Magyarország 1541 és 1848 közötti fővárosa, Pozsony az első világháború után – Bratislava néven – az első cseh–szlovák föderatív köztársaság keleti székhelye lett. A város magyarságára és történelmi-kulturális emlékeire ekkor cudar idők jöttek: 1919-ben a Pozsonyba bevonuló cseh legionáriusok ledöntötték talapzatáról, és darabokra törték az általuk gyűlölt Habsburg, Mária Terézia gyönyörű lovas szobrát, de nem kegyelmeztek más emlékműveknek, így a plebejus költő Petőfi Sándorénak sem.
A (világ)szabadság géniuszának 1911-ben emeltettek szobrot Pozsony polgárai közadakozásból. A kétalakos kompozíciót Fadrusz János tanítványa és segéde, Radnai Béla faragta hófehér carrarai márványba a kor patetikus-szecessziós stílusában. Az emlékművet a Városi (ma Szlovák Nemzeti) Színház előtti téren leplezték le 1911. szeptember 11-én. 1919-ben a cseh „vitézek” letörték a Petőfi-alak fejét, majd a szobrot bedeszkázták, s két évre rá elfuvarozták egy külvárosi istállóból átalakított raktárba. Lehet, hogy ez volt a szerencséje, ezért nem járt úgy, mint a Fadrusz-féle Mária Terézia-szobor, amelynek csak néhány titokban megmentett töredékét őrzik a pesti Nemzeti Múzeum pincéjében. Három évtizedes rejtőzködés után a proletár internacionalizmus szabadította ki börtönéből a márvány-Petőfit: 1951-ben újra felállították az emlékművet, de nem a belvárosban, hanem a Duna túlpartján elterülő Ligetfalu parkjában. Tíz évvel később – pénzt és fáradságot nem kímélve – még odébb rakták, egy félreeső, erdős részre. A sötét helyen, őrizetlenül álló emlékmű remek célpontja lett a szlovák nacionalista indulatoknak. Az sem mentette meg Petőfit, hogy édesanyja, Hrúz Mária felvidéki szlovák származású volt – sőt emiatt nemzetáruló renegátnak tekintették költőnket –, a gyáva merénylők rendszeresen meggyalázták a védtelen szobrot. Kedvenc hőstettük az volt, hogy kitörték a bal kezében tartott szablyát (költői kérdés: az élő Petőfivel meg merték volna-e ugyanezt tenni?), de számtalanszor összefirkálták, leöntötték festékkel, és egyéb módon megrondították. 1995. március 15. előtt ismeretlen vandálok letörték a karját is.
A városban egyre fogyatkozó lélekszámú és a Pozsony környéki magyarok eközben évtizedekig szinte csak konspirálva, a megfélemlítettség légkörében tiszteleghettek legnagyszerűbb XIX. századi költőnk emléke előtt, különösen nemzeti ünnepünkön, amikor gyakran szervezett ellenséges megnyilvánulásoknak tették ki magukat. Az 1989–90-es politikai fordulat sem hozta el a szobor rég várt szabadulását a városon kívüli parkerdőből, sőt helyzete még tovább romlott: a magyarok ünneplése felhívta az újabb – műveletlenebb – nacionalista generáció figyelmét a magyar objektumra, s ettől kezdve végképp nem volt nyugta szegény Petőfi-szobornak. Festékszóróval magyarellenes gyalázkodásokat fújtak a talapzatára, szövegeket véstek a márványba, kalapáccsal összezúzták a főalak arcát, nem kímélték a múzsát ábrázoló mellékfigurát sem – női mivoltában különösen nem…
A végül már a városvezetésnek is botrányossá váló helyzetből csak az lehetett a kiút, ha az emlékművet visszahelyezik a belvárosba. Az természetesen szóba sem kerülhetett, hogy eredeti helyére kerüljön vissza (az amúgy foglalt: Hviedozslav Pavol Országh, a nagy szlovák költő szobra áll ott), de legalább egy védett, szem előtt lévő helyet kellett találni neki. Így esett a választás a történelmi belvárostól keleti irányban két villamosmegállónyira található Medikus-kertre. Ez mindenképp megfelelő helynek látszik, hiszen a parkban már 1984 óta látogatható a világhírű Ivan Mestrovic egy szobra, a szomszédban van a Komensky Egyetem orvosi karának dékáni hivatala, és nem utolsósorban a közelben található a rendőrkapitányság.
Egy évvel ezelőtt alakult meg a Petőfi-emlékmű áthelyezését intéző bizottság. A politikai hátszelet nagyban erősítette, hogy a magyar polgári kormány a kezdeti években a korábbinál jobb kapcsolatot tudott teremteni a Dzurinda-féle jobbközép kabinettel, az Esztergomot Párkánnyal összekötő Duna-híd újjáépítése egy időre „közelebb” hozta egymáshoz Pozsonyt és Budapestet, és Csáky Pál személyében magyar nemzetiségű alelnöke van a szlovák kormánynak. Ennek a körülménynek köszönhetően Pozsony pénzzel is támogatta a kulturális „projektet” – amint a magyar Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Határon Túli Magyarok Hivatala is hozzájárult a költségekhez –, de a város magyar polgárai és a felvidéki magyarok önzetlen támogatásából is milliós összeg gyűlt össze a tetemes restaurálási számlára. Mindenképpen megemlítendő a szlovák kormány kulturális miniszterének, a művelt és a magyar irodalommal jó kapcsolatban lévő Rudolf Chmelnek a segítőkészsége is.
Az újjávarázsolt Petőfi-emlékművet március 15-én avatták fel. A régen várt ünnepséget több ezer ember tisztelte meg jelenlétével, a szobor posztamensét koszorúk és virágok lepték el.
Jobb ha figyel: változik a parkolási és behajtási rend a budapesti repülőtéren
