Készen a csapásra

Éjjel-nappal megfeszített munkával készül az Egyesült Államok legfiatalabb repülőgép-hordozójának személyzete az Irak elleni esetleges bevetésre. Noha az úszó repülőtér testvérhajójával, a Theodore Roosevelttel együtt nem az Arab-öbölben, hanem a Földközi-tengeren hajózik, repülőgépeik légi utántöltéssel – igaz, kerülőúton – könnyűszerrel elérhetik célpontjaikat.

2003. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 58 éve Japán ellen nukleáris támadást elrendelő Harry S. Truman elnökről elnevezett, 1998-ban szolgálatba állított repülőgép-hordozó személyzete hűvös nyugalommal figyeli a híreket, nem sokkal tudnak többet a készülő iraki események mögött álló okokról, mint a tévénézők világszerte. A hajó tíz mérföldes körzetében a repülőgépek forgalmát irányító tiszt arca rezzenéstelen, s szavaiból, amelyekkel pilótái készülődését vázolja, csak csekély érdeklődés tükröződik a politika iránt. „Bármilyen eshetőségre készen állunk. Végre fogjuk hajtani a feladatot” – mondja csaknem hatezer társához hasonlóan, akik – tengerésztől a köteléket irányító tengernagyig – túlzottan is el vannak foglalva munkájukkal ahhoz, hogy foglalkoztassák őket a döntéshozók megfontolásai vagy éppen a Fehér Ház vitája a morális okokkal érvelő ellenzőkkel világszerte.
*
A gigantikus méretű, 333 méter hosszú és 76 méter széles, valamint 11 méter merülésű jármű összes funkciójának ellátása – különös tekintettel a fedélzetén lévő mintegy nyolcvan repülőgépre – egy kívülálló számára is óriási feladat, mely nemcsak a személyzettől mint közösségtől, hanem az azt alkotó egyénektől is rendkívüli áldozatokat követel. Sokaknak alig néhány órai alvással kell beérniük párhuzamos feladataik miatt; a hajó repülőgépeket indító katapultjaiért és a gépek visszatérését lehetővé tevő fékező drótkötelekért felelős tisztek egyikének például még a fedélzeten települő 3. haditengeszészeti repülőezred üzemanyag-ellátásával is kell foglalatoskodnia. Egy átlagos – nyolc repülési váltásból álló – nap során nem kevesebb, mint 600 ezer liter kerozint nyelnek le a meglehetősen szomjas jószágok, és nem feledhető az sem, hogy az öregedő amerikai légiflotta javítása, üzemeltetése is óriási összegeket emészt fel. „Valamit valamiért” – teszik hozzá a válaszhoz, és valóban, csak kétszáz óra feletti éves, pilótánkénti repülési gyakorlással garantálható, hogy biztonsággal tegyék le 15–25 tonnás vasmadaraikat a fedélzetre, vagy – amint azt most mindenki várja – hibátlanul végezzék a feladatot, amelyet Washingtontól kapnak Irak kapcsán.
Arról azonban, hogy a fedélzeten lévők mégsem csupán hidegfejű erőszaktevők, akik munkájuknak tekintik a háborút, könnyű meggyőződni a hajó gyomrában lévő tévéstúdióban. A hajó médiastábja naponta számos felvételt készít tengerészekről, akik mesét olvasnak fel, a kazettát pedig továbbítják a távolba családjuknak. Mivel a repülőgép-hordozón szolgáló tengerészek átlagéletkora alig húsz év, a hátrahagyott gyerekek többsége igen aprócska; sokan közülük a hosszú távollét alatt látták meg a napvilágot, és talán gagyognak is már, mikor apjuk majd először kézbe veheti őket. Hogy mikor, azt egyelőre a USS Harry S. Truman fedélzetén lévők sem tudhatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.