Különleges státus Csecsenföldnek?

Moszkva mindent megtesz azért, hogy a nemzetközi közösség elismerje az új alkotmányról március 23-ra kitűzött, a törvényesség helyreállítását demonstrálni hivatott csecsenföldi népszavazást. Ennek érdekében a hadsereg és a helyi oroszbarát adminisztráció érdekeit háttérbe szorítva a referendum hajrájában a Kreml vette kézbe az ügyek irányítását, s különféle gesztusokkal igyekszik garantálni a népszavazás sikerét.

2003. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szorítja az idő Vlagyimir Putyint. A második csecsen háború hullámán hatalomra kerülő orosz elnök ugyanis a kaukázusi köztársaság helyzetének stabilizálását ígérte. A rendezés azonban ugyancsak lassan halad, miközben az év végén parlamenti, egy év múlva pedig elnökválasztást tartanak Moszkvában. A Kreml ezért felgyorsította az eseményeket, és referendumot írt ki az új alkotmányról, amelynek elfogadását követné majd a parlamenti és az elnökválasztás Csecsenföldön. Ezzel az elképzelések szerint megszűnne a mostani hatalmi vákuum, Moszkva ugyanis nem ismeri el a köztársaság vezetőjének Aszlan Maszhadovot. A Kreml abban bízik, hogy a központ ellenőrzése alól az eltelt tíz év háborúi során kicsúszó köztársaság a népszavazás révén beágyazódik az orosz szövetségbe, s az új hatalom felállásával újabb nagy lépést tesz a pacifikálódás felé. E „csecsenizáció” politikájaként jellemzett, az irányítást a lojális helyi erők kezébe adó orosz elképzelések tehát kulcsfontosságot tulajdonítanak e folyamatban a népszavazásnak. Az Európa Tanács parlamenti küldöttségének vezetője, Lord Judd nemrég bírálta a Kremlt, kétségeit hangoztatva azzal kapcsolatban, hogy lehetséges-e népszavazás megrendezése a romos, nem biztonságos térségben. Ehelyett azt ajánlotta, hogy Moszkva kezdjen inkább tárgyalásokat a függetlenségért harcoló erőkkel. Az EBESZ és az Európa Tanács egy újabb helyzetfelmérése már jóval derűlátóbb, s a két szervezet fontolóra veszi, hogy újabb szakértői csoportot küld Csecsenföldre a szavazás környékén a fejlemények nyomon követésére.
A helyzet egyébként ha lassan is, de azért stabilizálódik a köztársaságban. A szövetségi erők ellenőrzik Csecsenföld szinte egészét, a szakadárok nagyszabású, összehangolt katonai akcióra már képtelenek. Ebből adódóan mindinkább rákényszerülnek a terrorista módszerek alkalmazására. Az ilyen előszeretettel alkalmazott, bár elszigetelt akciók hatását aztán megfelelő propagandával erősítik fel. Helyzetük azonban e téren nehezedik, miután az Egyesült Államok három egységüket is – az elhunyt Hattab és Barajev, valamint a Baszajev nevéhez köthetőket – felvette a terrorista szervezetek feketelistájára, s immár az al-Kaidához fűződő kapcsolatukról sem csak Moszkvában beszélnek. Különösen vonatkozik ez a grúz–csecsen határon, a Pankiszi-szorosban még mindig megbúvó, megmaradt „hátországra”. Igaz, az összképen még nem tud lényegesen javítani, de mintha kicsit lendületesebb lenne az újjáépítés is. A köztársaság idei költségvetése 9,3 milliárd rubel, amelynek 80 százalékát a központ biztosítja, ezenkívül 3,5 milliárd az újjáépítési céltámogatások összege. A legnagyobb probléma azonban még ma is az, hogy mindennek csak a töredéke jut célba, a többi szétfolyik a korrupciós csatornákon. Jellemző, hogy még a szakadároknak is jócskán jut belőle.
Ezen apró eredményeket azonban Putyin aligha tudná a választásokon sikerként felmutatni, ezért a Kreml felgyorsította a folyamatot. Jó kaukázusi módon azonban a Moszkva-barát adminisztráció vezetője Ahmad Kadirov elnöki ambícióitól vezetve felismerhetően a saját képére igyekezett formálni az alkotmánytervezetet, ráadásul az előkészületek is sokszor emlékeztettek a felejthető 1995-ös választásokra. Megelégelve mindezt a referendum sikerében kétszeresen is érdekelt Putyin két megbízottját, Vlagyiszlav Szurkovot és Szergej Jasztrzsembszkijt is a helyszínre küldte. Ők először is felvetették Csecsenföld legszélesebb körű autonómiájának a lehetőségét az Orosz Föderáción belül. Az alkotmánytervezetben nem szereplő „különleges státus” ilyetén – a központ és a köztársaság kétoldalú megállapodásán alapuló – felajánlása gesztus Kadirov belső ellenzékének, közte a megbékélésre hajlandó szeparatistáknak is. A két politikus feltűnő módon kifogásolta azt is, hogy Groznijban az utcán szinte csak orosz zászlót láttak. Eközben hangulatjavító lépésként megkezdték a szövetségi erők kivonásának felújítását, s a csecseneknek különösen irritáló katonai ellenőrző pontok egy részének felszámolását. Moszkvában bejelentették azt is, hogy kivizsgálják a köztársaságban nagy számban eltűntek ügyét, az eltűnés körülményeit. Hasonlóan a közhangulatot nyugtatandó, a legfelső bíróság katonai kollégiuma felülvizsgálatra visszautalta Budanov százados ügyét. A köztársaságban szolgáló tisztet egy csecsen lány megerőszakolása és meggyilkolása miatt ítélték el, majd nyilvánították beszámíthatatlannak. Ezenkívül a csecsenföldi polgárok anyagi kárpótlást kapnak a harcok során megsemmisült tulajdonukért. Becslések szerint csupán Groznijban legalább százezer lakás pusztult el a két háború során. Kaszjanov kormányfő azt is bejelentette, hogy a közeljövőben nyolcvankét intézményt, vállalatot adnak át föderális tulajdonból köztársaságiba.
Külön figyelmet szentel a központ a referendum tisztaságának, így pontosítják, ellenőrzik a listákat. Előzőleg több bírálat érte Moszkvát amiatt, hogy a szavazáson részt vesznek a köztársaságban állomásozó katonák, míg a menekülteknek nem lesz erre lehetőségük. A Kreml ezzel kapcsolatban hangsúlyozza, hogy a katonák aligha dönthetik el a referendum kimenetelét, hiszen a választásra jogosultaknak mindössze a hét százalékát teszik ki. Mint mondják, megoldják az ingusföldi táborokban élők szavazását is, külön buszokkal szállítják őket a határon felállítandó szavazóhelyiségekbe, amellyel ismét csak felülírják Kadirov elképzeléseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.