Mi a baja a sofőrnek?

Nemrég a Volán és a BKV alkalmazottai kiharcoltak egy kis jövedelemnövekedést, de ettől még – ez szó szerint értendő – a buszvezetők munkaidő alatti pulzusszáma nem csökkent. Épp olyan magas maradt, mint a teherfuvarozóké. Az is bolond, aki manapság hivatásos gépjárművezetőnek áll?

Joó István
2003. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alba Volán központjának előcsarnokában még mindig megtalálom Inokai Géza körlevelét. A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke a székesfehérvári volánosoknak is köszöni az országos sztrájkban tanúsított bátorságot. (A bérharc nyomán átlagbérük 110 700 forintról 127 000 forintra nőtt.) E Volán-telepen rendel az a főorvos-kutató, aki a legtöbbet tudja a magyar tömegközlekedésben dolgozók egészségi állapotáról.
Egy kopasz és szakállas mellszobrocska díszíti íróasztalát.
– Nem Lenin. Hippokratész! – mondja Derényi Gábor belgyógyász, és a figyelmembe ajánlja az ógörög gyógyító egyik mondását: „Az igaz pillanat hamar elmúlik.” Annak idején ezért vágott bele haladéktalanul egy alkalmazott tudományág, a közlekedés-orvostan kutatásába. Húsz éve az érdekli, hogy a hivatásos gépjárművezetők a hazai közlekedési körülmények között miben, miért és milyen gyakorisággal betegszenek meg. Két általa szerkesztett könyv is megjelent erről, az Alba Volánnal orvosi ellátásra szerződött Egészség Alapítvány kiadásában. A szerzők – orvosok, közlekedési mérnökök, egészségügyi intézmények irányítói – közös kutatócsoportot alkotnak.
Vendéglátóm szomorú adatokkal ismertet meg: a közlekedési balesetek áldozatainak 98 százaléka közutakon sérül meg, 93 százaléka itt veszti életét (nem pedig vízen, vasúton vagy levegőben). A használható autópályákat illetően Magyarország az európai rangsor vége felé található. Az unióban átlagosan 15-16 kilométer autópálya jut ezer négyzetkilométerre, nálunk csak 3,7 kilométer. Ráadásul 1500 kilométernyi hazai főút beépített területen halad át. Részben ezek okozzák, hogy elsőrendű főútjaink 40 százalékán állandósult a torlódás. Mindez nagy balesetveszélyt jelent, de kihívást is, méghozzá a menetrend szerint közlekedő buszok vezetőinek és az áruszállítóknak.
– Kíváncsi lennék, hogy a fejlettebb motorizációval rendelkező országok hivatásos gépjárművezetői mennyire állnák meg a helyüket e viszonyok között – veti fel a főorvos. Megemlíti az egysávos főutakat, azt, hogy a 6-os úton egy általa szállított amerikai elnémult és behunyta a szemét, ha két méterre tőlük szembejött egy kamion. „Itt még a Fittipaldi sem tudna vezetni!” – sóhajtozott, holott az Egyesült Államokban mindenhova autóval jár.
– Ezért nagy hibája a magyar korkedvezménytörvénynek, hogy ennél a szakmánál a gépjárműtípushoz köti a kedvezményt – véli az 1997-es jogszabályról Derényi doktor. – Nem lényegtelen kérdés, hogy egy busz okozhat-e károsodást a vezetőjének, de a döntő az egy négyzetkilométerre jutó gépjárműsűrűség, a közlekedésbiztonsági helyzet és az ezekkel járó stressz!
Arra terelődik a szó, hogy 2004-ben eltűnhet ez a korkedvezmény-kiszámítási mód, az állami korkedvezményes nyugdíj intézményével együtt. Az Európai Unióban a munkáltatóra hárítják a terheket, ha az alkalmazottat – egészségkárosodás miatt – idő előtt kell nyugállományba küldeni. Derényi Gábor ellenérvei:
– Felelőssé tehető a munkáltató az állam mulasztásaiért? Hiszen nem a közlekedési vállalatok miatt elégtelen az úthálózat, nem az ő hibájuk, hogy Magyarországon még mindig riasztóan sok a felüljáró nélküli közút-vasút találkozási pont.
A foglalkozás-orvostan kutatója szerint a legtöbb idegi-lelki feszültség a nagyvárosi helyi járatokon dolgozó sofőröket sújtja. Ők viselik tehát a legnagyobb egészségi kockázatot. Hozzáteszi, azért a helyközi járatokban dolgozók pulzusszáma is gyakran száz fölé emelkedik, gondoljunk csak arra a vezetőre, aki a reggeli csúcsban Budapest határához ér. Elvégre a stressz egyik oka a menetidőtartás kényszere. De idegharc az utasokért viselt felelősség, azok türelmetlensége, a szüntelen zaj, korábban a kevés pihenőidő; fuvarozóknál pedig a teljesítménybér, emiatt többször kell fordulni, sebesen haladni, és akár veszélyhelyzetet előidézni.
A mindennapos feszültség miatt tartós magasvérnyomás-betegség alakul ki sok busz-, tehergépkocsi-vezető és kamionos szervezetében. Ennek szövődménye lehet a koszorúér-betegség is. Derényi doktorék 1990 és 1995 között 1400 közlekedési dolgozó szűrését végezték el ebből a szempontból. A vizsgálatok igazolták a külföldi kutatási eredményeket. Például hogy a nagy stresszel járó szakmák dolgozói között az átlaghoz képest négyszeres a hipertónia, kétszeres a cukorbetegség és szintén kétszeres a fekély előfordulása.
– A buszvezetők negyven százaléka túlsúlyos – teszi hozzá Derényi Gábor. – Ezt azért említem, mert a kockázatokat növeli, hogy gyakran nem egészséges szervezetet ér a stressz. Dohányzás, rendszertelen és zsírbő étkezés, mozgáshiány: ezekkel a sofőrök többségénél „biztosra lehet menni”.
A főorvos szerint azért fontos a fizikai aktivitás, mert a fizikai terheléssel kialakuló úgymond jó stressz közömbösítheti a munkával járó pszichés, azaz rossz stresszt. Nosztalgiával említi, hogy az Alba Volánnál a nyolcvanas évek derekán még 16 nagypályás futballcsapat volt. Úgyszintén sofőrbetegségek a mozgásszervi bajok vagy éppen a lábtrombózis. Ezek nemcsak az elégtelen fizikai aktivitással függnek össze, hanem a gépjárműpark korszerűtlenségével is. Ha például a vezetőülés lengéscsillapítása elavult, az úthibák, a motor szüntelen rezgése kikezdi a periférikus érrendszert, a gerinc porckorongjait, a nyak, a váll és a derék ízületeit. A főorvos arról is szól, hogy a nyak szalagjai, ízületi tokjai a fékezést is könnyen megszenvedhetik. Ostorcsapás-sérülésnek nevezik azt a károsodást, ami abból következhet, hogy a fej és a nyak a gépjárműmonstrum fékezésekor erősen előre, majd hátrabillenhet.
Tehát a közlekedés-egészségügy szempontjából sem közömbös, hogy az autóbuszok 57 százalékát legalább tizenkét éve gyártották. Az ágazati pénzhiány miatt előfordul olyan Volán-társaság is, ahol a járművek életkora tizenöt év.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.