Posztkommunista rutin

Szentesi Zöldi László
2003. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősszel lapunk hírt adott arról, hogy a Külügyminisztérium főosztályvezető-helyettese, Ara-Kovács Attila aláírta a Demszkyre szavazunk című fizetett politikai hirdetést, és ezzel megsértette a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt, amely világosan leszögezi: „A köztisztviselő párt nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat.” Ara-Kovács Attila az SZDSZ A korszakváltás programja című iratának társszerzőjeként már bizonyította pártelkötelezettségét, Demszky Gábor melletti agitációjával azonban túlságosan is messzire ment. A demokratikus közvélemény joggal várhatta el Kovács László külügyminisztertől, hogy tegyen rendet a Bem rakparton, a törvény betűjéhez híven a vétkest távolítsa el a Külügyminisztériumból. Aligha meglepő, hogy az eltelt fél év semmilyen fordulatot nem hozott az ügyben, Ara-Kovács ma is főosztályvezető-helyettes, legjobb tudomásunk szerint semmilyen vizsgálatot nem indítottak ellene.
2003-ban bevett és helyénvaló szokás hazánkban, hogy a törvényeket a demokratikus berendezkedés díszleteinek, kellemetlen tehertételnek tartják a hatalmon lévők. A szocialista elit kormányzása minden tekintetben igazolja a mondást: semmit nem tanultak, és semmit nem felejtettek. Egyre több botrány kering Kovács László minisztériuma körül, a szemlélőnek joggal támadhat olyan érzése, mintha időutazást tenne a múltba, a Kádár-korszak politikai boszorkánykonyhájába. A választások után eltávolították a nekik nem tetsző szakembereket, a lefokozások és áthelyezések háromnegyed éve folyamatosak. A Külügyminisztérium ötvenfős vezetői karában már csak mutatóban akadnak olyanok, akik az Orbán-kormány alatt kapták kinevezésüket. A politikai tisztogatások tehát zajlanak, jóllehet Kovács László többször is kijelentette, hogy meggyőződése, világnézete miatt senki nem szenvedhet hátrányt a minisztériumban.
Nemrég eljutott hozzánk egy levél, Kovács László pártállami gondolkodásának és módszereinek ékes bizonyítéka. A külügyminiszternek tanúként kellett volna megjelennie egy nyilvános perben, amelyet egy általa elbocsátott főosztályvezető indított a Népszabadság ellen. Az illető joggal kifogásolta, hogy a szocialista napilap vádló írással járult hozzá emberi és szakmai tisztességének lejáratásához, végső soron elbocsátásához. A perben ismert közéleti emberek, politikusok is tanúskodtak, a polgári oldalon sokan gondolták úgy, hogy – állampolgári kötelezettségüknek eleget téve – ezzel is segítik a bíróság munkáját. Nem így Kovács László, aki január 30-án a következő – frappánsnak éppen nem nevezhető – levéllel mentette ki magát:
„Szeretném tájékoztatni Tisztelt Bíróságot, hogy a fenti számon folyó polgári peres eljárásban 2003. február 3-án megtartandó tárgyaláson, halaszthatatlan közfeladatom ellátása miatt, nem áll módomban megjelenni. Kérem ezért a Tisztelt Bíróságot, hogy a szóban forgó tárgyaláson tanúként való meghallgatásomtól szíveskedjék eltekinteni. Tanúzási kötelezettségemnek azonban eleget kívánok tenni, ezért a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 176. § (1) bekezdése alapján kérem a Tisztelt Bíróságot, hogy a tanúként való meghallgatásomra (…) egy előre meghatározott időpontban, munkahelyemen, a Külügyminisztérium épületében (1027 Budapest, Bem rakpart 47.) kerüljön sor. Tisztelettel: Kovács László.”
Kovács László pártállami gondolkodásmódja nem pusztán önkényes retorikai fordulat. Aligha nevezhető normális eljárásnak, hogy egy jogállamban a külügyminiszter magához kéreti a független magyar bíróságot. Ráadásul a hivatkozás is sántít, hiszen a kovácsi kérelemben citált törvény csak annak a tanúnak ad lehetőséget az otthoni vagy munkahelyi meghallgatásra, aki „agg kora, betegsége, testi fogyatkozása vagy más ok miatt a bíróság előtt nem jelenhetik meg”. Az 1952. évi III. törvény kommentárjának hivatkozása bezárja az utolsó jogi kiskaput is, hiszen csak a konzuli tisztviselőnek teszi lehetővé, hogy a bíróság lakásán vagy a konzuli képviseleten tanúként meghallgassa. A törvény tehát nem mentesíti azokat, akik nem érnek rá, esetleg a saját irodájukban érzik magukat biztonságban. Így gondolhatta ezt a bíróság is, hiszen a levél ismertetése után a következő tárgyalásra is megidézte a minisztert. Kovács Lászlónak meg kell jelennie a bíróság előtt, különben pénzbüntetésre ítélik, ha tovább makacskodik, még elő is vezethetik. Akkor pedig késő lesz agg korára, betegségére, testi fogyatkozására hivatkozni.
Kovács László káderpolitikája jellegzetesen a rendszerváltozás előtti kézi vezérléses módszereken alapul. Nem csoda, hogy a Külügyminisztérium állományában egymás után tűnnek fel az egykori MSZMP külügyi osztályáról jól ismert arcok. A pártelnök olykor még a karrierdiplomaták rovására is előnyben részesíti megbízható embereit. A Külügyminisztériumi Dolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke, Torzsa István 1978 óta dolgozik a Külügyminisztériumban, Gáspár Sándor tanítványaként pontosan tudja, mikor van ideje a szólásnak, s mikor kell hallgatásba burkolóznia. Az előző ciklusban – írásban és szóban – állandóan a dolgozói érdekvédelemre hivatkozott, amióta azonban Kovács Lászlóék birtokba vették a minisztériumot, mintha kifogyott volna az érvekből. Hallgatott akkor is, amikor politikai okok miatt elbocsátottak és ellehetetlenítettek külügyminisztériumi dolgozókat. A szocialista elit most azzal szeretné honorálni szolgálatait, hogy dél-koreai nagykövetté nevezi ki. Torzsa István – különféle szorzókkal és hazai fizetése változatlan folyósításával – havonta nettó másfél millió forintért védené a munkásérdekeket az ázsiai országban. Védené, így feltételes módban, mert Torzsa Istvánnak a külügyi bizottság keddi ülésén bizonyítania kell szakmai és emberi kvalitásait, politikai tisztességét. Könnyen meglehet, hogy a meghallgatáson Szöul helyett Phenjanra módosítják majd diplomáciai állomáshelyét, hiszen Torzsa István közismert Észak-Korea-szakértő, aki Kim Dzsong Il megnyugtató közelségében sokat tehetne a munkásdemokráciáért. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy egy jogállamban a szakszervezeti vezető magától értetődően lesz-e nagykövet. Az ilyen és ehhez hasonló ügyek miatt a Magyar Köztársaság a kvázidemokráciák sötét világába tart, s a rendszerváltozás alapértékei kerültek veszélybe hazánkban.
Ara-Kovács Attila és Torzsa István ügyei azt bizonyítják, hogy a szocialistáknak már semmi nem szent. Szemet hunynak a köztisztviselői törvény megsértése felett, packáznak a független magyar bírósággal, hatalmas kegydíjakért zsíros álláshoz juttatják egymást. A Külügyminisztériumban állandó a bizonytalanság, leginkább azoknak van okuk a félelemre, akik pártoktól függetlenül, szakmai alapon látják el munkájukat. Márpedig mindennemű magyar külpolitikának az ilyen szakemberek jelentik a fundamentumát, ha őket is elhallgattatják, egyszer arra ébredhetünk, hogy az egész magyar diplomácia nem más, mint posztkommunista rutineljárás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.