Botrányos a balatoni szezonnyitó

A halászok lopják a süllőket – állítják a balatoni horgászok. A vitorlások állampolgári engedetlenségi mozgalmat helyeztek kilátásba, mert a kormány példátlanul bürokratikus, hetekig tartó engedélyeztetési procedúrára kényszeríti a kishajó-tulajdonosokat. Azt tervezik, hogy demonstrációs céllal elzárják a közcélú, menetrend szerint közlekedő hajók útvonalát a tavon. A nagyhajózási szezon ma kezdődik a Balatonon.

2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint az már évek óta megszokott, idén is a legízletesebb hazai kopoltyús, a balatoni süllő került a halász–horgász érdekvita középpontjába. A horgászok szerint a halászbárkákról nem a tóba kerülnek vissza, hanem a balatoni vendéglőkbe „jutnak el” a még ívási állapotban lévő süllők, a siófoki székhelyű halgazdaság vezetői viszont cáfolják ezt az állítást. A halászati rt. horgászturizmusért felelős vezetője szerint nem kell tartani halász–horgász háborútól.

Illegálisan kerülnek halak az éttermekbe?
Habár még alig több mint két hete, hogy megkezdődött a balatoni halászati szezon, a nemes halra éhes sporthorgászok máris támadást indítottak a Balatoni Halászati (BH) Rt. emberei ellen. Azt állítják: a halászok nem eresztik vissza a hálójukba akadó, még ívási állapotban lévő süllőket – amit egyébként a horgászoktól megkövetelnek –, hanem tovább adják a keresett halat a vendéglősöknek. A tóparti éttermek kínálatában már ott szerepelnek az ízletes ínyencségek. A horgászok állítják: a halászok révén feketén jut el a vendéglősökhöz a süllő.
A BH Rt. horgászturizmusért felelős vezetője, Szakál Tamás határozottan cáfolja e feltételezést. Lapunknak azt mondta: kétségtelen, hogy az úgynevezett egyórás halászatok során süllő is kerül a halászbárkákba, ám miután a fiatal hal „megfáradtan a hajó aljába kerül” mielőtt elalélna, a halászok visszadobják a tóba. Nem igaz, hogy a halászok üzletelnek a süllővel – cáfol a szakember.
A halászati cég évenként több ezer süllőfészket helyez ki a tóba, innen aztán – hogy a felkavart iszap ne károsítsa az ikrákat – keltetőbe kerül a nemes halnak való ivadék. Idén – a halászati rt. történetében először – arról döntött a cégvezetés, hogy a süllőnövendékek csak a Balatonba kerülhetnek vissza. Ez ugyan bevételkiesést okoz a részvénytársaságnak, ám kedvez a nemeshalállomány növekedésének, ezzel a horgászturizmusnak.
A még korántsem hangos halász–horgász csatazaj egyébként csak akkor lenne elkerülhető, vélik a szakemberek, ha – mint korábban is – május 20-áig, azaz az ívási időszak végéig általános fogási tilalmat rendelnének el a Balatonon. Erről viszont hallani sem akar a halászati cég, de vélhetőleg a sporthorgászok sem rajonganának az ötletért.

Vitorlásturizmus: széllel szemben
A másik jelentős érdektörés a kishajó-tulajdonosok és az állam között bontakozott ki. A balatoni árbocosok jó része vélhetőleg hetekig a kikötőben marad, merthogy a kedvtelésből vitorlázók többsége nem szegné meg a 30/2003. számú (március közepén hozott) kormányrendeletet; amely, túl azon, hogy igencsak megkésett, példátlanul bürokratikus, hetekig tartó engedélyeztetési procedúrára kényszeríti a kishajó- tulajdonosokat. A környezet- és vízvédelmi érveket ugyan elfogadják az árbocosok tulajdonosai, a kishajók motorja üzemeltetésének új engedélyezési eljárása ellen azonban élesen tiltakoznak. A balatoni vitorlásegyesületek tagjainak egy része állampolgári engedetlenséget is kilátásba helyezett, mert meggyőződésük: a megkésett, bürokratikus, vízisport- és turizmusellenes rendelet a jómódúak kiváltságává teszi a vitorlázást.
Az egy hónapja nyilvánosságra hozott kormányrendelet szerint a belső égésű motorral közlekedő hajókra – így a vitorlások motorjaira is – üzemeltetési engedélyt kell kérni, ha környezetvédelmi korlátozás alá tartozó vizekre, így a Balatonra és a többi nagy hazai tóra kifutnak. Ez eddig rendben is volna, ám a 30/2003. számú kormányrendelet melléklete szerint az engedélyezési kérelemhez csatolni kell egy tucatnyi hivatalos okmányt, egyebek között környezetvédelmi, természetvédelmi szakhatósági hozzájárulást, vitorlás-sportegyesületi bejegyzést, hiteles másolatú bírósági végzést, egy sor hajóokmányt, kikötőhely-igazolást, hajóleltárjegyzéket, hogy csak néhányat említsünk a kishajó-tulajdonosok kötelezettségei közül.
A Fonyódi Vitorlásegyesület elnöke, Győri Attila szerint a rendelet nem adott határidőt a felkészülésre, holott a megalkotóinak tudniuk kellett volna, hogy egy államigazgatási ügy elintézéséhez – a hatóságoknál való kilincseléshez meg a hosszadalmas levelezéshez – a harminc vagy hatvan nap helyett akár fél év is kell. Az évenkénti procedúra helyett az üzemeltetési engedélyt az amúgy is megkövetelt három- vagy ötévenkénti műszaki szemléhez kellene kapcsolni, és a kettőt egy eljárásban lehetne lefolytatni. A lényeg tehát, hogy a belső égésű motor üzemeltetési engedélyét a hajó egésze üzemképességének függvényében lehetne megszerezni.
Győri Attila szerint a szóban forgó és szinte betarthatatlan, az európai vitorlázás gyakorlatával és a vitorlásturizmussal szemben álló kormányrendelet tovább adóztatja a vitorlás kishajókat, szűkíti azok körét, akik kedvtelésből választják balatoni időtöltésként a vitorlázást, visszarettenti az árbocossal hazánkba érkező több száz turistát; egyszersmind a rendelkezés kirekesztő, azaz félő, hogy csupán egy szűk, jómódú réteg számára teszi kiváltsággá a vitorlázást.
A Somogy Megyei Bíróság elnöke, Ujkéry Csaba jogászként és megszállott balatoni vitorlázóként sem örül a rendeletnek. – Mostanában sokféle rendelkezés sújtja a kishajó-tulajdonosokat, így én is attól tartok, hogy a korábban úri paszsziónak tartott, de ma már korántsem annak nevezhető vitorlázás a jövőben főként a „kivételezettek szabadidő-eltöltésének kedvez. Bírósági vezetőként, jogászként nem minősíthetem a szóban forgó kormányrendeletet, de magánemberként azt tartom: korábban kellett volna megjelennie, hiszen kezdődik a vitorlásszezon. Az én hajóm már túl van a szokásos szervizen, most nem tehetek mást, mint hogy végigjárom az előírt stációkat. Ami pedig a kilátásba helyezett tiltakozó akciókat illeti, nos, azt tartom, hogy hazánkban az állampolgári engedetlenség alkotmányos jog, és része a demokráciának.”
A rendőrség ezzel szemben másként vélekedik. – Közlekedési bűntett, a vízi közlekedést veszélyeztető akció volna, ha a rendelet ellen tiltakozó kishajó-tulajdonosok azzal adnának nyomatékot felháborodásuknak, hogy elzárják a közcélú, menetrend szerint közlekedő hajók útvonalát – figyelmeztet Hauer Ferenc rendőr őrnagy. A tavon közlekedő vízi járművek, így a vitorláshajók okmányainak ellenőrzésére is hivatott Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság parancsnok-helyettese a rendeletet nem kívánta minősíteni, azt azonban elmondta: jobb lett volna korábban megalkotni és nyilvánosságra hozni azt.

Ma indul az első nagyhajó
Az üdülési szezon közeledtének csalhatatlan jele, hogy – a sokéves hagyományt követve – holnap, nagyszombaton megkezdődik a menetrend szerinti hajóközlekedés a Balatonon. A húsvéti hajós ünnep nyitánya a flotta büszkeségének számító Helka motoros útra bocsátása lesz, ám a Balatoni Hajózási Rt. vezérkara az év legjelentősebb eseményének a Fonyód névre keresztelt, új személyhajó főszezoni bevetését tartja. A hajóstársaság vezérigazgatója, Horváth Gyula idén újabb kedvezményeket ígér a menetrendi, a kiránduló és a sétahajók utasainak.
Jóllehet, a múlt évi – a vendégforgalom szempontjából igencsak közepesnek ítélt – üdülési szezont a Balatoni Hajózási Rt. (Bahart) is megérezte, a siófoki székhelyű társaság 33 millió forint adózott eredménnyel zárta a 2002-es esztendőt. Ez évre a tavalyit 44,8 százalékkal meghaladó, 56 millió forintos nyereséget határozott meg számára a márciusban tartott közgyűlés, amely egyebek közt új igazgatóságot és felügyelőbizottságot választott, és ismét Horváth Gyula vezérigazgatónak szavazott bizalmat.
A harmincegy vízi járműből álló balatoni flotta első hajója, a Kossuth komp – a tavat befedő, összefüggő jégpáncél miatt – csak egy hónapos késéssel, március 18-án úszott ki a szántódi révből, az első menetrend szerinti hajó pedig ma reggel nyolckor indul Fonyódról Badacsonyba. Kilenc órakor a füredi kikötőben ünnepélyes startjelre indul a nosztalgiaflotta vezérhajója, a 112 éves Helka, egy órával később pedig Siófokról indul Füredre az első hajó.
Keszthely kikötőjében a húsvéti ünnepnapokon a karcsú testű Csobánc csábít sétahajókázásra, május 17-től pedig már Balatonföldváron is hajóra szállhatunk. Az előszezoni menetrendből egyébként csak a nagy forgalmú hajóállomásokról induló személyhajókról tájékozódhatunk, a húsz kikötőből kiúszó séta- és diszkóhajók startja még odébb van.
A kedvezményeket viszont már az előszezonban is élvezhetik az üdülőkörzetbe érkező vendégek. Mint megírtuk, a szántód–tihanyi kompra ez évtől személy- és személygépkocsi-bérlet váltható. Az autósok számára ez 26,5 százalékos megtakarítást jelent. Újdonság, hogy Siófokról külön sétahajó indul gyerekutasokkal, és ha az iskoláskorúak a szüleikkel terveznek hajókirándulást, akkor 30–40 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe. A séta- és a kirándulóhajók jegyárát a hajóstársaság idén nem emeli, sőt a diszkóhajók menetideje másfélről két órára nő.
A hajózási rt. idei költségvetéséből jelentős fejlesztésekre is futja: a nyugat-siófoki árbocos parkoló új vizesblokkal bővül, Füreden új állomásépület és étterem várja a vendégeket, a kilenc nagy és tizenegy kisebb vitorláskikötőben pedig 1796 kisebb-nagyobb árbocosnak jut parkolóhely. A legnagyobb várakozás a minap Fonyód névre keresztelt, új hajó vízre bocsátását előzi meg. A Lelle motoros „ikertestvérének” fedélzetén 200 személynek jut majd hely, az utastér klimatizált lesz, a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeknek megfelelő vízi jármű – a cég műszaki igazgatójának ígérete szerint – szinte hangtalanul szeli majd a tó hullámait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.