A Határ úti metróállomásra Kőbánya–Kispest felől érkező szerelvény vezetője vészfékezett és kérte a pályaszakasz életmentő áramtalanítását, amikor látta, hogy a sínekre zuhan az öngyilkos férfi – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Szántó Ferenc, a BKV fődiszpécsere. Hozzátette: a vezető kinyitotta a kocsik közötti átjáróajtókat, hogy a hátul utazók is elöl, az állomáson szállhassanak ki. A fékezés következtében azonban az alagútban rekedt kocsikat összekötő átívelő kábel égni és füstölni kezdett. Az utasok észlelték a nyitott ablakokon beáramló erős füstöt és pánikba estek. Nem várták meg a segítséget, hanem kitörték az ablakokat és néhányan kiugrottak a szerelvényből.
A fődiszpécser hozzátette: az első vizsgálatok szerint úgy tűnik, hogy a fékezés rövidzárlatot okozott. Hozzátette: vészfékezéskor hihetetlenül nagy áramerősség keletkezik, de 1970 óta nem fordult elő, hogy fékezés miatt kigyulladjon az átívelő kábel. A BKV és a tűzoltósag közös vizsgálatot indított, amely valószínűleg az összes szerelvény hasonló kábeleit is érinti. A kár megközelítőleg egymillió forint.
A rendőrség egyik cirkáló egysége éppen a Határ úti aluljáróban tartózkodott, amikor felfigyeltek a csattanásra és az állomáson gomolygó füstre – mondta el lapunknak Unger Pál, a BRFK sajtóügyeletese. Hozzáfűzte: a rendőrök azonnal biztosították a menekülő útvonalakat, és segítettek kimenteni az alagútba rekedt utasokat. A pályaszakasz áramtalanítása után az állomás személyzetének néhány tagja poroltóval igyekezett megfékezni a tűz továbbterjedését, mások a bent rekedt utasokat leterelték a szerelvényről – közölte lapunkkal Molnár Péter, a fővárosi tűzoltóság szóvivője. Hozzátette: a tűzoltók öt perc múlva érkeztek a helyszínre. A habbal oltó készülékekkel és egy vízsugárral gyorsan eloltották a tüzet. Társaik és a metrószemélyzet közben egy, a Határ úti metróállomás felüljárójára nyíló szervizalagúton keresztül vezették ki a százötven utast. A szóvivő elmondta: az öngyilkos fiatalember szörnyethalt, az utasok közül hárman kértek orvosi segítséget: ketten a karjukon, az ablakok kitörésekor sérültek meg, egyiküket pedig füstmérgezés gyanújával szállították kórházba.
A metróban 24 óra leforgása alatt ez volt a harmadik baleset: egy húszéves fiatalember pénteken este a Kálvin téren, míg egy 68 éves férfi szombaton reggel a Moszkva téren ugrott a metró alá. A fiatalember azonnal meghalt, az idősebb férfit életveszélyes fejsérülésekkel szállították kórházba. A metró vezetőjének legfontosabb feladata, hogy a szerelvényt baj esetén is a legközelebbi állomásra vigye, mivel az utasok onnan juthatnak leggyorsabban a felszínre – tájékoztatta korábban lapunkat Szonntag Andor, a metró műszaki főmérnöke. Elmondta: a vonat 1-2 perc alatt megteszi az állomások közötti kis távolságokat. Rendellenesség esetén a vezető értesíti a menetirányítót, aki riasztja a tűzoltókat, rendőrséget, mentőket és ha szükséges, gondoskodik az áramellátás megszakításáról, a szellőzőberendezések beindításáról, a mozgólépcsők fölfelé irányításáról, az utasok kivezetéséről. Sérüléssel járó metrótűz eddig nem történt Magyarországon, de az már előfordult, hogy apróbb meghibásodások miatt füstölt az elektomos berendezés vagy izzott egy-egy szemétkosár.
***
Elavult szerelvények.
A metrószerelvények jó része már igencsak agg kort ért meg, de a BKV 1996 óta nem kapja meg a karbantartásukhoz szükséges összeget – nyilatkozta lapunknak Szálka Miklós közlekedési szakember, a fővárosi városüzemeltetési bizottság alelnöke. Elmondta: működési költségekre tavaly 16, idén pedig 3 milliárd forintot fordíthat a közlekedési társaság. A szakember furcsállja a tűzesetet, hiszen tudomása szerint az orosz szerelvények kábeleit a BKV műhelyeiben már jó ideje éghetetlenekre cserélték. Szálka úgy véli: ideje lenne felelősségteljesebben megállapítani a BKV működéséhez és karbantartásához szükséges összegeket. (G. J. J.)
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten