Füst és pánik a metróban

Kis híján tömegszerencsétlenség történt a Határ úti metróállomásnál szombaton, amikor egy férfi a szerelvény elé ugrott és a vészfékezés rövidzárlatot okozott. Három kocsi az alagútban rekedt, miközben füstölni, majd égni kezdett a kocsik között átívelő kábel. Az utasok az ablakokat kitörve próbáltak menekülni. A százötven embert végül a metróállomás személyzete és a tűzoltóság egy szerviz-alagúton keresztül vezette ki a veszélyessé vált területről.

2003. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Határ úti metróállomásra Kőbánya–Kispest felől érkező szerelvény vezetője vészfékezett és kérte a pályaszakasz életmentő áramtalanítását, amikor látta, hogy a sínekre zuhan az öngyilkos férfi – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Szántó Ferenc, a BKV fődiszpécsere. Hozzátette: a vezető kinyitotta a kocsik közötti átjáróajtókat, hogy a hátul utazók is elöl, az állomáson szállhassanak ki. A fékezés következtében azonban az alagútban rekedt kocsikat összekötő átívelő kábel égni és füstölni kezdett. Az utasok észlelték a nyitott ablakokon beáramló erős füstöt és pánikba estek. Nem várták meg a segítséget, hanem kitörték az ablakokat és néhányan kiugrottak a szerelvényből.
A fődiszpécser hozzátette: az első vizsgálatok szerint úgy tűnik, hogy a fékezés rövidzárlatot okozott. Hozzátette: vészfékezéskor hihetetlenül nagy áramerősség keletkezik, de 1970 óta nem fordult elő, hogy fékezés miatt kigyulladjon az átívelő kábel. A BKV és a tűzoltósag közös vizsgálatot indított, amely valószínűleg az összes szerelvény hasonló kábeleit is érinti. A kár megközelítőleg egymillió forint.
A rendőrség egyik cirkáló egysége éppen a Határ úti aluljáróban tartózkodott, amikor felfigyeltek a csattanásra és az állomáson gomolygó füstre – mondta el lapunknak Unger Pál, a BRFK sajtóügyeletese. Hozzáfűzte: a rendőrök azonnal biztosították a menekülő útvonalakat, és segítettek kimenteni az alagútba rekedt utasokat. A pályaszakasz áramtalanítása után az állomás személyzetének néhány tagja poroltóval igyekezett megfékezni a tűz továbbterjedését, mások a bent rekedt utasokat leterelték a szerelvényről – közölte lapunkkal Molnár Péter, a fővárosi tűzoltóság szóvivője. Hozzátette: a tűzoltók öt perc múlva érkeztek a helyszínre. A habbal oltó készülékekkel és egy vízsugárral gyorsan eloltották a tüzet. Társaik és a metrószemélyzet közben egy, a Határ úti metróállomás felüljárójára nyíló szervizalagúton keresztül vezették ki a százötven utast. A szóvivő elmondta: az öngyilkos fiatalember szörnyethalt, az utasok közül hárman kértek orvosi segítséget: ketten a karjukon, az ablakok kitörésekor sérültek meg, egyiküket pedig füstmérgezés gyanújával szállították kórházba.
A metróban 24 óra leforgása alatt ez volt a harmadik baleset: egy húszéves fiatalember pénteken este a Kálvin téren, míg egy 68 éves férfi szombaton reggel a Moszkva téren ugrott a metró alá. A fiatalember azonnal meghalt, az idősebb férfit életveszélyes fejsérülésekkel szállították kórházba. A metró vezetőjének legfontosabb feladata, hogy a szerelvényt baj esetén is a legközelebbi állomásra vigye, mivel az utasok onnan juthatnak leggyorsabban a felszínre – tájékoztatta korábban lapunkat Szonntag Andor, a metró műszaki főmérnöke. Elmondta: a vonat 1-2 perc alatt megteszi az állomások közötti kis távolságokat. Rendellenesség esetén a vezető értesíti a menetirányítót, aki riasztja a tűzoltókat, rendőrséget, mentőket és ha szükséges, gondoskodik az áramellátás megszakításáról, a szellőzőberendezések beindításáról, a mozgólépcsők fölfelé irányításáról, az utasok kivezetéséről. Sérüléssel járó metrótűz eddig nem történt Magyarországon, de az már előfordult, hogy apróbb meghibásodások miatt füstölt az elektomos berendezés vagy izzott egy-egy szemétkosár.
***
Elavult szerelvények.
A metrószerelvények jó része már igencsak agg kort ért meg, de a BKV 1996 óta nem kapja meg a karbantartásukhoz szükséges összeget – nyilatkozta lapunknak Szálka Miklós közlekedési szakember, a fővárosi városüzemeltetési bizottság alelnöke. Elmondta: működési költségekre tavaly 16, idén pedig 3 milliárd forintot fordíthat a közlekedési társaság. A szakember furcsállja a tűzesetet, hiszen tudomása szerint az orosz szerelvények kábeleit a BKV műhelyeiben már jó ideje éghetetlenekre cserélték. Szálka úgy véli: ideje lenne felelősségteljesebben megállapítani a BKV működéséhez és karbantartásához szükséges összegeket. (G. J. J.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.