Huhogók

Az Üllői úti botrány után sokan feltették a kérdést: hol van az alagút vége? A szurkolói rendbontás azonban korántsem magyar sajátosság – ha körülnézünk az európai stadionok háza táján, rögvest kiderül, hogy a helyzet sok helyütt már-már kilátástalan. Ha pedig az események mögé tekintünk, lehetetlen nem észrevenni, hogy a futball és a politika számos tekintetben összefonódik.

Szentesi Zöldi László
2003. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néger majom – sziszegte megvetően ellenfelének Szinisa Mihajlovics, és futott tovább. Azaz csak futott volna, de a megszólított nem maradt adós a válasszal. „Sz… cigány” – hangzott Patrick Vieira válasza, és a Lazio–Arsenal mérkőzést azóta nem a pályán elért eredmény miatt emlegetik. Jóllehet a szóváltás három évvel ezelőtt történt, ma is gyakran beszédtéma, hiszen jól illusztrálja néhány játékos feszült idegállapotát. Az ügy nem maradt annyiban, bár a római klub szerb játékosa akár meg is úszhatta volna a nemzetközi sajtó rázúduló bírálatözönét, ha szavait pusztán elhamarkodott kijelentésnek tekintik. Mihajlovics azonban a Lazio alkalmazottja, márpedig egész Olaszországban e csapat szurkolóit tartják a legvérmesebbeknek. Másrészt a szerb légiósról köztudott, hogy jó barátságban állt a meggyilkolt Arkan kapitánnyal, akivel a belgrádi Crvena Zvezdából ismerték egymást. Arkan szabadcsapatának rettegett „tigriseit” éppen a szerb futballklub ultráiból verbuválta, s bár Mihajlovics tagadja, hogy a szívébe zárta a háborús bűncselekményekkel vádolt politikust, nyilvánvalóan mindketten mélységesen hittek a nagyszerb gondolatban.
A Lazio ultrái – talán Mihajlovicsra való tekintettel – kedvelték Arkant, transzparenseiken többször is adóztak a meggyilkolt vezér emlékének. A Curva Nord (Északi Kanyar) szurkolói csoportban sok nemzetiszocialista érzelmű ember akad, rendbontásaik gyakran kellemetlen helyzetbe hozzák a klub vezetését. Különösen a Lazio–Roma meccseken dúl az ideológiai háború, a fővárosi rangadó időről időre valamiféle történelemórát idéz. A Lazio kemény magja nagyra tartja Mussolinit, élteti az Auschwitz-megoldást, és rendszeresen inzultálja az ősi ellenfél színes bőrű jétékosait. Ezzel szemben a Roma „identitása” jellegzetesen baloldali, szurkolói között sok a szakszervezeti aktivista, a kommunista és alternatív csoportosuláshoz tartozó, vörös zászlós, Che Guevara-pólós szélsőséges fiatal. A Lazio–Roma mérkőzéseken a különbözőség gerjesztette erőszak nagyon is kézzelfogható, de ezzel még nem merül ki az olasz labdarúgás átpolitizáltsága.
A Luchino Visconti rendezte Rocco és fivérei című filmben drámai erővel megjelenített észak–déli szembenállás ma is eleven valóság az olasz stadionokban. A torinói Juventus vagy a milánói Internazionale szurkolói mélységesen lenézik a Napoli híveit, gúnyosan csak „feketéknek” hívják őket, leplezetlenül utalva az afrikai kontinens közelségére. Az olasz futball és a politika összefonódását Silvio Berlusconi személye is igazolja. Az olasz miniszterelnök egyúttal a nagy múltú AC Milan tulajdonosa is; ma sem tisztázott, hogy az idei Bajnokok Ligája-döntő előtt politikusi vagy üzletemberi minőségében látogatta-e meg fiait az öltözőben. Akárhogyan is történt, mindenképpen elégedetten távozhatott, hiszen a döntőt két olasz csapat vívta, ráadásul tizenegyesrúgásokkal végül az AC Milan diadalmaskodott.
Németországban a nagy népklubok (Bayern München, Schalke 04, Borussia Dortmund stb.) helyett különös módon a „kicsik” vonzzák a politikai szélsőségeket. A volt NDK-ban a ma is eleven szkinhedmozgalom tagjai előszeretettel látogatják a Hansa Rostock mérkőzéseit. Baloldali rendbontásra is akad példa: a hamburgi St. Pauli negyed valódi melegágya a devianciának – nem csoda, hogy a hasonló nevet viselő csapat szurkolói között feltűnően sokan kedvelik a kábítószereket és a szexuális kilengéseket. Politikai és identitásbeli különbség szülte Hollandiában is az Ajax–Feyenoord szembenállást. Az amszterdami csapat alapítói és támogatói kezdettől fogva a hollandiai zsidó közösség tagjai, az Ajax stadionjában a szurkolók gyakran lobogtatják a Dávid-csillagos zászlót. Ezzel szemben a rotterdami Feyenoord afféle népklub, támogatói Amszterdamot „zsidó városnak”, az Ajaxot pedig leggyűlöletesebb ellenségüknek tartják. Hozzá kell tenni, hogy az Ajax hívei sem maradnak adósak: „búr” – szabad fordításban „paraszt„ – névvel illetik a Feyenoord szurkolóit. Bár az amszterdamiakat idestova fél évszázada szidalmazzák szerte Hollandiában, az első látványos futballperre csak 1982-ben került sor. Akkor az Utrecht két szurkolóját állították bíróság elé, miután zsidóellenes jelszavakat skandáltak, és horogkeresztes transzparenseket függesztettek ki a stadionban. A holland bíróság arra kötelezte őket, hogy látogassanak el egy koncentrációs táborba, és írjanak beszámolót az ott tapasztaltakról. A megoldás azonban inkább felbőszítette az Ajax-ellenes ultrákat, nem csoda, hogy az 1982-es libanoni háború idején a Feyenoord-szurkolók tömegesen vettek részt Izrael-ellenes tömegdemonstrációkon. Négy évvel később nagy vihart kavart Dé Stoop, az FC Den Haag elnöke, aki az elharapódzó indulatok láttán kijelentette: „A skandálásokat az váltja ki, hogy az Ajax zsidó klubként jeleníti meg magát.” Ezek után az FC Den Haag főszponzora felmondta a szerződést, a klubot pedig ki akarták zárni a bajnokságból. Hasonló incidensek a mai napig folyamatosan előfordulnak, legutóbb a Feyenoord 1998-as bajnoki címe körül támadt némi bonyodalom. Az „aki nem ugrál, az zsidó” skandálással ünneplő rotterdami szurkolók kórusához egy időre csatlakozott a csapatkapitány, Van Gastel is, igaz, az eset után elnézést kért a történtekért.
A futball őshazájában, Angliában is akad egy klub, amely nem tagadja zsidó gyökereit. A londoni Tottenham Hotspursot lényegében a brit főváros izraelita közössége alapította. A 300 ezer angliai zsidó mintegy háromnegyede az északnyugat-londoni Tottenham negyedben él, nem csoda, hogy az Ajaxhoz hasonlóan ezt a klubot is gyakran illetik a „zsidó csapat” kifejezéssel. Brit földön azonban jóval nagyobb indulatokat szül a két skót élcsapat, a Glasgow Rangers és a Celtic Glasgow között feszülő ellentét, amely etnikai és felekezeti tekintetben is megosztja a szurkolókat. A Rangers protestáns támogatói mindig is büszkén vallották magukat a korona buzgó híveinek, szemben a Skóciába bevándorolt írek alapította Celtickel, amely leplezetlenül katolikus s így „kisebbségi” klub. Észak-Írországban valóságos háború dúl a két csapat támogatói között. Nyugat-Belfast katolikus lakossága és az IRA tagsága egy emberként szurkol a Celticnek, míg a többségi protestáns társadalom férfi tagjai a Rangers szurkolói klubjaiban hörpintik le mindennapi Guinnessüket. A nyolcvanas években nem várt fordulatot hozott, hogy a katolikus Maurice Johnston a Rangershez igazolt. Ennek azért lehetett hírértéke, mert előtte egyetlen katolikus sem játszott a glasgow-i protestáns csapatban. A szakemberek gyakran mondogatják, hogy az ehhez hasonló szimbolikus gesztusoknak döntő jelentőségük lehet az indulatok lecsillapításában. Aligha véletlen, hogy a Lazio vezetői komolyan fontolgatták, hogy pusztán ilyen célból igazoljanak-e színes bőrű játékost. Valójában nincs jelentőségük az efféle megoldásoknak. Aki stadionba jár, jól tudja, hogy minden szurkoló a pozitív diszkrimináció híve, a saját színes bőrű játékosát képes az egekbe emelni, de annál hangosabban huhog, ha az ellenfél „feketéje” rúg labdába.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.