Kerámiafreskó

A magyar porcelán- és kerámiagyártás fellegvára Herend, Hollóháza. És a nemrég fölszámolt hódmezővásárhelyi majolikagyár, amely egykor a Dél-Alföld népművészeti központja volt. Bezárásának következményeit pillanatnyilag még lehetetlen felmérni, ám a kár felbecsülhetetlen.

Halász Miklós
2003. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hódmezővásárhelyi gyárat május végén zárták be, csak a mintabolt tart nyitva, amíg a készlet tart. Az ügyintézőből eladóvá átminősített Szűcs Viktória három hónap haladékot kapott, aztán újból átélheti a munkanélküliek szomorú sorsát. Ez idő alatt túl kell adnia a cég megmaradt portékáin az égetett agyagvázáktól kezdve a Miska-kancsókig, bögrékig. Szűcs Viktória kesereg. Tíz esztendővel ezelőtt egy évig volt állástalan. Akkor azt hitte, a majolikagyárral révbe jutott, hiszen ilyen híres céget nem érhet „baleset”.
– Nem értem, mi történt – mondja szomorúan a fiatalasszony. – Az ország különböző pontjairól jönnek ide vásárolni. De felkeresik a boltot a franciák, németek, osztrákok is. Egyeseknek többször el kell magyarázni: befellegzett a gyárnak. Hihetetlennek tartják, és furcsán néznek rám.
Ha az alapítók, Endre Béla, Tornyai János, Rubleczky Géza festőművészek lenéznek az égből, bizonyára elborzadnak a történteken. Az 1912-ben létesített üzem – néhány rossz évet leszámítva – fényben, pompában élte meg a kilencvenegy évet. E vállalkozást akkor alapították a művészek, amikor a hódmezővásárhelyi vörös agyagból már legalább ezer korongozó jól meg tudott élni. A vásárhelyi majolika páratlan diadalútját jelzi az a szép eredménylista, amely az 1929-es barcelonai világkiállításon nyert aranyéremmel kezdődött. Következett 1930-ban Antwerpen, majd 1935-ben a brüsszeli világkiállítás: itt a majolikát ismét aranyéremmel tüntették ki. 1937-ben a párizsi világkiállításon, majd egy évvel később Berlinben a legmagasabb elismerést kapta meg a cég. Endre Béla alakította ki 1928-ig az üzem formaparkját, és ő tervezte a telep logóját. Nemcsak szülőatyja volt az üzemnek, de tehetségének jelentős részét is rááldozta. Amikor meghalt, Móricz Zsigmond a Pesti Naplóban megrendülten búcsúzott tőle, azt írva róla, hogy a vásárhelyi világ csodálatos hérosza volt. Endre Béla felhasználta a régi vásárhelyi cserepesek és az erdélyi népművészet formakincsét a kulacsok, kanták, butykosok, rácsos tálak megtervezéséhez. Később Ferenczy Béni és Kajári Gyula írta be nevét a vásárhelyi majolika történetébe. Példájuk nyomán napjainkig tartott a népvándorlás az üzembe. Hosszú évek kísérletező munkájával fejlődött ki az a műfaj is, amelyet csempefreskó, kerámia falikép néven ismernek az emberek. Ma már csak szép emlék mindez – a magyar kultúra rekvizitumává lett.
Mónus Andrásné naponta bemegy az üzembe fél órára. Búcsúzik a csendes épülettől és attól a harminchárom esztendőtől, amelyet a formázók művezetőjeként eltöltött. Amikor a gyár előtti sínpárra tekint, amelyen dugig tömve álltak a vagonok, hogy a bögréket, kancsókat, tálakat Ausztriába, Franciaországba, Svájcba vigyék, őt is a sírás kerülgeti. Mónusné kifakad, amint a gyár bezárásának körülményeiről faggatom.
– Az üzem tulajdonosa 1998-ban privatizálta a gyárat – emlékezik. – Nem értett ehhez a mesterséghez, nem tudta, mi fán terem a kerámia. Csupán pénzügyi befektető volt, aki erre a vidékre vetődött, s csak a maga hasznát nézte. Az export leépítésével tette tönkre a hódmezővásárhelyi majolikagyártást. A belföldi raktárakat töltötte fel áruval, amikor a hazai piac beszűkült. Mi, régi motorosok láttuk ezt, és átkozódtunk. Láttuk, hogy vesztébe rohan a gyár. A felszámoló hiába próbálkozott később a gyár újraélesztésével, az exportpiacok elvesztek, ezért a rehabilitáció sem sikerülhetett.
A Budapest Holding Rt. munkatársát, Pusztai Dénes közgazdászt 2001 februárjában jelölte ki a Csongrád Megyei Bíróság a felszámolásra. A majolikagyár már hatszázmillió forinttal tartozott a beszállítóknak, a dolgozóknak, az APEH-nak és másoknak. Totális volt a csőd, de Pusztai mégis kísérletet tett az üzem megmentésére. Megpróbálta újraéleszteni a majolikatelepet, ami a hatalmas adóssághalmazzal a háttérben kockázatos vállalkozásnak bizonyult, hiszen a kísérletért a saját vagyonával felelt. Korábban a felszámoló nem dolgozott Vásárhelyen, de jól ismerte a majolikagyár értékeit. Belevágott a kalandba, de kis híján az életével fizetett érte. A kudarc annyira megviselte, hogy súlyos szívbeteg lett.
– Szerettem volna megmenteni ezt a tipikusan magyar gyárat és termékeit, mert régóta bánt, hogy egymás után mennek tönkre azok a cégek, amelyek a magyar nemzetgazdaság büszkeségei voltak – mondja Pusztai Dénes. – Amikor a kilencvenes évek közepén magánosították, úgy tűnt, minden jó lesz. Csak mellékesen jegyzem meg, először külföldiek vették meg a céget, tőlük szerezte meg honfitársunk. Még azt sem állíthatjuk, a külföldiek azért vásároltak Hódmezővásárhelyen, hogy piacot szerezzenek, miközben a termelést nem fejlesztik, amint ez a magyar feldolgozóiparban gyakran előfordult. A magyar tulajdonos nyereségesen, csaknem kétszáz dolgozóval vette meg az üzemet, és kezdetben a majolika hetven százalékát külföldön adta el. Fogyasztói kívánságra változtatott a termékszerkezeten: háttérbe szorult a népművészet.
– Ezért bukott meg?
– Nem. Leépítették az exportot. Piacot váltottak, csak azt nézték, ami pillanatnyi hasznot hoz. Ez a lépés hosszú távon csődhöz vezetett. Új vezetőkkel és a megmaradt szakemberekkel 2001 áprilisában újraindítottam a termelést.
Százhúsz embernek lett ismét kenyérkereső foglalkozása. A budapesti Váci utcai mintaboltban havi öt–hat millió forintot árultak a vásárhelyi bögrékből, tálakból. Ismét nagy keletje lett a népi kerámiának. Veszteség nélkül zárták az újrakezdés első évét. Úgy tűnt, a cég megmenekül a pusztulástól. Külföldről és Budapestről befektetők jelentkeztek. Pusztai Dénes azonban a vásárhelyi polgármesterrel, Rapcsák Andrással kezdett tárgyalni arról, hogy a város százmillió forintért megveszi a gyárat. A felszámoló szerette volna kizárni a spekulánsokat, úgy látta biztosnak a majolika jövőjét, ha az önkormányzat védőszárnyai alá kerül. Rapcsák váratlan halála meghiúsította az adásvételt. Időközben romlottak a gyár piaci pozíciói, 2002 végétől ismét veszteségek keletkeztek.
– Májusban, hogy elkerüljem a börtönbüntetést, nem tehettem mást, leállíttattam a termelést – mondja Pusztai Dénes. – El kellett bocsátani a dolgozókat, és utolsó kísérletet tettem rá, hogy egyben eladjam a gyárat. Itthon nem tudtuk felvenni a versenyt a Távol-Keletről beáramló olcsó kerámiával. Kudarcként élem meg, hogy megszűnt a cég. Megmentésére csak egyetlen megoldás maradt volna: ha az ÁPV Rt. átveszi az üzemet. A magyar államnak mindössze ötvenmillió forintot kellett volna befektetnie, hogy megmentsen a pusztulástól egy újabb hungaricumot. Rohamosan csökken a hazai vásárlóerő, fokozatosan eltűnnek a magyar áruk – úgy vélem, más, hasonlóan értékes gyár is a vásárhelyi üzem sorsára juthat. Közgazdászként vallom, hogy a magyar ipar maradandó értékeinek védelme érdekében szükség lenne néha az állami beavatkozásra.
Kötelez a múlt, olykor biztonságot, reményt is adhat. A vásárhelyi majolikatelep, ha nehezen is, de átvészelte az első világháború embert próbáló éveit. Bár bizonyos időre leállították a termelést, a korabeli magyar művészek azonban a díszedények és a kályhakerámia gyártásával lendületbe hozták az üzemet. Megszenvedte a húszas–harmincas évek fordulójának nagy válságát is, ám az 1932-ben meghonosított épületkerámia-termelés mentőövet jelentett. Amikor 1950-ben államosították a céget, és árokba hányták a kapitalista maradványnak kikiáltott gipszformaparkot, kiselejtezve egy egész nemzedék termékeit, úgy tűnt, elveszett az üzem. De ezt a takarítást is túlélte. A magyar csoda valamilyen módon mindig segített a majolikásoknak. Most ismét erre a csodára várnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.