Kis nagy autó

A Mazda új kisautójánál manapság nemigen találni színesebb génállományú járművet: egyszerre két modell örökébe lépett, a vadonatúj Ford Fiestától örökölt műszaki alapokat pedig a Mazda6 személyiségjegyeivel gazdagították. Az eredmény egy egyedi megjelenésű jármű lett, amely szinte minden helyzetben feltalálja magát – igaz, némi kompromisszum árán.

Nagy Károly
2003. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mazda2 már puszta létével alapvető ellentmondásokba ütközik. A magas karosszéria láttán lágyan ringatózó, ámde tágas és praktikus városi autónak gondolnánk, miközben a gyári kommünikék sportos menetjellemzőket és valós vezetési élményt ígérnek – márpedig e két tulajdonság a legritkább esetben fér meg egymás mellett.
Az autót kívülről szemlélve úgy tűnik, a kételkedőknek lesz igazuk. A meredek oldalüvegek, a jellegzetes Mazda-ötszöget viselő, de inkább barátságos, mintsem agreszszív orrkiképzés, a csaknem függőleges, szélsőségesen mélyre nyúló hátsó ajtó divatos törpe furgont ígér, kedvező helykihasználással és bőséges térkínálattal. A csomagtér ajtaját felnyitva csak tovább erősödik ez az érzés: a kombikat idézően alacsony küszöb gyakorlatilag a padló síkjában van, a kerékdobok csak minimális mértékben lógnak be az egy méter széles, mintegy hatvan centiméter mély poggyásztérbe. Az osztott ülőlapokat és háttámlákat előredöntve csaknem vízszintes felületet kapunk, ha pedig a hossz a lényeg, a jobb első ülés támlája is lefektethető. Mindezt körös-körül fellelhető tárolórekeszek, polcok és üregek egészítik ki – a Mazda2-ben örömüket lelik a kacatgyűjtők.
Azonnal változik azonban a kép, amint helyet foglalunk a vezetőülésben. A Mazda6 stílusában kialakított műszerfal egy nagyobb kategóriás autónak is becsületére válna. Az ezüst színű középkonzol kezelőszervei, az ötletes, akár utólag is bővíthető moduláris audiorendszer, a fémbetétes váltókar és a rádió-távirányítóval felszerelt kormány kifejezetten sportos, prémiumhangulatot árasztanak.
A kínálat alapmotorja mindent meg is tesz azért, hogy betartsa ezeket az ígéreteket. A kissé kemény ellenrugóval felszerelt gázpedál határozott taposást igényel – amíg erre a trükkre rá nem jövünk, lomhának tűnhet a kis Mazda. A 75 lóerőtől persze később sem várhatunk csodákat, de a Fordtól származó négyhengeres némi vonakodás után, 2400 percenkénti fordulatszám környékén magára talál, 3000 felett pedig egészen meggyőzően, harsányan lelkendezve kezdi húzni az autót. Elég gyakran kell tehát a sebességváltó pontosan, bár korántsem vajpuhán kapcsolható karjához nyúlnunk, országúton még a negyedik fokozat is hosszúnak bizonyul a dinamikus előzésekhez.
Marad tehát a lendületből való autózás, amit messzemenőkig támogat az apró Mazda futóműve. A magas karosszéria oldaldőlése meglepően csekély, így gyors kanyarokat is könnyedén bevehetünk az autóval. Az iránytartás sík úton hibátlan, a kormánymű rásegítése nem olyan eltúlzott, mint a szervdonor Fiestáé, a hosszanti útegyenetlenségeken azonban táncba kezd a kocsi. Ugyanez a helyzet a macskaköveken, ahol még az utastér egyébként kifogástalanul összeszereltnek tűnő elemei is zörögni kezdenek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.