Stonehenge és atomóra

Korunk technikai fejlődése szinte naponta újabb és újabb csodákkal kápráztat el bennünket. Mégis nyugodtan állíthatjuk, hogy közöttük is előkelő helyet foglal el a műholdas globális helymeghatározó rendszer, amely bővülő szolgáltatásaival immár a hétköznapi életben is egyre nagyobb teret hódít. A rendszer működésének alapelveiről és mind szélesebb körű alkalmazásairól kaphattak képet az érdeklődők Pap László professzornak, a BME híradás-technikai tanszékvezetőjének előadásából.

–
2003. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A földrajzi helyzet meghatározásának igénye az emberiség történetének hajnalára nyúlik vissza. Kezdetben a földrajzi tájékozódáshoz a fontosabb tereptárgyak (sziklák, magasabb fák, folyómedrek) és az égi objektumok (Nap, fényesebb csillagok) megfigyelését használták. A távolságot a lépések megszámlálásával vagy esetleg a sebesség és az út megtételéhez szükséges idő becslésével határozták meg.
A nagy ősi civilizációk (elsősorban vallási és asztrológiai célokból) magas szintre emelték az égi objektumok (a Nap, a Hold, a fényesebb csillagok és bolygók) mozgásának megfigyelését. Ma biztosak vagyunk abban, hogy például Stonehenge szikláit vagy az egyiptomi piramisokat ilyen célokra is használták. Az égi objektumok megfigyelése során kialakult ismereteket a térképészet szolgálatába állították. Kr. e. 201-ben Eratoszthenész már képes volt arra, hogy a földrajzi helyek szélességi adatai közötti különbséget megközelítőleg meghatározza a delelő Nap helyzetének megfigyelésével (erre alapozva még a Föld sugarát is megbecsülte). Tehát már igen korán kialakultak azok az eljárások, amelyek alkalmasak voltak az észak–dél irányú helyzet becslésére. A kelet–nyugati irányú helyzetkülönbségeket jellemzően a megtett út vagy a sebesség és az idő mérésével határozták meg.
A középkortól kezdve a helymeghatározáshoz szükséges technológiai fejlesztések motorja a tengeri hajózás volt. A tengeri kereskedelmet és a távoli földrészek meghódítását segítette a kínai eredetű mágneses iránytű európai elterjedése. A XVI. századra az északi féltekén a földrajzi szélességet már igen pontosan meg tudták határozni a Sarkcsillag helyzetének mérésével. A földrajzi hosszúság elfogadhatóan pontos behatárolását a XVIII. századtól kezdve a nagy precizitású kronométerek kifejlesztése tette lehetővé.
A tengeri hajózásban a földrajzi szélességet szextánssal, a földrajzi hosszúságot kronométerrel és a Nap delelési idejének megfigyelésével határozták meg. Ezeket a globális mérési adatokat egészítették ki a tengerparti jelzőpontok (világítótornyok, sziklák) megfigyelésével és a hajózási sebesség mérésével.
Eközben a térképészet és a geodézia is folyamatosan fejlődött. Egyre pontosabb térképeket készítettek, a mindennapi életben egyre nagyobb lett az igény a mérések pontosságának növelésére. A földmérés tudományának kezdetei a régi Egyiptomig nyúlnak vissza, később a görögök és a rómaiak fejlesztették tovább. A térképészetben forradalmi előrelépést jelentő háromszögelés módszerét a holland Snell van Royen fejlesztette ki, az eljárást nagyobb földrajzi területek felmérésére először a francia Picard és Cassini alkalmazta.
A XX. század elejéig a hagyományos tengeri navigációs eszközök kielégítették a felhasználók igényeit, a légi navigáció azonban új megoldásokat követelt. Bár az iránytűket, magasságmérőket és szextánsokat továbbfejlesztették, és új sebességmérő eszközöket is kifejlesztettek, az alapvető újdonságot a rádiós iránymérés technológiájának bevezetése jelentette. Ez már átvezet témánkhoz, a műholdas globális helymeghatározás módszeréhez, amely új eszközökkel oldja meg a hagyományos feladatokat.
Egy objektum helyzetének meghatározása általában azt jelenti, hogy egy referencia-koordinátarendszerben megadjuk a helyzetét jellemző pont koordinátáit. A feladatot a középiskolai matematika alapján értelmezve a helyzetmeghatározás: a P pont ismeretlen (x, y, z) koordinátáinak a meghatározása, azaz az objektum helyzetére jellemző távolságok megadása. Ha például az x és y tengelyek a vízszintes síkban vannak, akkor a z érték a P pont magassági helyzetére jellemző adat.
A műholdas globális helymeghatározó rendszer (GPS) alapvető paramétereit 1973-ban az Egyesült Államok katonai apparátusa határozta meg. Az első műhold 1978-ban állt pályára, a rendszer szolgáltatásai hivatalosan 1995-ben indultak meg. A GPS-rendszer a felhasználó helyzetét távolságmérés alapján határozza meg. A működés alapfeltétele az idő igen pontos mérése és a Föld körüli pályán keringő műholdak helyzetének precíz ismerete. A technika és technológia fejlődése a múlt század nyolcvanas, kilencvenes éveire tette lehetővé, hogy e két feltételt egyszerre lehessen teljesíteni.
A GPS-rendszerben ismert helyzetű Föld körüli pályákon keringő műholdak jeleket sugároznak a földi vevőkészülékek felé, amelyek a jelek által szállított információk feldolgozásából meghatározzák saját helyzetüket. A rendszer tehát aktív műholdakkal és passzív földi vevőkészülékekkel működik.
A GPS-rendszer működésének alapfeltétele az időmérés pontossága. Minden műholdon igen pontos cézium és rubídium atomórák vannak, amelyek olyan pontosak, hogy mintegy háromszázezer–hárommillió év alatt késnek vagy sietnek egyetlen másodpercet.
A GPS-műholdak jele olyan adatokat tartalmaz, amelyek a vevőkészüléket a műhold aktuális helyzetéről és a műholdon mérhető pontos időről tájékoztatják. A rendszer valamennyi műholdjának órái pontosan összehangoltak (szinkronizáltak), és jeleiket is pontosan azonos időben küldik a vevő felé.
A GPS-rendszer három alrendszere: az űrszegmens (műholdak), a felhasználói rendszer (vevőkészülékek és szolgáltatások) és a vezérlőrendszer (földi vezérlő- és monitorállomások).
Az űrszegmens teljes kiépítésben 24 műholdat tartalmaz. A műholdak hat, az Egyenlítő síkjával 55 fokos szöget bezáró, csaknem kör alakú pályán keringenek a Föld körül. A pályákat kelet–nyugati irányban 60 fokos szögek választják el egymástól. A műholdak számát és elrendezését úgy választották meg, hogy minél nagyobb legyen annak az esélye, hogy a Föld felszínének egy adott helyén legalább négy műholdat lehessen „látni” a vevőkészülék antennájával.
A GPS-rendszer a felhasználó helyzetét távolságmérés alapján határozza meg. Ideális esetben, ha a műholdak és a vevőkészülékek órái pontosan együtt járnak, a távolságmérés alapja, hogy a vevő megméri a műhold pontos helyzetét tartalmazó jel érkezési idejét, és ismerve a jel indulásának időpontját – a terjedési idő kiszámítása után, a fénysebesség ismeretében – meghatározza a műhold és a vevőkészülék távolságát. Ez azt jelenti, hogy ha tízmilliárdod másodpercnyit hibázunk az időmérésben, akkor ennek következtében a távolságokat csak három méter hibával tudjuk meghatározni.
A GPS-rendszerben két különböző szolgáltatás támogatására kétféle kódot használnak. A C/A kódot elsősorban a civil alkalmazások használják, és érdemes megjegyezni, hogy az ezzel támogatott szolgáltatások helymeghatározási pontosságát a GPS-rendszerben szándékosan (például a kóddal együtt közölt pályaadatok hibás megadásával) csökkentik azért, hogy a pontosabb helymeghatározás lehetőségével csak az arra kijelölt felhasználók élhessenek. Ez utóbbiakat az úgynevezett P(Y) kód támogatja.
A GPS-rendszerben a helyzet meghatározásához a műholdak távolságát, illetve a műholdakról érkező jelek terjedési idejét kell megmérni. Ideális esetben, amikor a műholdak és a felhasználói vevőkészülékek órái pontosan szinkronizáltak, a helyzet meghatározásához három távolság mérésére van szükség. Sajnos a valóságban ezt az ideális helyzetet csak nagyon nagy költségekkel lehetne létrehozni: a földi felhasználói vevőkészülékek óráinak pontossága meg sem közelíti a műholdakon lévő atomórákét. A probléma azonban kiküszöbölhető, ha a vevőkészülék egyidejűleg legalább négy műholdat „lát” a látóhatár felett.
A helymeghatározás szempontjából nem mindegy, hogy a vevő által látott műholdak az égbolton hol helyezkednek el. Kiszámítható, hogy akkor pontos a GPS-rendszer helymeghatározása, ha a négy műhold közül három – lényegében egyenletesen elosztva – a horizont közelében, egy pedig a zenit közelében található.
A GPS-rendszer pontosságát több más tényező is befolyásolja. A legfontosabbak: a műholdak pályaadatainak hibái, a jel terjedési sebességének függése a pillanatnyi légköri viszonyoktól, a GPS-vevő környezete (árnyékolás, takarás, elektromágneses zajok). Ezért a földi vezérlőrendszer gyűjti és a műholdra továbbítja azokat az adatokat, amelyek a hibák javítására felhasználhatók. Néhány, a frekvenciától ismert módon függő hibaok kiküszöbölhető azzal, hogy a méréseket párhuzamosan több különböző frekvencián végzik el.
A pontosságot növeli a földi vezérlő- és monitorállomások számának növelése, továbbá a differenciális helymeghatározási elv alkalmazása is. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a felhasználó pozícióját egy pontosan ismert helyzetű referencia-vevőkészülék helyzetéhez viszonyítva határozzák meg. Mind a felhasználónál, mind pedig a referenciaállomáson működik egy-egy GPS-vevőkészülék, amelyek egyidejűleg ugyanazoknak a műholdaknak a jelét veszik, és ennek alapján határozzák meg helyzetüket. A referenciaállomás egy külön kommunikációs csatornán keresztül folyamatosan tájékoztatja az ismeretlen helyzetű felhasználót arról, hogy az általa aktuálisan mért helyzet mennyiben tér el a referenciaállomás ismert helyzetétől. Mivel a mérési hibák jelentős része (a műholdak pályaadatainak hibája, a légkör által okozott késleltetések) a helymeghatározást mindkét vevőkészülékben azonos módon érinti, így a hibák nagy része kiküszöbölhető, s a pontosság egy nagyságrenddel növelhető.
A globális műholdas helymeghatározás alkalmazási köre az elmúlt évtizedben rohamosan bővült. Sorra jelentek meg új szolgáltatások, és hihetetlen sebességgel nőtt az őket támogató hardver- és szoftvereszközök száma.
A GPS-rendszer talán legfontosabb alkalmazási területe a járművek helyzetének meghatározása, a tengeri, földi és légi navigáció támogatása. E körben a GPS-rendszert igen sokféle célra használják: például jármű helyzetének meghatározására, balesetek elkerülésére, automatikus forgalomirányításra, ellopott járművek felderítésére. A rendszer a civil és a katonai alkalmazásokat, az egyedi és a csoportos (üzleti) felhasználókat egyaránt támogatja.
A tengeri navigációban a GPS-rendszert elsősorban arra használják, hogy a legénység változatos időjárási viszonyok között, bármely napszakban képes legyen a hajót kikötő közelébe irányítani úgy, hogy elkerülje a veszélyes partszakaszokat.
Az egyszerű légi navigációban a GPS a repülőgépek helyzetének meghatározását, a repülőterek megközelítését támogatja. A leszálláshoz ilyenkor mindenképpen szükséges a pilóta aktív közreműködése. Az igényesebb alkalmazásokhoz drágább, nagy pontosságú rendszerek szükségesek. Így például a repülőgépek helyzetének nagyon pontos meghatározásához és az automatikus leszállítórendszerek támogatásához. Itt a pontosság mellett igen fontos, hogy a helymeghatározás időben folyamatosan elérhető és a külső hatásokra (például az időjárásra) érzéketlen legyen. E célokat elsősorban a differenciális GPS-rendszer elégíti ki.
A GPS-rendszer hatékonyan segíti a hagyományos földmérési feladatok (telekfelmérés, építkezések helyének meghatározása) megoldását, a térinformatikai rendszerek adatbázisainak feltöltését és a térképek készítését. Emellett egyre nagyobb a gazdasági jelentősége annak, hogy a különböző közművekről (olaj-, gáz-, víz-, villanyvezetékekről, távközlési hálózatokról, épületekről) pontos információkkal rendelkezzünk. Az ilyen nyilvántartások feltöltését szintén segíti a nagy pontosságú GPS-rendszerek alkalmazása.
Az eddig felsoroltakon túl a GPS-rendszer további alkalmazási lehetőségeket is kínál. Ilyen például a Föld felszínén bekövetkező lassú változások megfigyelése vagy a katasztrófaelhárításban a szakszolgálatok (mentők, tűzoltók, rendőrség) pontosabb informálása.



A fenti szöveg a június 23-án elhangzott előadás rövidített, szerkesztett változata.
Az előadás megtekinthető június 28-án (szombaton) a Duna Televízióban 13.10-től, június 29-én (vasárnap) az MTV-n 13.05-től, valamint az M 2-n 23.10-től.
A Mindentudás Egyetemének következő előadása június 30-án 19.30-kor kezdődik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem informatikai épületének B28-as előadójában (Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2/B).
Az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a
www.mindentudas.hu
weblapon találják meg az érdeklődők.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.