A kormány döntései leértékelték Magyarországot

Boros Imre, az Orbán-kormány uniós pénzekért felelős tárca nélküli minisztere szerint hibázott a választások során a polgári kormány, mert úriember módjára bánt az akkori ellenzékkel, holott látni lehetett, hogy a szocialisták csak blöffölnek ígéreteikkel. A megszorítások elleni MSZP-s és SZDSZ-es ellenállás Boros szerint nem több, mint előre megírt színjáték. Az egykori miniszter szerint a családokat sújtó nagycsomag karácsonyra kerül a lakossághoz.

Csákó Attila
2003. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön szerint a tavalyi választások elvesztésében hibás-e a mai ellenzék, s ha igen, miben?
– Igen hibás, mégpedig azért, mert úriember módjára bánt az akkori ellenzékkel. Már tavaly februárban látni lehetett, hogy a szocialisták csak blöffölnek, s amit beígértek az csak ideig-óráig tartható. Ezt a nemzeti oldal akkor nem szedte szét, ez hiba volt, miközben Kovács Lászlóék tücsköt-bogarat összehordtak, az emberek egy része pedig elhitte a mesét. A mesék világa véget ért, s jön az ébredés, méghozzá megszorítások formájában. Azt az indokot pedig egyenesen szánalmasnak tartom, hogy a megszorításokra a jóléti redszerváltozás kialakítása miatt van szükség. Ez a retorika a Rákosi-korszakra emlékeztet, amikor azt mondták: azért nem kell levágni a tyúkot, mert az tojást tojik, s abból csirke lesz. A Medgyessy-kormány a nehézségeket a fényes jövővel próbálja meg palástolni. Csakhogy, akkor és ma is az emberek nem holnap akarnak jól élni. A magyar baloldal valós politikai célja akkor is és ma is, hogy egy szűk kör érdekében lekopassza az embereket, a vállalkozásokat. Az időzítés is érdekes, hiszen a megszorításokkal többnyire nyáron jönnek elő, mert azt gondolják, hogy az emberek döntő része szabadsága miatt nem vagy nem részletesen értesül a megszorító intézkedésekről.
– Vannak, akik úgy vélik, hogy a világgazdasági helyzet rontja a magyar gazdaság helyzetét, s következnek be nem várt fordulatok, a túlköltekezés, továbbá szakmai melléfogások miatt.
– Van benne tehetségtelenség is, de amit én mondtam, az is igaz, vagyis hogy csak egy szűk kört preferálnak. Egyben azonban zsenik: a folyamatok leplezésében, s miközben elvesznek, hangosan hirdetik, hogy adnak. Jó példa erre a valuta-leértékelés esete is.
– Az indoklás szerint a leértékelés mentőöv az exportáló cégeknek. Ez nem fontos?
– A valutaleértékelés eszközével a baloldali kormányok 1979 óta folyamatosan élnek. Az ok: a lépéssel sok negatív folyamatot lehet úgy magyarázni, hogy azért nem a kormány a felelős, hanem a külső körülmények. Pedig tízmillió magyar áll szemben – akiknek megdrágította az életét a lépés – az exportőrökkel. Ráadásul az exportőrök 90 százalékban nem magyar tulajdonú vállalatok, így hasznuk sem itt realizálódik.
– Egy globalizált világban ez nem kirívó, ezek a cégek viszont magyar munkahelyeket teremtettek.
– Meg kell nézni, hogy mennyi és milyen munkahelyeket hoztak létre. Továbbá a leértékelés és az ezzel kapcsolatos bizonytalanság a tőkeimportot gyakorlatilag leállította. Arra azonban kiválóan alkalmas volt, hogy a piac bizalmát megingassa az ország iránt. Azért az elgondolkodtató, és magyarázza a mai állapotokat, hogy a miniszterelnök és a pénzügyminiszter még meg sem kapta kinevezését, máris a forint leértékeléséről beszélt, s bizalmatlanságot keltett hazánkkal szemben. A forint zuhanását csak úgy lehetett megállítani, hogy a kamatot három százalékkal megemelték. Kilencezermilliárd körüli az államadósság, ezen belül a kormány egy év alatt ezermilliárd forint új adósságot „termelt”. Ha csak ezt autópálya-építésre fordíthatnánk, naponta több mint két kilométer készülne, ehelyett púpként fizethetjük a kamattöbbletet. Az átlagemberek viszont nyögik és nyögni fogják a döntés következményeit. Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a leértékelés milyen mértékű tehernövekedést jelent egy energiaimportra szoruló ország esetében, ahol korábban az eurót 235 forintnak hívták, most meg 260-nak.
– Az energia adótartalmának jövő évi megemelése kiket sújt majd a legjobban?
– Az energia áfájának 23 százalékra emelése drasztikus kiadást okoz a kispénzűek, a nyugdíjasok és családok számára. Az áfakulcsokkal való „varázslat” 1,5 százalékot hoz majd az államkasszának. Ez a GDP 18 ezer milliárdjához viszonyítva 270 milliárdos bevételt jelent a kormánynak, azaz ennyit vesznek el a családoktól. A nyugdíjasok 19 ezres „ösztöndíja” mára tanulópénz lett.
– Megszűnik a nullás áfakulcs is, amire viszont az Orbán-kormánynak kellett volna derogációt kérni. Ez nem volt hiba?
– A lakossági terhek csökkentésének nem csak ez a módja létezik. A derogáció eszköze helyett ugyanis egyszerűbb és a polgárok számára hatékonyabb eszközt lehetne alkalmazni, s az egyenleget ezer módon lehetett volna nullszaldóra kihozni. A Medgyessy-kormány viszont a változtatásokat azért hajtotta végre, hogy bevételt préseljen a lakosságból az államkasszába. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy húsz százalék feletti áfát csak nagyon kevés uniós tagállamban alkalmaznak, s az átlagos kulcs jóval alacsonyabb a magyarországinál. Érdekes módon az uniós kampányban azt senki nem mondta, hogy a csatlakozás miatt – amire a kormány most hivatkozik – drágulni fog az energia. A kormányzati politika következtében hamis kép keletkezik a népben, s az EU-val szembeni ellenérzések nőnek. Holott a bajok forrása nem távol, hanem e kis hazában keresendő.
– Az uniótól számos támogatás is érkezik. Mit gondol, képesek leszünk ezeket megszerezni?
– Az EU-pénzek lehívása nem lesz problémamentes. Már most csúsznak a 2001–2004 közötti ISPA-programok. A 2004–2006 közötti időszakra egymilliárd eurónyi kohéziós pénz érkezne, a strukturális támogatás keretében pedig másfél milliárdnyi. Csakhogy ehhez társfinanszírozás is kellene. Számításaim szerint hárommilliárd euróra lenne szükség a magyar költségvetésből. Így ma már egyáltalán nem biztos, hogy az unióval szembeni mérlegünk többletforrással zárul, hanem a következő három évben jó ha nullszaldóra kijön. A legegyszerűbben lehívható uniós szubvenció, a mezőgazdasági dikrekt kifizetés sem biztos, hogy eredményes lesz nálunk, hiszen nincs meg hozzá a működési rendszer, az állat-, a föld- és a gazdanyilvántartás. Például a kecsk- és juh- nyilvántartási rendszer hardver- és szoftverszállítási tenderét csak a közelmúltban írták ki, miközben a teljes rendszernek működnie kellene az év végéig. Az unió agrártámogatási rendszere 2005-ben átalakul, s a termékre és területre irányított támogatások helyett gazdákra vonatkozó jövedelemkiegészítést fognak bevezetni. Összegezve: megfelelő felkészültség nélkül és üres államkasszával viszont a támogatások nem szerezhetők meg.
– A közelmúltban az államkassza egy rövid időre kiürült. Milyen következményei lehetnek ennek, s az esetnek milyen tanulságai vannak?
– A legdrámaibb az államkaszszába vetett bizalom megingása, valamint az, hogy a mai napig nem indítottak vizsgálatot, nincs felelős. Az ügyben több minden történhetett: lehetett hanyagság is, ám én ebben nem hiszek. Játszunk inkább el a számokkal. Lecsökkentik a készpénzállományt 100 milliárddal, s ezt a pénzt „meghajóztatják” valahol. A napi realizálható kamat akár 30 millió is lehet. Elképzelhető, hogy ügyes kezek bebizonyítják a lépés zsenialitását, s különböző szakértői szerződésekkel kiveszik a haszon egy részét.
– Ehhez azért sok embernek kellene együttműködni.
– Ezekben az ügyekben elég sokan tudnak közös nevezőre jutni. Erre jó példa a kanizsai csodabróker, Kulcsár Attila esete, aki konzuli autón hagyta el az országot, miután kávézgatott az állam egyik magas rangú tisztviselőjével. A hivatalnok azonban nem rendőrért vagy Keller Lászlóért kiálltott, hanem búcsút intett Kulcsárnak.
– A közelmúltban a pénzügyi tárca elképzeléseit és a kormányzat bejelentéseit az MSZP és az SZDSZ is támadta. Véleménye szerint ez nem színjáték?
– Nincs új a nap alatt. Az egypártrendszerben saját belső ellenzékét játszatta meg a kormány. A technika a következő: az előre eldöntött restriktív, megszorító intézkedéseknél többet mondanak, majd hosszan tartó álviták eredményeképpen mégis enged a kormány. Ennek tudható be például a lakáspolitikai kormánymegbízott, Csabai Lászlóné szembenállása is a kormány otthonteremtési támogatásokat lefejező politikájával, valamint az SZDSZ magatartása az adókulcsok csökkentése kérdésében. Ezt már a Horn-kormány idején is eljátszották. Az egész egy nagy színjáték, a színészek gázsiját meg a lakosság fizeti.
– Meglátása szerint a kormányzat gazdaságpolitikában tett lépéseinek lesznek-e eredményei, s ha igen mikorra, vagy pedig egy nagyobb csomagra is szükség lesz?
– A csomag eddig is jókora, de a java az idei karácsonyfa alá kerül majd. Lehet, hogy vízkeresztkor sem szedik le a fát, s újabb csomagot tesznek alá, ha nem sikerül a forint körüli bizonytalanságot megszüntetni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.