Ali ágyúi

A romantika költészete alaposan kiaknázta a magyarországi várromokban rejlő hasonlatlehetőségeket. Ám a várkultusz egyszerre használt és ártott a tudományos vizsgálódásnak és a műemlékvédelemnek.

Fáy Zoltán
2003. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kisfaludy Sándor még csak egy-egy konkrét vár pusztulásán merengett, Berzsenyi a Mulandóságban már általában a vanitatum vanitas gondolata köré építette fel költeményét, Kölcsey viszont a huszti vár bús düledékei kapcsán a hiábavaló borongás veszélyeire figyelmeztetett. A XIX. század elején egyszeriben a figyelem középpontjába kerültek a korábban nem sok érdeklődésre számot tartó várromok, viszont ez az érdeklődés nem eredményezte automatikusan a várak régészeti kutatásának igényét, és az első összefoglaló monográfia – Gerő László: Magyarországi várépítészet – 1955-ös megjelenéséig még sok időnek kellett eltelnie. A romantika inkább szép hasonlatnak tekintette a düledező falú régiségeket. Legnagyobb becse ezért természetesen a látványos kőváraknak volt, melyekben az idő pusztító munkája ellenére még fel lehetett fedezni a hajdani dicső vagy tragikus múlt nyomait. Ez a megközelítés egyébként csaknem egybeesik az idegenforgalom mai szempontjaival, hiszen a kevéssé látványos, a teljes megsemmisülés szélére sodródott maradványok legfeljebb a szakértők érdeklődésére tarthatnak számot. A költészet erődítményeinek mintái többnyire olyan Árpád-kori kisvárak, melyek később, sokszoros átépítéssel, beilleszthetők voltak a végvári erődrendszerbe, s csupán a Lipót-féle „rendezési tervnek” estek áldozatul. Esetleg a török pusztításnak. Persze a kisebb Szabács, Szigliget, Somló, Drégely, Huszt, Murány mellett a nagy királyi várak is fel-feltűnnek a XIX. századi irodalomban.
Drégely várának tragikus sorsa már Tinódi költészete nyomán a hősies és önfeláldozó hazaszeretet példájává lett. A XIII. század második felében épített kővárnak több gazdája is volt a történelem során: Csák Máté, Tari László, majd Pálóczy György esztergomi érsek után az erődítmény tulajdonjoga az érsekségre szállt. 1526-ot követően ide menekült maga Várday Pál esztergomi érsek is, aki később Szondi Györgyöt nevezte ki várkapitánynak. Ali budai basa 1552. július 6-án zárta körbe 12 ezer katonájával, négy ágyúval és hat tarackkal a drégelyi várat, és bár Szondi helyzete reménytelen volt, mégsem fogadta el a nagyoroszi pap által közvetített üzenetet: adja meg magát, hogy megőrizhesse saját és katonái életét. A védők mintegy száznegyvenhatan lehettek. Szondi lakonikus válasza Tinódi szerint csak ennyi volt: „Már késén költ ahhoz!” A rábízott apródokat Ali jóindulatába ajánlotta, valamint gondoskodott holttestének méltó eltemetéséről, tudván, hogy sem fogságba nem fog esni, s meg sem adja magát. Négy nap alatt a várat rommá lőtték a támadók, és az összes magyar katona hősi halált halt a végső összecsapáskor. Ezzel a hely örökre elveszítette hadászati jelentőségét, és többet a drégelyi romokat senki sem építette újjá.
A véres küzdelem mementója természetesen nem a mulandóság vagy hiábavalóság metaforája lett a magyar költészetben, hanem a hazaszereteté. Akik a magas hegy megmászása árán is látni akarják a falmaradványokat, biztosan az ádáz tusa emlékeit keresik. Így tett 1825-ben Kölcsey Ferenc is: „Fellegi bérceiden, ó Drégel vára, kereslek, / Merre valál? tornyod honnan emelte fejét? / Szondi hol állt? repedő kebelén hol csorga le vére?” A domborzati viszonyok többé-kevésbé egyértelművé teszik, hogy milyen útvonalon sorakozhatott fel Ali csapata, hol lehetett a legkisebb kockázattal felállítani az ágyúkat.
Ha 2003 nyarán tenne látogatást Kölcsey a „fellegi bérceken”, bizonyára vegyes érzelmekkel szemlélné a tenni akarás és a méltatlan pusztulás képeit. Négy turistaút is vezet a falutól mintegy öt kilométerre fekvő romokhoz. Drégelypalánk község a kővár pusztulása után lett török erődítmény; a megszállók fölöslegesnek tartották a rommá lőtt falak újjáépítését, ehelyett kissé távolabb építettek palánkvárat, a közlekedési forgalom szempontjából jelentősebb területen.
Festői környezet, hatalmas erdők veszik körül a várat ma is. A Drégelypalánkhoz legközelebb eső út egyben a legmeredekebb, a Schaffer-kúttól fiatal erdőn keresztül háromnegyed óra alatt kényelmesen lehet a romokhoz érni. A vár területén befejezetlen ásatás nyomai láthatók, amely előkészítheti a maradványok konzerválását és rekonstrukcióját. Az egyik várfal alatt hatalmas építésitörmelék-halom, valamint egy használaton kívüli, mélybe taszított árnyékszék kevéssé festői képei teszik felejthetetlenné a látványt. A másik várfal előtt vagy tíz éve áll egy ottfelejtett lajtos kocsi mint az idő múlásának posztindusztriális szimbóluma: kerekei az évek során leengedtek, és a lassú enyészet helyenként rozsdával vonta be falát, melyet szolid grafittik tesznek érdekesebbé. Szerencse, hogy azok, akik ekképpen akartak üzenni az utókornak, nem vetemedtek a várfal szórópisztolyozására. A várhoz érő vándort tábla figyelmezteti a méltó viselkedésre. Valóban megszentelt terület, amely jelen állapotában mindennél ékesebben beszél múltunkról és jelenünkről.
Remélhetőleg a drégelyi vár a feltárások végeztével, környezetével együtt újjászületik, akárcsak azok a várak, amelyek a gazdasági minisztérium által meghirdetett Széchenyi-terv várprogramjának keretein belül szépülhettek meg a közelmúltban. Az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ (ÁMRK) által vezetett program tizenhárom várából – kérdésünkre – Szécsi Zsolt igazgató a már megvalósult részeredmények fontosságát emeli ki. A leglátványosabb változásokat a cseszneki, szigligeti, siroki, csókakői és füzéri várakban szemlélhetik meg az odalátogatók. Ez utóbbiban a várkápolna helyreállítása történt meg, és a későbbiekben a helyi önkormányzat az ÁMRK-val közösen szeretne pályázatokon keresztül további forrásokhoz jutni. A regéci várban is folynak még az ásatások, hogy a megtalált maradványok feldolgozása után itt is megkezdődhessen a restaurálás.
Komoly vitákat vált ki a szakemberek körében az újjáépítés szükséges és elégséges mértékének meghatározása. Ennek legszebb példája a visegrádi királyi palota, ahol a feltárt és előkerült romok hiteles útmutatást adtak a régészeknek, művészettörténészeknek, építészeknek arra vonatkozóan, hogyan nézhetett ki fénykorában a hajdani épület. A vitát az váltotta ki, hogy vannak, akik szerint kérdéses: lehet-e, szabad-e helyreállítani azt, ami ilyen mértékben megsemmisült a történelem folyamán. Mára már az elpusztult romok is történelmünk részévé váltak, a Toldi szerelmében maga Arany János is kesergett a látványon: „Nem néz le kevélyen a Dunára kapu, / Belül is a zöld tért gaz veri fel, lapu; / Oda van a lépcsők márvány büszkesége: / Nyolc egész nagy ölnyi pazar szélessége.” Ez a látvány ma már a múlté, az enyészetet újjáépítés követte. A Nemzeti Múzeum kezelésében lévő palota egyre ismertebb a műemlékek kedvelői körében, és az épület-helyreállításokon kívül olyan Európa-szerte is ritkaságszámba menő rekonstrukciót láthatnak az érdeklődők, mint a reneszánsz kert egykorú feljegyzések alapján történő helyreállítása, mely Szikra Éva munkája.
A királyi palota látogatottságának a helyreállítás után történt példátlan növekedése mindenesetre bizonyos értelemben igazolta az újjáépítési koncepciót. A teljes helyreállítás egyébként nem egészen ismeretlen, hiszen Nyugat-Európában is számtalan olyan műemlék látható, melyet gyakorlatilag a romokból építettek fel ismét. Igaz, ezek többnyire a második világháború pusztításait követő helyreállítások voltak, legföljebb ötven év késéssel, ezért olyan mély történelmi emlékei nem lehettek a romoknak, mint nálunk. A műemlékvédelmi szakemberek abban mindenesetre egyetértenek, hogy csak az állítható helyre, ami a feltárások, írásos dokumentumok és analógiák alapján biztosan hitelesnek nevezhető.
Nem csupán a helyreállítás, hanem a későbbi hasznosítás módja is problémákat vet fel. Szécsi Zsolt szerint szintén a tagadhatatlanul jelentős idegenforgalmi igény indokolhatja a látványos, különböző korokat idéző felvonulások, bemutatók rendezését, ám ezeknél alapvető kritérium, hogy legalább részleteikben feleljenek meg az elvárható történelmi hitelességnek. Persze van más hasznosítási megoldás is: az imitáció helyett sok helyütt inkább kulturális rendezvényeket tartanak a történelmi környezetben.
Ilyen a közelmúltban felújított cseszneki vár is. A váresték során nem lovagi tornákat láthatnak és „középkori lakomákat” élvezhetnek a látogatók, hanem zenei és színházi produkciókon vehetnek részt. A környezet valóban lenyűgöző, és a Győr felől a Balaton irányába érkező turisták érdeklődését már meszsziről felkeltheti a festői látvány.
A Magas-Bakonyban található cseszneki vár legkorábbi formájában az Árpád-kor végén épült a Csák család birtokainak központjában, majd a XV. században az új tulajdonosok, a Garaiak utasítására teljesen átépítették, lebontva a XIII. századi falakat. A gazdag család a belső várrészen háromszintes palotát emeltetett. Amikor a család kihalt, ismét királyi tulajdonba került, és Mátyás 1483-ban kincstárnokának, Szapolyai Istvánnak ajándékozta. Az ő fia volt Szapolyai János későbbi magyar király, aki a várat 1526-ban az enyingi Török Bálintnak adta. Az új tulajdonos is építtetett a területen: előrelátóan megerősítették a védelmi rendszert. A cseszneki vár azonban azon kisszámú erődítmények közé tartozik, amelyek különösebben nagy pusztulással járó ostrom nélkül úszták meg a hódoltság éveit. Az építménynek voltaképpen sohasem hadászati szerepe volt jelentős, hanem inkább a gazdasági. Török kézen is csak rövid ideig volt 1594–98 között, amikor is Győr elestének hírére a vár védői elmenekültek. Királyi végvárként 1554-ben 20 lovas és 50 gyalogos katona szolgált benne. Talán az is jellemző erre a várra, hogy történetének egyik legnagyobb tragédiája nem harci ütközet, hanem egy baleset volt: Wathay Lőrinc kapitány 1573-ban, Péter-Pál napján jókedvében egy tarackot akart elsütni, ám próbálkozása balul ütött ki, és segédével együtt szörnyethaltak.
III. Ferdinánd 1636-ban Esterházy Dánielnek, Tóti Lengyel Jánosnak és Boldizsárnak adományozta a cseszneki uradalmat, amely 1645-ben teljes egészében az Esterházy családé lett. Ezt már csak a romlás korszaka követte, bár a viharos magyar történelem fontosabb epizódjaiból továbbra is kivette a részét: 1605-ben Bocskai, 1619-ben Bethlen csapatai szállták meg, 1704-ben Rákóczi csapatai birtokolták, majd császári kézre került. Az Esterházy család a XVIII. század második felében már csak gazdasági épületnek használta, majd sorsát az 1810-es földrengés és egy 1820-as villámcsapás okozta tűzvész pecsételte meg. A pusztuláshoz hozzájárultak a környék lakói is, akik nagy előszeretettel építették bele a vár faragott köveit saját házaikba, kerítéseikbe.
Közismert tény, hogy legjobb állapotban megmaradt váraink többnyire a trianoni határokon kívül kerültek, azt azonban kevesen tudják, hogy a világ középkori várépítészeti csúcsának számító szíriai erődítményekhez is volt közünk: II. András a Szentföldre indulván kereszteseivel meglátogatta többek között Krak des Chevaliers és Margat várát is. Krak des Chevaliers a lovagok vára. A mai hatalmas építmény helyén, a sziklás hegygerincre emelt mozlim erődítményt 1110-ben foglalta el Tankréd antiochiai régens, majd 1144-ben lett a Szent János-lovagrendé. A johanniták több ütemben alakították át impozáns, két-háromezer ember befogadására alkalmas várrá. A rendkívül előrelátóan megépített falak számos ostromot álltak ki, és a várban jó néhány előkelőség is megfordult. II. András nem csupán lakója volt Krak des Chevaliers-nek, hanem örök időkre szóló, igen jelentős alapítványt tett, mely az őrség céljait és a várnép kiadásait volt hivatott fedezni. Szinte bizonyosra vehető, hogy ezzel a gesztusával anyagilag is hozzájárult a vár további – és ebben az időben igen intenzív – építéséhez. Krak des Chevaliers-t végül 1271-ben foglalta el I. Bajbarsz szultán, és ezzel végleg mohamedán kézre került. Eddig tartott II. András örök időre szóló támogatása is.

FOLYTATJUK
***

A keresztes hadjáratok során létrejött közel-keleti latin államok és környezetük hadiépítészetét mutatja be Major Balázs és Buzás Gergely 2003. július 11-én Visegrádon, a királyi palota kiállítótermeiben nyílt kiállítása.
A tablókon gazdag fényképanyag ismerteti Egyiptom, Irak, Izrael, Jordánia, Libanon, Szíria, Törökország, Franciaország, Magyarország és Olaszország műemlékeit, fordításokban korabeli latin és arab forrásokat is olvashatnak a látogatók. A kiállítás bemutatja a középkori várak változatos földrajzi környezetét, felvázolja a keresztes hadjáratokat megelőző korok hadiépítészeti tradícióit (az antik Közel-Kelet, római–bizánci, kora középkori mozlim és európai), valamint kitér a szentföldi erődítések Európára gyakorolt hatására is.
A XII–XIII. századi erődítéseket több csoportra bontva tekinthetik meg a látogatók. Az első nagy egység a XII. századi keresztes városok és főúri magánvárak melletti kisebb őrhelyek, várak. A XII. század végén bekövetkezett haditechnikai változások tárgyalása utáni nagy egység a hadászati forradalom hatásait mutatja be a XIII. századi várakon. A keresztes államok védelmét eddigre a lovagrendek vették át, akik a korabeli világ legtökéletesebb védelmi rendszereit építették fel a zsugorodó területek biztosítására.
A Magyar Királyság aktívan bekapcsolódott a korabeli Európa minden jelentősebb régióját mobilizáló mozgalomba, az oklevelek tanúsága szerint a leghíresebb keresztes várak közé tartozó Krak des Chevaliers és Margat részben magyar pénzből épült. A kiállításon külön tabló foglalkozik a magyar keresztes hadjárattal és mutatja be azokat a helyszíneket, ahol elődeink megfordultak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.