Autópályák: hol vannak a források?

Putsay Gábor
2003. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyorsforgalmi utak fejlesztési programja elsőbbséget kap 2004-ben, a tervek szerint kilenc szakaszon épülnek új autópályák egy időben – jelentette ki tegnap Kiss Péter kancelláriaminiszter Balatonszárszón. A kormány 2003-hoz képest száznyolcvanmilliárddal több pénzt, azaz kettőszázhetvenmilliárd forintot biztosít jövőre a fejlesztésekhez, így az Európa-tervvel összhangban 420 kilométer hosszú autópályát adnak át a ciklus végéig – tette hozzá a miniszter. Jelenleg 86 kilométer hosszú nyomvonalon épülnek autópályák az országban, 2004-ben Miskolcot, 2006-ban Nyíregyházát, Debrecent, Szegedet, és Dunaújvárost lehet elérni gyorsforgalmi úton, a tervek szerint átadják a fővárost elkerülő M0-ás, valamint az M70-es és az M7-es új szakaszait. A Balatonszárszó–Ordacsehi közötti M7-est a Szárszó 2002 Konzorcium építi hatvanötmilliárd forintért, az Ordacsehi–Balatonszentgyörgy szakaszra múlt héten hirdetett közbeszerzési pályázatot a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. Szilágyi András, az autópálya-társaság vezérigazgató-helyettese szerint Zamárdi és Balatonszárszó között 2004-ben kezdődhet a beruházás, mivel az építési engedélyeket napokon belül megkapják. Ez lesz a legdrágább beruházás, ugyanis a sztráda részeként épülő kőröshegyi völgyhíd 35-40 milliárd forintba kerül.
Minden bizonnyal komoly nehézségeket okoz a kancelláriaminiszter által említett 270 milliárd forint előteremtése, ugyanis ennyi pénzt csak abban az esetben tud a kormány autópálya-építésre fordítani, amennyiben teljesül az idei évre tervezett 196 milliárd forintos privatizációs bevétel.
A kormány – mint ismert – jelentős állami vagyon értékesítésére készül, többek között értékesítenék a Postabank Rt.-t, a Konzumbank Rt.-t, a Mahart Rt.-t és az Antenna Hungária Rt.-t. Az NA Rt. közbeszerzési pályázaton választotta ki az útépítő cégeket, ennek ellenére olyan vállalatok el sem tudtak indulni a tendereken, vagy kiestek az első fordulóban, akik az Orbán-kormány idején kaptak jelentős megbízásokat. Ezek a magyar tulajdonú cégek fővállalkozóként újból kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek, ugyanis a jelenlegi nagy útépítő vállalatoknak – ahol a többségi tulajdonos külföldi multi – rendelkezésre áll olyan útépítő kapacitás, hogy a 2004–2006 között tervezett fejlesztéseket elvégezzék.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.