Felszeletelésre vár a Budaörsi repülőtér

A repülőterek sorsa megpecsételődni látszik Magyarországon. Az üzemeltetőknek nincs pénzük a felújításra, az állam pedig inkább megválna a tulajdonrészeitől, mint hogy pénzt fektessen a hazai repülésbe. Ilyenkor szinte természetes, hogy megjelennek az ügyeskedők. Az értékes Budaörsi repülőtér körül például hatalmas lobbiharc indult az utóbbi időkben. Egy lapunk birtokába került dokumentum szerint állami források felhasználásával a repülőtér területén honvédségi toborzóközpont létrehozását javasolta a kincstárnak egy érdekelt vállalkozó.

2003. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ezer ember gyűlt össze 1937. június 20-án Budaörsön. Nagyszabású „birodalmi” repülőnap kezdődött az Európa legnagyobb hangárjával rendelkező Budaörsi repülőtér átadása alkalmából. A megnyitón egyebek közt olasz CR–32-es vadászgépek, SM–79-es bombázók és a német Richthofen vadászszázad előkelő Messerschmitt Bf–109-esei tartottak bemutatót. A mintegy négymillió pengős összköltséggel, 320 ezer négyszögöles területen épült repülőtéren a kor egyik legmodernebb fogadócsarnokát húzták fel, vámraktárakkal, éttermekkel, söntéssel, csendőrségi épülettel, orvosi rendelővel, postahivatallal és négyszobás szállodával. A leszálló és a létesítmény 140 méterszer 41 méteres hangárjából kigördülő repülőgépeknek éjszaka két és fél millió irányfény mutatta a pálya tengelyét.
Mára azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. A repülőtér jelenlegi állapotában a fenntarthatóság határára került.
A területet környező budaörsi és budafoki dombokra épült ingatlanok tulajdonosainak hatására, a repülők zaja miatt döntés született a parlamentben, hogy a létesítmény nem fejleszthető.
A reptér épületei lepusztultak, a felújításuk viszont rengeteg pénzbe kerül, a lebontásukat pedig megakadályozta a műemléki felügyelőség. Hosszas semmittevés után a repülőtér az ÁPV Rt.-hez került értékesítésre, de egy kormányrendelet szerint megszüntetni csak a kabinet hozzájárulásával lehet. Eladás esetén viszont a vevő köteles 15 évig az eredeti funkciók megtartásával üzemeltetni a létesítményt. A milliárdokat érő, autópályákkal övezett területre spekulálók ezért általában a repülőtér megmentésének szándékával állnak elő.
Moravecz Csaba, a reptér jelenleg felfüggesztett igazgatója azt állítja, hogy csak a vezetésével óvható meg a terület a privatizációtól. Egy helyi üzletember pedig különféle szolgáltatásokat kívánt volna működtetni a repülőtéren, hogy megmenthesse – a volt igazgató szerint, hogy megszerezhesse – a repülőteret. Hajdu Károly repülésoktatással és gépfelújítással foglalkozó vállalkozóról ráadásul Moravecz Csaba azt állítja, hogy céljai elérése érdekében Vári Gyulával, a reptér üzemeltetését végző Magyar Repülős Szövetség elnökével, a parlament honvédelmi bizottságának szocialista alelnökével „szövetkezett, hogy a magánosítás szándékával rátegye a kezét a létesítményre”. Moravecz szerint ezért kobozták el a hivatalos iratait és függesztették fel az állásából. Az igazgató által átadott dokumentumban – amelyet Hajdu Károly alapítványának nevében és cégének, a Cenro Plane Kft.-nek faxáról küldtek el a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt.-hez – azt ajánlják a kincstárnak, hogy a terület háromnegyed részét piaci áron értékesítsék, a fennmaradó részen pedig egy szűkített üzemelés maradjon.
A terv megemlíti, hogy a reptér a honvédség toborzóhelye is lehetne, ha a honvédelmi tárca átadná a fiatalok agitálására szánt összeg egy részét. A reptéren emellett megmaradhatnának a sportklubok és egy repülési múzeum, amelyben részben a Hajdu alapítványa által felújított repülőgépek, részben a Petőfi Csarnok gyűjteménye kaphatna helyet. A terv megvalósításának jelentős hányadát azonban az ÁPV Rt. állná a telekeladásokból származó bevételekből.
A javaslat kitér arra is, hogy a telekmegosztás és az ingatlaneladások után a megmaradt repülőtér visszamehetne a kincstár tulajdonába, de azt az ÁPV Rt. által megbízott szervezet üzemeltetné. A dokumentum hozzáteszi: az üzemeltetés feladatait szívesen vállalja a Goldtimer Alapítvány.
Hajdu Károly nem tagadja, hogy az általa alapított Goldtimer Alapítvány tárgyalt az ÁPV Rt.-vel a repülőtér hasznosításáról.
A vállalkozó bevallotta, hogy valóban egy múzeumot és egy toborzóközpontot kívántak létrehozni a repülőtéren, de állítása szerint arról csak egyeztetés folyt, hogy a létesítmény egy részét eladhatná az ÁPV Rt., annak fejében, hogy a repülés megmaradhasson a létesítményben.
Büky Dorottya kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint egy 2001-es kormányrendelet alapján az ÁPV Rt.-nél folyamatban van a Budaörsi repülőtér „légi közlekedési és kiegészítő vállalkozási célra történő értékesítésének előkészítése”, de még nem döntöttek a hasznosításról. Nem véletlen tehát, hogy éppen most nőtt meg a tülekedés.
Vári Gyula Moravetz Csabához hasonlóan állítja, hogy meg akarja akadályozni a repülőtér privatizációját. A politikus lapunknak kijelentette: nem tudott Hajdu Károly hasznosítási javaslatáról, és nincs köze sem a Goldtimer Alapítványhoz, sem a Centroplane Kft.-hez. Hajdu Károlyt ugyan megbízta a tavalyi augusztus huszadikai repülőnap megszervezésével, de ez állítása szerint csak szakmai okokból történt, nem alakult ki üzleti kapcsolat közte és a vállalkozó között. Hajdu lapunknak szintén azt állította, a repülőnap szervezéséért a cégek és a résztvevők egyenként kaptak díjazást a Miniszterelnöki Hivataltól.
A kör tehát bezárulni látszik, csak a Budaörsi repülőtér sorsa bizonytalan. Lehet, hogy toborzóhely és múzeum, lehet, hogy lakópark, plazák, vagy logisztikai központ épül a reptér helyén, de az is megeshet, hogy továbbra is gépmadarak koptatják majd a kifutó megviselt betonját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.