Az előző kormányzati ciklus négy éve alatt mintegy ötven intézménnyel csökkent a magyar közoktatás rendszere. Ezt a Medgyessy-kormány már első évében túlteljesítette, hiszen a megszűnő vagy átalakítás előtt álló intézmények száma ennek már most a többszöröse. Az önkormányzatok még a nyár folyamán is dönthetnek az általuk fenntartott oktatási intézmények sorsáról, ezért csak augusztusban lesz teljes a lista. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) lapzártánkig begyűjtött adatai szerint mintegy háromszáz településen döntöttek úgy, hogy szűkítik az intézményhálózatot. Több tucat helységben iskolabezárások, összevonások voltak, máshol osztályokat vontak össze, vagy csökkentették az egy-egy évfolyamon indított osztályok számát. Az utóbbi esetekben rosszabb feltételek között, nagyobb létszámú osztályokban tanulhatnak a gyerekek. Többek között ez a tendencia indokolta azt a kezdeményezést, amelyet a PSZ és a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége közösen alakított ki, és június közepén átadott Magyar Bálint oktatási miniszternek, valamint a parlament oktatási és költségvetési bizottságának. A szaktárca vezetésének nyilatkozatai szerint azonban az intézmények bezárásáról vagy összevonásáról mindig a fenntartó dönt. Az érdekvédelmi szervezetek viszont úgy vélik, hogy szükség lenne a minisztérium politikai állásfoglalására is.
A 2003. évi költségvetés vitájakor az Állami Számvevőszék (ÁSZ), az ellenzéki pártok, sőt még az önkormányzati szövetségek is felhívták a kormány figyelmét arra, hogy a javaslat beláthatatlan következményekkel jár az önkormányzatok – s így az iskolák, óvodák, kollégiumok – számára. Az ÁSZ szerint hetvenmilliárd, az önkormányzatok szerint legalább százhuszonhárommilliárd forint hiányzik az önkormányzatok büdzséjéből idén, mivel a költségvetés nem biztosítja a tavalyi béremelés fedezetét. Azt, hogy az akkori aggodalmak nem voltak alaptalanok, jól jelezte, hogy 2003 első félévében sorozatos iskolabezárási, összevonási tervek kerültek nyilvánosságra. A legkedvezőtlenebb helyzetbe a sok intézményt fenntartó önkormányzatok és a kisebb települések kerültek. A költségvetés különösen hátrányosan érinti a döntően egy-egy óvodát és iskolát fenntartó településeket, mivel az ezen önkormányzatokat megillető kiegészítő normatív támogatás – amely a polgári kormány idején kiváltotta az önkormányzati önrészt és biztosította a működtetés feltételeit – változatlan maradt 2003-ban. A kedvezőtlen döntés minden negyedik, azaz csaknem háromszázötvenezer gyermeket és a magyarországi oktatási intézmények körülbelül felét, 3800 óvodát és általános iskolát érint. A szakmai szervezetek mellett az ellenzéki pártok is jelezték, a közoktatási törvény módosítása tovább ronthatja az iskolafenntartó önkormányzatok helyzetét. Módosítja ugyanis azt a szabályt, amely garantálja, hogy a közoktatás normatív támogatása évről évre emelkedjék. Egyes szakértők szerint a támogatás öszszege akár évekre befagyhat, megnyújtva ezzel a jelenlegi alulfinanszírozott állapotot. Az önkormányzatok forráshiánya és a pedagógusok foglalkoztatását érintő szabályok megváltoztatása együttesen 10-15 ezer pedagógus, döntően az általános iskola felső tagozatán tanító tanár állását veszélyezteti. Május elején 460 polgármester írta alá azt a nyilatkozatot, amelyben kérték az Országgyűlést, változtassa meg annak a pályázatnak a feltételrendszerét, amely a közalkalmazotti béremelés többletterheit kigazdálkodni nem tudó önkormányzatok részére nyújthat támogatást.
Szita Károly, a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség önkormányzati tagozatának elnöke szerint idén a Medgyessy-kormány intézkedései miatt katasztrofális helyzetbe kerültek az önkormányzatok. Mint mondta: „Gatyára vetkőztették azokat.” Ennek a legfőbb okát abban látja, hogy a kormánydöntések pénzügyi terheit 2003. január elsejétől az önkormányzatokra hárították. A közalkalmazotti fizetéseket örömmel fogadták, azonban kiderült, hogy ezek fedezetének mintegy ötven százalékát nem biztosította a központi költségvetés. Ezzel országos szinten százhuszonhárommilliárd forintot vettek ki az önkormányzatok zsebéből. A falvaknak és városoknak a fejlesztésekről kellett lemondaniuk. Idetartozik az intézményfelújítások elhalasztása vagy az út- és járdaépítések elmaradása. A mintegy félezer polgármester – pártállásra való tekintet nélkül – kérte a kormányt, hogy a közalkalmazotti béremelések fedezetének száz százalékát adja az önkormányzatoknak. A nyilatkozatot Szita Károly eljuttatta Medgyessy Péter miniszterelnökhöz, a pénzügyminiszterhez, belügyminiszterhez és a négy parlamenti párt frakcióvezetőihez. A kérésre Áder János (Fidesz) úgy válaszolt, hogy a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség parlamenti képviselői a polgármesterek kérésének megfelelő törvénymódosító javaslatot nyújtottak be a parlamentben.
Lendvai Ildikó MSZP-frakcióvezető és a miniszterek válaszukban elismerték ugyan az önkormányzatok nehéz anyagi helyzetét, ugyanakkor azt állították, hogy a kért pénz az önkormányzatoknál megvan, mert azt a létrehozott felülről nyitott pályázati alapból a bértámogatást megkapják. Erre hétmilliárd forintot később ki is osztottak, azonban olyan feltételeket írtak ki, amelyek miatt nagyon sok bérhiányos önkormányzat nem tudott pályázni. Az egyik fontos kritérium az volt, ha a pályázónak úgy keletkezett hiánya, hogy minden bevételét a közalkalmazotti bérekre fordította, de az nem volt elég. Ezek közé tartozott a személyi jövedelemadó szabadon felhasználható része is, amely ötről tíz százalékra emelkedett. A pályázati kiírásban az szerepelt, hogy ezt – az addig fejlesztésekre szánt összeget – a bérekre kell fordítani. A gépjárműadóval is ez volt a helyzet, amit eddig az utak és a járdák felújítására használtak fel. Ha ezek a feltételek nem teljesültek, nem lehetett pályázni, ezért a becslések szerint legalább kétezer önkormányzat kimaradt a támogatásból, pedig valós bérhiányuk van. Szita Károly szerint ebben az évben az önkormányzatok nagy részénél még az Orbán-kormány idején elindított fejlesztések lendülete tart, de a nehézségek már látszanak. Ezért tartanak a 2004-es évtől. Ennek többek között az az egyik oka, hogy a miniszterelnök által bejelentett óvodai ingyenétkeztetésnek nyolcszázötvenmilliós költségvetési fedezete ugyan megvan, azonban ez az önkormányzatok kiegészítő támogatása címszó alatt szerepel. Ezért azt szeretnék, ha ezt a pénzt inkább a szegény önkormányzatokra fordítanák, és máshonnak teremtenék meg a rászoruló óvodások ingyenes étkeztetésének a forrását.
Tény, hogy a kormánypártok megakadályozták egy, az iskolabezárások okait vizsgáló közös parlamenti bizottság felállítását. Az oktatási bizottság ellenőrzési albizottságának e kérdést vizsgáló ülésein a kormányzati szereplők érdemben nem vettek részt, a kormányzati szervek a kért tájékoztatást a képviselőktől megtagadták. A kormánypárti többség megakadályozta, hogy megkezdje vizsgálódását az iskolabezárások okait a rendszerváltozás óta vizsgáló parlamenti vizsgálóbizottság. Megakadályozták azt is, hogy a bizottság tájékoztatást kaphasson a szaktárca vezetőjétől a Medgyessy-csomagnak az oktatás és kutatás területét érintő hatásairól.
A húsz legjobb film 2025-ből – 2. rész: egy csinos ügyvédnőt, egy öreg pilótát és pár vérszívó-gengsztert néztünk a legszívesebben















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!