Ismét a lakosság tölti fel az államkasszát

Nagyjából ötvenezer forintos többletkiadást jelent egy átlagos háztartásnak az áfakulcsok megváltoztatása. Az elemzők az adóemelések ellenére nem látják tarthatónak a kormányzat által felvázolt makrogazdasági pályát. A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint az adóintézkedések súlyosan rontják a magyar versenyképességet. Azokat nem elsősorban az EU-integráció, hanem a költségvetésben tátongó lyukak, hiányok indokolják.

Munkatársainktól
2003. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét a lakosságnak kell megfizetnie a költségvetési konszolidáció árát. A szerdán bejelentett intézkedéscsomag révén – az előzetesen megfogalmazott ígéretekkel szemben – jelentős mértékben nő az átlagos adóteher.
Többletterhek az adófizetőkön
Súlyos többletterheket jelent a lakosságnak a szerdán bejelentett kormányzati intézkedéscsomag. A lépések sora az elmaradt személyi jövedelemadó-csökkentéssel kezdődik, amelyet ráadásul már a reálkeresetek szinten tartása mellett képzel el a kabinet. A költségvetés egyensúlyának helyrebillentése érdekében egy sor adókedvezményt is eltüntet a kormány 2004-től: megszűnik a magán-nyugdíjpénztári befizetések adókedvezménye, a befektetési hitelre eső adókedvezmény, a lakáshitelek adókedvezményeit pedig átalakítják.
A lakosság közcélú kiadásait bővíti az egyszázalékos ápolásbiztosítási járulék bevezetése is, amelytől 53 milliárd forintos többletbevételt vár a kabinet.
Az áfakulcsok megváltoztatása szintén a lakosság pénztárcáját terheli: a megemelt áfa ugyanis az utolsó fillérig az államkasszába vándorol. A keletkezett többletterhet így maradéktalanul a fogyasztónak kell viselnie. Különösen hátrányosan érinti a kis jövedelmű háztartásokat, hogy a háztartási energiát – a gáz kivételével – a legnagyobb kulcshoz sorolják át 2004-től. A nyugdíjasoknak okoz elsősorban többletterhet – az előzőeken túl – a nulla kulcs megszüntetése, hiszen az általuk gyakrabban vásárolt gyógyszereket a jövő évtől öt százalékos forgalmi adó terheli. Lapunk számításai szerint csak az általános forgalmi adóra vonatkozó szabályok megváltoztatása 50 ezer forinttal növeli egy átlagos háztartás évi kiadásait. A közlekedés várható drágulása megint csak a kisebb jövedelmű rétegeket sújtja elsősorban, emellett az intézkedés várhatóan nem éri el a kívánt hatást, hiszen a közlekedési tarifák emelésével párhuzamosan általában a forgalom is csökken.
Az áfatörvény megváltoztatásától, az adókedvezmények eltörlésétől összesen 200 milliárd forintos többletet vár a pénzügyi kormányzat.
Nem indokolt a szigorítás
Az áfakulcsok módosítását a közelgő EU-csatlakozás nem tette feltétlenül szükségessé. Ezt támasztja alá az a tény, hogy az Európai Bizottság egy alacsonyabb kulcsokkal operáló, egyszerűsített és átláthatóbb rendszerre tett javaslatot. Az unió honlapján megjelentetett javaslat lehetővé teszi a tagországoknak, hogy bizonyos területek – éttermi szolgáltatások, elektromosáram-, illetve gázszolgáltatás – csökkentett kulcsú általános forgalmi adót alkalmazzanak, így ésszerűbb legyen a tagországok által használt kulcsok rendszere. Az egységesített forgalmi adókkal a készítők szerint erősödhetnek az uniós versenyszabályok, egyenlőbb feltételek teremtődnek a gyártók és a kereskedők számára.
A bizottság javaslatával szöges ellentétben állnak a most elfogadott döntések. A hazai szabályozás egyáltalán nem lett egyszerűbb, és a háztartási energiát – kiemelve a körből a gázt – a kedvezményes kulcsból a felsőbe sorolta át a kabinet. (Más kérdés, hogy – információink szerint – az enyhébb verziót fogadta el a kormány. A döntést megelőzően készített munkaanyagok között között ugyanis kétkulcsos, 12 és 25 százalékos kulccsal operáló változat is szerepelt.)
Öngyilkos politika?
A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint gazdaságpolitikai öngólt jelent az újabb intézkedéssor, mely akkor sem hozhat sikert, ha a kormány azt a monetáris uniós csatlakozás oltárán való kisebb áldozatnak próbálja beállítani.
A szakemberek szerint az újabb, több száz milliárdos intézkedéscsomagot nem a monetáris uniós csatlakozás, hanem a költségvetésen tátongó lyukak betömése indokolta elsősorban. Mindez elkerülhető lett volna abban az esetben – vélik a szakemberek –, ha a kormány nem üres kézzel tért volna haza a csatlakozási tárgyalások utolsó fordulójáról.
A szakértők szerint a forint júniusi leértékelésével szintén az infláció – és ezen keresztül a költségvetési bevételek – burkolt emelését kívánta végrehajtani a kabinet, ám ehhez a jegybank ismételten nem járult hozzá.
A szigorodó adószabályok ugyanakkor több hátránnyal járnak, mint előnnyel. A néhány száz milliárdos többletbevétellel szemben áll a versenyképesség várható csökkenése, amit az adómértékek – különösen az áfakulcsok – emelése okoz. A változások következtében várhatóan tovább csökken a működő tőke áramlása az országba, az előrekalkulálhatóan növekvő infláció pedig kérdésessé teheti a maastrichti kritériumok teljesítését is.
Látható, hogy a kormányzati tanácstalanság ismét a jól bevált nadrágszíjhúzó taktika előszedéséhez vezetett. A gond csak az, hogy az ismétlődő szigorításokkal semmi esélye nincs a következő választásokon a jelenlegi kormánypártoknak. Ez annál is inkább valószínűsíthető – vélik a szakemberek –, mert a hagyományoknak megfelelően ismét a kis jövedelmű, de a választásokon igen jelentős hányadot képviselő rétegeket találta meg intézkedéseivel a kabinet. Ilyen lépéssorozat mellett esélyegyenlőségről, szociális érzékenységről beszélni politikai öngyilkosság – állítják a szakértők.
A jelenlegi tagországok nem vették ennyire komolyan a jogharmonizációból eredő kötelezettségeiket: Nagy-Britannia például ragaszkodott a nullaszázalékos áfakulcs fenntartásához.
A bejelentett adóintézkedésekkel nemcsak a gazdaságpolitikai szakértők nem értettek egyet, hanem már tegnap hevesen tiltakoztak az érintettek is. A Magyar Orvosi Kamara (MOK), valamint a Magyar Kórházszövetség megütközéssel értesült arról, hogy a kormány jövőre a gyógyszer eddigi nullaszázalékos áfakulcsát öt százalékra emeli – közölték a szervezetek vezetői az MTI-nek. Kupcsulik Péter, a MOK elnöke elmondta: a két szervezet szerint e változás elviselhetetlen anyagi terheket jelent az állami és az önkormányzati egészségügyi intézményeknek, amelyek költségvetési intézményekként áfa-visszaigénylésre nem jogosultak. „A MOK és a kórházszövetség ezért elvárja, hogy a kormány a jövő évi költségvetés előkészítésével találjon megoldást az intézmények többletkiadásainak kompenzálására” – tette hozzá.
Szkeptikus elemzők
Pesszimista a piac az államháztartási hiánycélokkal kapcsolatban – derül ki a Reuters felméréséből. A tegnapi összesítés tanúsága szerint voltak olyan elemzők, akik – a pénzügyi piaci árzuhanások visszatérésétől tartva – meglehetősen szkeptikusan fogadták a 2003-as és a 2004-es deficitcélok emelését a korábbi elképzelésekhez képest. „A kormány és az MNB igazi bajt főznek” – írta Christian Carrillo, a Barclays Capital londoni elemzője. „Ez ismét a következetlen gazdaságpolitika, ami további egyensúly nélküliséget teremt. Hihetetlen, hogy kihagyták ezt az újabb alkalmat is, hogy zöld ágra vergődjenek a piaccal.” Más elemzők a piacok lehiggadását tartják a valószínűnek. A piac egésze viszont a deficitcélok túllövésére számít: a konszenzus 2003-ra 5,4 százalék, 2004-re pedig 4,2 százalék. Több elemző szerint az államháztartási hiány körüli bizonytalanság életben tartja az aggodalmakat az eurocsatlakozási menetrend hitelessége körül is. „Azt mondják, hogy egy választási évben elérik majd a 3 százalékos deficitcélt” – mondta Charles Robertson, az ING Bank londoni elemzője. „Magyarország soha sem szokta elérni a költségvetési célját választási évben. Miért hinné ezt el valaki?”
A felmérésben kevés elemző adott előrejelzést az euró bevezetésének várható időpontjára. Hat elemzőből négy reálisnak tartotta a 2008-as dátumot, közülük egy azonban inkább 2008. július 1-jére számít, mint január 1-jére, ketten pedig egy-két éves késést valószínűsítettek. Az európai árfolyamrendszerhez (ERM–2) való csatlakozást illetően hétből négy elemző tartotta reálisnak a kormány 2004-es előrejelzését, de hárman itt is egy-két éves csúszásra számítanak.
A külföldi befektetők Magyarország iránti bizalma jelentősen megcsappant a forinthoz kapcsolódó januári és a júniusi események okán: a Bank of America devizaválság-mutatóján hazánk a legkockázatosabb ország – írta tegnap a Napi Online. Ennek az egyik oka, hogy az utóbbi időben erőteljesen megrendült a gazdaságpolitikai szereplők szavahihetőségébe vetett hit, hiszen a jegybank hol a nyílt piacon „játszott” a spekulánsok ellen, hol leértékelt, hol a kamatpolitikához nyúlt. A 9,4 százalékos tavalyi államháztartási hiányához képest a kormányzat idei, legfrissebb, 4,8 százalékos célkitűzése igencsak ambiciózus, valószínűbb az öt és fél százalék. Az árfolyamkockázat emellett abból fakad, hogy a fizetési mérleg növekvő hiányát a feltörekvő országok leggyakrabban árfolyam-korrekcióval – leértékeléssel – igyekszenek javítani, ez pedig óvatossá teszi az állampapírpiacon jelen lévő nagyszámú intézményi befektetőt, „spekulánst”, és kivonulásra késztetheti őket. Hasonló veszély merül fel egy esetleges kamatcsökkentéskor, pedig szükség lenne rá, hiszen a jelenlegi kamatszint hosszú távon tarthatatlan.
Elmenekülhetnek a fuvarozók
A közúti fuvarozókat elsősorban a súlyadó emelése érinti. Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke lapunknak elmondta: súlyos következményei lehetnek az európai uniós csatlakozás után, ha a kormány nem harmonizálja az adóterheket. A fuvarozóvállalkozások – mivel ez mobil szakma – ugyanis olyan államba telepítik át a székhelyüket az unión belül, ahol kevesebb adót fizetnek. Így a költségvetés és az érintett önkormányzat is jelentős bevételtől esik el. A fuvarozóvállalkozások teherautóként 2,4 millió forint adót fizetnek jelenleg évente az államnak, illetve az önkormányzatoknak, ha azonban indokolatlanul emelik a terheket, 2004 után más országok jövedelmét gyarapítják.
Az áfatörvény módosításából adódóan 12-ről 23 százalékos kulcs alá kerül a személyszállítás 2004 elejétől. Aki a MÁV Rt. személyszállító járatain másodosztályon 50 kilométer távolságra kíván utazni, a jelenlegi 346 forint helyett várhatóan 384 forintot fizet. Száz kilométer esetében 824-ről 915 forintra emelkedhet a tarifa. Az egymástól kétszáz kilométerre fekvő településekre a vasúti fuvar szintén kétszáz forinttal emelkedhet, drágul a helyjegy, az IC-, ICR-pótjegy is. Az 50 kilométeres havibérletet váltók 1700 forinttal fizetnek többet jövő évtől. A kormány egyes képviselői mindig az elővárosi közlekedés fejlesztéséről beszélnek. Egyelőre azonban csak az árak emelkednek, a szolgáltatás színvonala nem. A Volán-buszok árai 35–50 százalékkal magasabbak a vasúténál. A közlekedési vállalatoknál – az infláció – miatt minden év elején további 5-6 százalékkal emelkednek a díjak.
A BKV Rt. tarifái is nőnek, hiszen a jegyek, bérletek áfakulcsa jelenleg 10,71 százalék. A havibérlet csaknem négyszáz, a diákbérlet 180 forinttal emelkedhet, egyetlen jegyért 125 helyett 140 forintot fizetnek az utasok. Kevesebb embert érint ugyan, de a taxisok is emelik majd a tarifákat várhatóan. A személyszállító kisiparosok képviselői szerint mindenképpen árfelhajtó hatása lesz az áfakulcsok változásának, a többletet az utasok fizetik ki.
***
Utolsóként ébredt a magyar kormány
Drámaian visszaesett napjainkra a külföldi befektetések volumene hazánkban, s a versenyképesség szempontjából a korábban elsőnek számító Magyarország sereghajtó lett. Független gazdasági szakemberek és szövetségek nyomatékosan felhívták a kormány figyelmét arra, hogy a válság elkerülésére lépéseket kell tennie. A visegrádi országok közül ugyanis eddig csak a magyar kormány nem hozott komoly és hatékony döntéseket az ország versenyképességének javítása és a külföldi beruházók megnyerése érdekében. Csillag István (képünkön) gazdasági miniszter tegnap bejelentette: a kormány létrehozza a versenyképességi tanácsot, melynek feladata lesz folyamatosan vizsgálni, miként lehet elősegíteni az ország versenyképességének javítását. A tanács aktív befektetőkereséssel is foglalkozik majd. A miniszter szerint nemcsak a nagy-, de a közepes és kisméretű befektetésekhez is kínálnak lehetőségeket. Csillag István elmondta, hogy megvitatják a pénzügyi tárcával a fejlesztési adókedvezmények növelésének, valamint a beruházási értékküszöb leszállításának lehetőségét. Elképzeléseik szerint a fejlesztési adókedvezményeket a jelenlegi öt évről – a környező országokban alkalmazotthoz hasonlóan – tíz évre emelnék. Az értékküszöb leszállítása pedig azért indokolt, mert az adókedvezmény hazánkban tízmilliárdos beruházás esetében igényelhető, míg másutt ennek már töredékéért is megilleti a beruházókat.
A versenyképességi tanács a gazdasági, a pénzügyi, a munkaügyi, az oktatási tárca, valamint az érdekképviseletek képviselőiből áll majd. A testület elnöke a gazdasági miniszter, a vállalati képviselők által választott társelnök pedig Sugár András, a Westel Távközlési Rt. vezérigazgatója lesz. A gazdasági tárca vezetője aláhúzta: a tanács rendszeresen, a befektetői igényekhez igazodva, akár naponta is ülésezik. A megbeszélésekre meghívást kapnak a beruházási döntésekben érintett területek polgármesterei, valamint az adott település ipari parkjának vezetői is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.