A szakemberek ugyanis nem értik, hogy egy külkereskedelmi jogokkal rendelkező cég egyébként miért adna évente 35 millió forintot négy éven keresztül egy magáncégnek a „kereskedelmi tapasztalatok felhasználásáért”. Úgy tudjuk, a Roszoboron több százezer dollárral olcsóbban is elvállalná a gépek hajtóműveinek nagyjavítását az RSZK MiG-nél, amely azért srófolta fel az árait, mert a MiG–29-esek felújításához forgóeszközhitelt kell felvennie, mivel a hajtóműveket alvállalkozóktól kell vásárolnia.
*
Árulkodó az is, hogy a Roszoboron vállalat tavaly ötmilliárd dollárnyi forgalmat bonyolított a világban. Ezzel szemben mindössze félmillió dollár megbízást kapott a magyar államtól, mert formális okokra hivatkozva eddig rendre visszautasították. Államtitkári szinten folytak ugyan tárgyalások az Európa egyik legnagyobb fegyverexportőrének számító Roszoboronnal, de a holding vezetői jelezték, hogy alapító okiratuk alapján csak közvetlenül a megrendelővel, vagyis a HM képviselőivel köthetnek egyezséget.
Juhász Ferenc honvédelmi miniszter az üggyel kapcsolatosan nemrég úgy fogalmazott: azért van szükség közvetítőkre, mert az orosz cégek formai okok miatt nem tudnak pályázni egy-egy beruházásra.
Szalai Péter kérdésünkre korábban elismerte, hogy az orosz RSZK MiG nevű céggel szerződést kötöttek tanácsadói tevékenységre, és az ötmilliárdos MiG-beruházás összköltségének 1,5 százalékát – 140 millió forintot – kapják meg. Az Armaco Kft. ügyvezetője ugyanakkor cáfolta, hogy a megbízásnak köze lenne a politikai kapcsolataihoz. Állította: az üzletben inkább az játszott szerepet, hogy az orosz céget már tizenöt éve ismerik. Szalai Péter újabb megkeresésünkre közölte: a továbbiakban nem kíván nyilatkozni lapunknak az ügyről. Az RSZK MiG képviselőjét lapzártáig nem sikerült elérnünk.
Ismert: a magyar hadsereg légiereje 27 MiG–29-es vadászgépéből 14 repülőt kíván megtartani, de ehhez meg kell hosszabbítani a járművek üzemidejét. A hajtóművek többségénél elengedhetetlen a nagyjavítás, de erről még nem írták alá a szerződést.
***
Mégis bezárják a pápai repteret.
Mégis bezár a fideszes vezetésű Pápa katonai repülőtere – jelentette be tegnap Szenes Zoltán altábornagy, vezérkari főnök, miután megbeszélést folytatott James L. Jones tábornokkal, a NATO európai erőinek főparancsnokával. A jövőben a légierő Kecskemétet, Szolnokot és Taszárt veheti majd igénybe. Taszár szerepével kapcsolatban a vezérkari főnök úgy nyilatkozott, hogy a jövőben a magyar honvédség mobilitásához járul majd hozzá a bázis. (MN)
Magyar Péterék hazudtak a rendezvényük költségeiről