Magyarság és világérdek

2003. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármennyire is fáj kimondani: a romániai magyarokkal többnyire csak akkor történhet valami jó, ha a világ érdeke (tőlük egyébként teljesen függetlenül) éppen úgy kívánja. Most épp a világbizniszben egyre hangsúlyosabban részt vevő amerikai Bechtel cégcsoportnak lett érdekes Erdély (autópályára költenék az iraki újjáépítésen megkeresett pénzt), ennélfogva a mögöttük lévő politikai-gazdasági érdek farvizén talán jobb lesz egy kicsit a romániai magyarok sorsa is.
Vegyük sorjában a dolgokat. Annak idején az európai illetékesek a négyes páneurópai folyósónak szánt autópálya romániai nyomvonalát úgy jelölték ki, hogy figyelmen kívül hagytak minden gazdasági-történelmi racionalitást. A Nyugat-Európát a keleti régió legnagyobb kikötőjével, Konstancával összekötő sztrádát Észak-Erdély kikerülésével képzelték el, Olténián vezetve a nyomvonalat. A gazdasági fellendülésben nélkülözhetetlen szerepet játszó infrastruktúra így elkerülte volna Nagyváradot, Kolozsvárt, Marosvásárhelyt és Brassót, nem beszélve a tömbmagyar vidéknek számító Hargita és Kovászna megyékről. A román hatóságoknak az országon belül jogukban állt volna megváltoztatni a nyomvonalat (hiszen ők fizetik a beruházást), ám ez eszük ágában sem volt. A gazdasági érvek helyett a nacionalista hangoké volt a főszerep: ha Erdély szívén vezetik át az autópályát, akkor ez a magyar gazdasági gyarmatosítás fő eszköze lesz – a Nagy-Románia-párti Vadim Tudor szerint a magyaroknak már kész a forgatókönyvük arra, hogy az új autópályán hogyan vonuljanak be tankjaikkal, a romániai Mol-hálózat kútjainál tankolva. Miron Mitrea szállításügyi miniszter nemrég még imigyen nyilatkozott: „Szóba sem jöhet, hogy Nagyváradon húzódjon keresztül majd a Romániát Nyugat-Európával összekötő autópálya.” Szerinte dajkamese minden olyan verzió, mely szerint az új nyomvonal Erdély szívén haladna át.
A nagy ellenkezés először akkor tört meg, amikor – talán Németországnak szánt gesztusként? – az egykori szász főváros, Szeben felé módosították a nyomvonalat, melynek következtében Brassó is bekerült a beruházás által érintett városok körébe. A nagy meglepetés viszont e hónap elején következett be, amikor Adrian Nastase bejelentette: az Erdélyt átszelő autópálya megépítése Románia legfontosabb, sürgős beruházása, a megvalósításról már alá is írtak egy megállapodást az amerikai Bechtel céggel. A tervek szerint a munkálatok jövő tavasszal kezdődnek Brassónál és Nagyváradnál; még abban az évben kész lesz egy tíz kilométeres szakasz, a teljes sztráda átadása 2009-re várható. Az amerikai óriásvállalat saját forrásból nyolcszázmillió dollárt már el is különített erre a célra, a beruházás teljes költsége két és fél milliárd dollár.
A dolgot leegyszerűsítve: amíg az erdélyi magyarok (és a bukaresti központosító politikát elítélő román társaik) kérnek valamit, addig szó sem lehet róla, ám amikor egy amerikai vállalat akar üzletet, akkor földig ér a hajbókolás a román fővárosban.
A San Franciscó-i óriásvállalat különben virágkorát éli – eddig neki sikerült a legnagyobb szeletet kihasítani az iraki újjáépítés tortájából. A hatszáznyolcvanmillió dolláros szerződés végszámlája ennél jóval nagyobb összegű is lehet, hiszen gyakorlatilag a teljes infrastruktúrát helyre kell hozniuk Irakban. Az ivóvízhálózat és az elektromos erőművek helyreállítása mellett utakat, vasutakat, iskolákat, kórházakat és öntözőrendszereket kell építeniük. A költségeket az amerikai adófizetők előlegezik meg, Irak majd olajban törleszt. A tavalyi 11,6 milliárd dolláros profitot realizáló csoport ötvenezer embert foglalkoztat, és egyáltalán nem titok a republikánus párthoz való kötődése: igazgatótanácsában ott találjuk azt a George P. Schultzot, aki 1982-től 1989-ig Ronald Reagan külügyminisztere volt, ám Donald Rumsfeld jelenlegi védelmi miniszter éppen a cég egyik iraki megrendelése, egy kőolajvezeték-építés ügyében találkozott annak idején személyesen Szaddám Huszeinnel. A cég mostani első emberét Bush nevezte ki az exporttanács tagjává, munkatársuk az egykori védelmi miniszter, Caspar Weinberger és a CIA korábbi igazgatója, William Casey is.
Most hagyjuk a román politikai elit köpönyegforgatásait és szerfölött hatékony diplomáciáját. Nézzük a tényeket: Románia jelenleg Amerika egyik kedvence (keleti szomszédunk az elsők között kötött különegyezményt az USA-val arról, hogy nem adja ki a nemzetközi bíróságnak az amerikai állampolgárokat). A trükk, amelyet már Ceausescu is sikeresen alkalmazott (amikor Washingtonban eladta magát az egyetlen Moszkvától független kommunista vezetőnek), újra bevált, Románia most a nemzetközi terrorizmus elleni háború elkötelezett harcosa, az amerikai világérdek feltétlen támogatója, a kisebbségi jogok betartatására pedig a fene sem kíváncsi. Magyarországnak nem maradt más hátra, mint az, hogy az események után loholva megpróbáljuk felszedegetni az asztalról lehulló morzsákat. A magyar miniszterelnöknek maradt a december elsejei koccintós gesztus – de ha már ez van, legalább arra kellene használnia a román kollégájával kialakított kebelbarátságot, hogy a magyar vállalkozások minél több megrendelést kapjanak a nagyszabású romániai projektekből.
Ennek most lenne az ideje (hacsak el nem késtünk véglegesen), hiszen keleti szomszédunk a jelenlegi alig százhúsz kilométernyi autópályája mellé 2007-ig megépíti a négyes páneurópai folyosót, és 2009-re befejezi a Nagyvárad–Brassó közti négyszázhuszonöt kilométeres pályát is. A négyes folyosóra négymilliárd dollárt költenek el a következő három évben, a Bechtel-féle szakaszra pedig két és fél milliárdot. A tortát már nagy erőkkel szeletelik: idén januárban a román szakminisztérium egy izraeli konzorciummal kötött szerződést a leendő Bukarest–Brassó autópálya egyik szakaszára, a másikat olasz és francia cégek építhetik meg. Az itthon labdába rúgni sem tudó magyar vállalkozások (hála a szocialista–liberális kormány piacbarát és diszkriminációellenes autópálya-tendereztetési gyakorlatának) romániai vállalkozásait jó eséllyel segítheti a kormány, annál is inkább, mert Medgyessy és Nastase közösen kértek EU-s segítséget a terv finanszírozásához. Ha sikerrel járnak Romano Prodinál, akkor csak lehet a magyar kormányfőnek egy olyan kérése, hogy magyar vállalkozások is kapjanak szerepet a beruházásoknál – vagy ez végképp nem illik bele a merjünk kicsik lenni-féle szocialista doktrínába?
A végkifejlettől függetlenül levonható a tanulság: a határon túli magyarság sorsának alakulása világcégek profitérdekeinek függvénye. Észak-erdélyi autópálya azért lesz (ha lesz), mert Amerikának szüksége volt az iraki olajra, ezért szétbombázta az országot. A Székelyföld magyarjai majd boldogan mennek kubikosnak a sztrádaépítő munkagépek mellé, a szerencsésebbek talán állást kapnak a fizetőkapuknál is.
Ha minden igaz, pár éven belül feleannyi idő alatt eljuthatunk az Ábel Amerikában című könyv szerzőjének, Tamási Áronnak a sírjához Budapestről. Már ha lesz pénzünk a matricára.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.