Veszélyben a MiG-ek nagyjavítása

Elakadhat a MiG–29-esek hajtóműveinek tervezett nagyjavítása, mert a munkával megbízott orosz RSZK MiG-nek nincs pénze alkatrészvásárlásra, a Honvédelmi Minisztérium viszont csak a hajtóművek átvételekor fizet. Amennyiben pályázatot írnának ki, az MSZP közeli Szalai Péter cége elveszíthetné száznegyvenmilliós tanácsadói megbízását.

2003. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kérdésessé válhat a MiG–29-esek hajtóműveinek tervezett nagyjavítása, mert a közbeszerzés nélkül megbízott orosz RSZK MiG Holdingnak egyes alkatrészeket meg kell vásárolnia a kisebb üzemektől, a Honvédelmi Minisztérium (HM) viszont csak akkor fizet, ha megkapta a felújított hajtóműveket – tudta meg lapunk. A megoldást nehezítheti az is, hogy az RSZK MiG-gel már 2001-ben keretszerződést kötöttek a MiG–29-esek üzemidő-meghosszabbítására, és egy tenderkiírás esetén megszűnhet Szalai Péter MSZP közeli vállalkozó cége, az Armaco Kft. kormányváltás utáni tanácsadói megbízása, amelyet az RSZK MiG-gel kötött.
Mint arról korábban beszámoltunk, Szalai bevallása szerint az Armaco Kft. négy éven keresztül évi harmincötmillió forinthoz juthat az orosz társaságtól. Szalai Péter a tanácsadásról csak annyit árult el, hogy az oroszok az Armaco „magyarországi kereskedelmi tapasztalatait” használják fel a 140 milliós fizetségért. A vállalkozó lapunknak korábban azt nyilatkozta: megbízásának nincs köze politikai kapcsolataihoz. A Magyar Nemzet ugyanakkor kiderítette, hogy az Armaco Kft.-nek a választásokig felügyelőbizottsági tagja volt Szalai régi barátja, Dávid Gyula szocialista országgyűlési képviselő, a parlament honvédelmi és nemzetbiztonsági bizottságának tagja, aki feltehetőleg közvetlen információkkal rendelkezik a minisztérium tárgyalásairól. Dávid Gyula cáfolta, hogy köze lenne barátja megbízásához, és kérdésünkre azt állította, hogy azt sem tudja, hol található a HM beszerzési hivatala.
Szalai úgy érvelt: a megbízást azért kapta a cége, mert az RSZK MiG-gel régi üzleti kapcsolatban van, hiszen már 15 évvel ezelőtt is végzett piackutatást a társaság számára. Úgy tudjuk azonban, az RSZK MiG a mai formájában négy és fél éve létezik, így 15 éve nem végezhettek piackutatást a holding számára. Arról sem lehet szó, hogy Szalai valamelyik orosz gyártóvállalattal állt kapcsolatban, hiszen 15 évvel ezelőtt a Szovjetunióban legfeljebb állami külkereskedelmi kapcsolatok épülhettek ki a mérnöki, a műszaki vagy a nemzetközi együttműködési főosztállyal. A gyárakkal csak ezek a főosztályok tarthattak közvetlen kapcsolatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.