Az szja legfelső kategóriája

Loppert Csaba
2003. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenkorunk ideológiai káoszában nehéz fogódzót találni: milyen is az igazságos és hatékony adórendszer. Csak a múlttal és a fejlett nyugati demokráciákkal való összehasonlítás nyújt némi támpontot. Ami a múltat illeti: a progresszív személyi jövedelemadó a gothai program (1875) óta állandó eleme a szociáldemokrata programoknak. A közelmúltban egy harmincas éveinek elején járó francia közgazdász, Thomas Piketty nagy sikerű könyvében (Hauts Revenus en France au XXéme siécle, Grasset, 2001) leírta, hogy Európában az első világháború óta jobb- és baloldal mikor és milyen mértékben alkalmazta ezt a jövedelmek újraelosztását szolgáló eszközt. A cél mindig az volt, hogy a társadalom akadályozza annak megismétlődését, ami a 19. század végi Európában bekövetkezett, nevezetesen, hogy egyre többen voltak a pénzüket a termelésbe vissza nem forgató tőkejáradékból élők. Piketty szerint a progresszív személyi jövedelemadónak fontos funkciója van: akadályozza a jövedelmek olyan fokú koncentrációját, melynek eredményeképpen az elit tehetségtelen utódjai járadékokból élve elvonják a társadalomtól és annak tehetséges tagjaitól a forrásokat. Enynyiben a progresszív személyi jövedelemadó nemcsak az igazságosságot, hanem a hatékony gazdálkodást is szolgálja.

Franciaországban a jobboldali egységkormány 1920-ban 90 százalékra emelte a személyi jövedelemadó legfelső sávjának kulcsát. Ezt követően a nyugati világban általánossá vált a nagy jövedelmek erőteljes megadóztatása. Pearl Harbour után az USA-ban 91, Angliában 1945-ben 98 százalék volt a legfelső kulcs. A mértéktelen jövedelemelvonás persze azzal is magyarázható, hogy a háborúk átmenetileg a források állami kézben történő összpontosítását igényelték. Ugyanakkor megsemmisültek a nagy családi vagyonok, és középtávon szükségessé vált a legfelső kulcs jelentős mérséklése. Ennek megfelelően az „aranykor” (1945–1973) után, amikor 70-80 százalékos volt, mára 45 és 65 százalék közé csökkent a legfelső kulcs. Franciaországban 50, Németországban 48, Hollandiában 65 százalékos elvonás sújtja a legmagasabb sávba tartozó jövedelmeket. A további csökkentések erőteljes ellenállásba ütköznek – elsősorban a szociáldemokraták táborában. Ráadásul Európa számos országában, például Hollandiában és Franciaországban vagyonadó is közrejátszik a jövedelmek újraelosztásában. Így a progresszív, újraelosztó, alacsonyabb jövedelműeknek kedvező adókból származó bevételek jelentős, körülbelül 35 százalékos arányt képviselnek az összes kötelező állami elvonáson belül.

A vén Európával szemben az angolszász világban előbb a Reagan– Thatcher-, majd a Bush–Blair-tandem egészen 29, illetve 40 százalékig vitte le a legfelső kulcsot. Ők az új Európában számos követőre találtak: leglelkesebb hívük a „liberális” Oroszország, ahol néhány évvel ezelőtt 12 százalékos, egykulcsos, lineáris személyi jövedelemadót vezettek be. Angolszász orientációjú politikai elitje miatt Magyarország az adórendszerben is a vadliberális, angolszász utat követi: ennek következménye, hogy a progresszív jellegű adóbevételek aránya Magyarországon a nyugat-európai 35 százalékkal szemben csak 23 százalék. (Köztudomású persze, hogy egy adórendszert nem csak az jellemez, hogy mennyire progresszív és hogy mennyire adóztatja a nagy jövedelmeket. A kereteket mégis meghatározza.)
A neoliberális propaganda sajátossága, hogy a pangó gazdaságra hivatkozva adócsökkentést követel. Ahelyett azonban, hogy tényleg a vállalkozások terheit kívánná csökkenteni, a magas jövedelmek tehermentesítését veszi célba. A személyi jövedelemadó ugyanis gazdaságból kivont, fogyasztási célú jövedelmeket von el. Csökkentése tehát nem a kínálatot, hanem a keresletet, főként a fogyasztást és – ami igazán problematikus – a magasabb jövedelműek importot növelő luxusfogyasztását növeli. A személyi jövedelemadó mérséklésével ráadásul mindig a magasabb jövedelműek járnak jól. Ennek az adónak egymásra épülő, sávos jellege miatt az alacsonyabb sávok kulcsának mérsékléséből, illetve annak hasznából automatikusan részesülnek a magasabb jövedelműek is. A most Magyarországon tervezett változtatásokkal a kétmillió forint feletti jövedelmet élvező adózó keresetének egy része után ugyanolyan könnyítést kap, mint a 18 százalékkal adózó. Egy másik része után olyan könnyítést élvez majd, mint a 26 százalékkal adózó, és a maradék után is kevesebbet kell fizetnie, mint eddig. Ezek után könnyű kiszámítani, hogy az szja-csökkentés bevezetése után a jövőben egy magas jövedelmű adózónak forintöszszegben számolva abszolút mértékben jobban csökken az adóterhe, mint a kisebb jövedelműnek. Másként fogalmazva: a szegényebbeknek nagyobb arányban kell majd kivenniük a közterhekből a részüket, mint eddig. A személyi jövedelemadó mérséklése tehát a jelenlegi formában, a hagyományokkal és az európai országok ma is követett gyakorlatával szakítva még jelentősebb jövedelemeltolódást eredményez a magasabb jövedelműek javára.

Gazdasági hatékonysága is több mint kétséges. Egyrészt, mert a történelmi és nyugati példák erre utalnak. Pikettyn kívül Stiglitz is rámutatott, hogy a személyi jövedelemadó magasabb jövedelműeknek kedvező átalakítása nem jár a várt hatással a gazdaság növekedésére. Bush legutóbbi, 2001-es ilyen irányú adóreformja sem hozta meg a várt hatást. Másrészt, abból következően, hogy a személyi jövedelemadó-csökkentés a magasabb jövedelműek importfogyasztási célú jövedelmeit növeli, negatív hatást gyakorol az export–import mérlegre, a külgazdasági egyensúlyra. A nyugat-európaihoz képest alacsonyabb adókulcsok a legfelső jövedelemkategóriákban vonzóvá teszi Magyarországot a nyugat-európai elitiskolákból kikerülő elit számára. Jó-e az nekünk, ha a magyarországi multinacionális vállalatok középvezetői posztjait is a London’s School of Economicsról vagy az École Normale Supérieure-ről kikerülő fiatalemberek foglalják el? A tervezett adóváltoztatások nem tőke-, hanem kádervonzó képességünket növelik tehát.

Tőkevonzó képességünket nem a személyi jövedelemadóból származó bevételek csökkentésével, hanem a társadalombiztosítási terhek, az általános forgalmi adó és a fogyasztási jellegű adók mérséklésével lehetne növelni. Nyugat-Európában számos esetben sikeresen mérsékelték például a munkanélküliséget az alacsony képzettségű munkát végzők közterheinek csökkentésével.

Ha lenne Magyarországon valódi szociáldemokrata gazdaságpolitika, akkor az nem a kisemberek terheinek további növelésével próbálná javítani a gazdaság pozícióit. Nem is az állami elvonást és a redisztribúciót növelné, hanem a jövedelemarányokon és az adórendszer szerkezetén változtatna. Nem az áfa és nem ama adók arányát növelné tovább, amelyek terheit mindenki egyformán viseli, hanem a progresszív jellegű állami elvonásokat. Akkor a kisjövedelműek fogyasztása bővülne, és az nem az importot növelné. (Igaz, a baloldali érzelmű nemzeti tőkésosztály átmenetileg egy kicsit kevesebbet tankolna és bankolna a környező országok olajkútjaiból és bankjaiból.)
Az adócsökkentésnek az a formája, amelyet a liberálisok javasolnak, tovább növeli a jövedelmi egyenlőtlenségeket, gazdasági növekedést serkentő hatással nem jár, és az eddigieknél is torzabb és igazságtalanabb jövedelmi viszonyokat eredményez, akadályozza a foglalkoztatás bővítését. Ezért szöges ellentétben áll a szociáldemokrácia évszázados alapelveivel és gyakorlatával. Az adókérdésben a Magyar Szocialista Párt válaszút előtt áll: tovább követi a liberálisokat, vagy tesz egy lépést a szociáldemokrácia irányába.

A szerző gazdaságtörténész

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.