Az uniós tagsággal növekedhetnek a díjak

Ma még nem tudni pontosan, milyen ütemben és mennyivel emelkednek majd a biztosítók tarifái az uniós csatlakozás után. Tény, a közösség piacán ma többszörös díjat fizetnek az ügyfelek, a magasabb életszínvonal, az ingatlanok és ingóságok árai, valamint a drágább szolgáltatási tarifák miatt. Szakértők szerint a magasabb díj kifizetése nem jelent majd gondot a magyar ügyfeleknek, mert az nem a csatlakozás pillanatában történik, hanem folyamatosan, s vélhetően az életszínvonal is növekedni fog. A csatlakozás vesztese az államháztartás lehet, hiszen a biztosítók a jövőben bármely tagállamban befektethetik tartalékaikat.

Csákó Attila
2003. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Változások várhatók az uniós tagsággal párhuzamosan a hazai biztosítási piacon, így többek között a gépjárművek után fizetendő kötelező biztosítás (gfb) díjak esetében is. A gfb tarifáját számos tényező – életkor, nem, lakhely, a jármű típusa, motortérfogata és az ügyfél „biztosítotti múltja” – határozza meg. Ezek figyelembevételével a fizetendő díjak széles skálán mozognak. Hazánk uniós tagságával a tarifák között még nagyobb szórás lehet, s az még inkább differenciált lehet. A csatlakozás után az EU-tagországokban munkát vállalók száma rövid távon némileg, hoszszabb távon viszont akár nagyobb mértékben is emelkedhet. Például a nyugati határnál egyre többen járnak majd át főként személygépkocsival Ausztriába és a távolabbi Németországba dolgozni, délnyugaton Szlovéniába, míg északon Szlovákiába. A mobilabb életforma viszont nagyobb kockázatot jelent, amit a biztosítók – vélhetően – díjaikban is érzékeltetnek majd.
Statisztikák alapján az látszik, hogy a legmagasabb díjjal manapság a budapesti vagy nagyvárosi, fiatal autótulajdonosok számolhatnak, akiknek autója erős motorú, a legkedvezőbb tarifára pedig a 35 év feletti, középkategóriás autóval rendelkező, kistelepülésen élők. A jövőt illetően a díjnövekedés irányába mutat, hogy az EU-ban közel háromszor magasabb a gfb díja a magyarországiénak, bár e szint utolérése éveket vesz majd igénybe. Nyugaton azért magasabbak a biztosítási díjak, mert ott drágább a karambolos kocsik javíttatása, többet kell fizetni az egészségügyi kezelésért, s a kiesett jövedelem is többszöröse a magyarországiénak, továbbá a járműpark átlagértéke is magasabb.
Szakértők szerint a kártérítések esetében a jövőben mind nagyobb aránnyal szerepelnek majd a személyi, s egyre kisebb aránynyal a dologi károk. A tendenciát jól mutatja, hogy a 80-as évek közepén a károk 90 százalékát a dologi károk, tíz százalékát a személyi károk tették ki. Mára a mutató 75-80 és 20-25 százalékra módosult. A személyi károk nyugat-európai átlaga 35-40 százalék, így várhatóan hazánkban is ekkora arányt képvisel majd néhány év múlva. Vélhetően új elemek is megjelennek, mint például a fájdalomdíj címén kifizetett kártérítések.
Nemcsak a járművek biztosításában, de a lakásbiztosítások terén is változásokat tartogat az uniós csatlakozás. Nemrég egy fórumon biztosítási szakemberek kijelentették: az ország uniós csatlakozását követően felül kell vizsgálni a lakásbiztosítások díjának mértékét. Infláción felüli drágulással azonban csak az ingatlanok árnövekedése és az iparosok szolgáltatási árainak emelkedése esetén kell számolni.
Ha a csatlakozás után emelkednek a magyarországi ingatlanárak, akkor az ügyfeleknek érdemes biztosításukban a valós értéket követő módon emelni a biztosítotti összeget, s nem csak a biztosítók által indexált összeg alapján leróni a díjat. A kártérítést ugyanis nem a piaci, hanem a biztosítási összeg alapján térítik meg a társaságok. Jó példa erre a néhány éve végbement ingatlanpiaci boom, amikor a lakásárak megtöbbszöröződtek, s aki erre nem figyelt oda, az például egy tűz esetén – az árnövekedés miatt – lakásáért csak egy garázsnyi összeget kapott.
Magyarországon a lakásbiztosítások aránya még elmarad az uniós átlagtól, ám felfutóban van. Ennek oka az életszínvonal némi emelkedésében, a lakáshitelezési piac bővülésében – a hitelintézetek a hitelfolyósítás alapfeltételeként szabják a biztosítás megkötését – keresendő. Ha az uniós csatlakozás után valóban emelkedik majd az életszínvonal, akkor szakértők szerint nem jelenthet gondot a megemelt díjak kifizetése.
Az uniós csatlakozással kapcsolatban még sok a nyitott kérdés: amennyiben a hazai társaságok jelentési és adminisztrációs kötelezettségei megnőnének, akár versenyhátrányba is kerülhetnének. A hazai fogyasztókat ez annyiban érintheti, hogy a magyarországi biztosítók magasabb költségekkel lesznek kénytelenek dolgozni, és mivel a csatlakozással megnyílnak a határok a külföldi székhelyű cégek előtt is, előfordulhat, hogy külföldi bejegyzésű, Magyarországon csak fiókot működtető cég termékét választják majd.
Jelentős változás, hogy a biztosítási törvény – bár megfelel az unió előírásainak – tovább szűkíti az államháztartási hiány finanszírozásának forrásait. Eddig ugyanis a biztosítási tartalékokat magyar eszközök – főként állampapírok – vásárlására kellett fordítaniuk, s nem lehetett külföldön befektetniük. Az uniós csatlakozást követően viszont már bármely tagországban megtehetik ezt a társaságok.
Szakértők szerint a biztosítási törvény módosítása a magyar államháztartás számára évente 100-200 milliárd forintos többletveszteséget jelenthet, ami abból adódik, hogy a társaságok az uniós csatlakozás után bármely tagállamban befektethetik tartalékaikat, csökkentve ezzel a költségvetés finanszírozási lehetőségeit. A hazai biztosítási piac a rendszerváltás után konszolidáció nélkül állt talpra s teremtette meg működési feltételeit. Az utóbbi években az ágazat fejlődése látványos volt, amely – egyebek mellett – a társaságok tőkepiacon betöltött szerepének növekedésében mutatkozott meg. A biztosítástechnikai tartalékok összege az 1996. évi 188,6 milliárdról öt év alatt 673 milliárdra emelkedett, s idén minden bizonnyal megközelítheti az ezermilliárdot. Egységes felügyeleti engedély elve alapján a másik tagállamban székhellyel rendelkező biztosító a magyar hatóság engedélye nélkül fióktelepe útján is működhet az EU-ban, illetve határon átnyúló szolgáltatás keretében is értékesíthet biztosítást. Jelentősen megváltoznak a felügyeleti rendszer szabályai is, vagyis az EU belső piacán az a szabály érvényesül, hogy a tagállamok bármelyikében kiadott biztosítási tevékenységi engedély a közösség területén bárhol érvényes. A társaságok működését a székhely szerinti tagállam felügyelete ellenőrzi majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.