Lábnyom a tükörben

Amikor Neumann János az amerikai egyetemi városba, Princetonba érkezett, megdöbbenve állapította meg, hogy ott nincsenek kávéházak. Vajon lehetne-e ma Budapesten „szimmetrikus” művészeti-tudományos találkahelyet nyitni?

2003. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szimmetria (görögül szümmetria, latinul symmetria) azon kevés fogalmunk közé tartozik, amelyeket az ókortól kezdve mind a tudományban, mind a művészetben használnak. Az igaz, hogy a szerepe nem volt mindig „szimmetrikus”. Talán csak az ókor egy korszakára mondhatjuk, hogy körülbelül egyforma gyakorisággal használták a kultúra mindkét területén, a tudományban és a művészetben egyaránt. Maga a fogalom valószínűleg a pitagoreusoktól ered, és a szakaszok összemérhetőségére vonatkozott (szün- = -val, -vel; közösen; együtt; metron = mérték). Két szakasz hossza lehet összemérhető (szümmetrosz, például 1 cm és 2 cm), de lehet összemérhetetlen is (aszümmetrosz, például a négyzet oldala és átlója esetén 1 cm és 2 cm). Vannak tehát kedvelt arányok (szümmetria) és kellemetlenek (aszümmetria). Ez a kettősség persze megvan az algebrai kifejezéseknél is: racionális, illetve irracionális számok, ahol az előítéletet azonnal érezhetjük az utóbbinál. Már miért lenne valami irracionális éppen a matematikában? Mindenesetre ez lehetett az a korszak, amikor a szümmetria „betört” a művészet és az esztétika terminológiájába is. A szobrász Polükleitosz Kánon című művében, amelyből sajnos csak töredékek maradtak fenn, lelkesen ír az emberi test szümmetriájáról. Persze itt szó sincs a test bal és jobb oldalának tükörszimmetriájáról (erre a jelentésre még úgy kétezer évet kellett várni), hanem Polükleitosz az emberi test arányairól beszél.
Nem sokkal később Platónnál és Arisztotelésznél is megtaláljuk a szümmetria kifejezést, és ami különösen érdekes: mind matematikai, mind esztétikai értelemben. Ez az a korszak tehát, amikor „szimmetrikus” volt a szümmetria szerepe: fontos geometriai fogalom volt (összemérhetőség) és ugyanakkor a szépség egyik kritériuma (helyes arányok). Az ókori latinban azonban ez már nincs így. Nevezetesen mindkét jelentésre új kifejezést alkottak:
– szümmetria (geometriai összemérhetőség) – commensura (con + mensura);
– szümmetria (esztétikailag helyes arányok) – proportio (pro + portio)
Mi lett szegény szümmetriával? Plinius határozottan kijelenti, hogy nincs latin szó erre a görög kifejezésre. De aki kinyitja Vitruvius De architecturáját, láthatja, hogy ez nem teljesen így van (De architectura libri decem, magyarul Tíz könyv [fejezet] az építészetről). Az kétségtelenül igaz, hogy nem sokan vették át ezt a kifejezést, de a vitruviusi szövegben, amelyet több kéziratból rekunstruáltak, a latin symmetria és az ebből származtatott kifezések gyakran szerepelnek, összesen 85-ször, ami nem lehet véletlen. A zavart csak fokozza, hogy Vitruvius a proportiót is használja, és a különbség a kettő között nem teljesen nyilvánvaló, hiszen mindkettő a helyes arányokkal kapcsolatos. Erwin Panofsky művészettörténész szerint a vitruviusi symmetria inkább az esztétikai elvre utal, míg a proportio a technikai módszerre (Az emberi arányok stílustörténete, Budapest, 1976).
Mikor jelent meg a szimmetria kifejezés a modern nyelvekben? Természetesen most nem az ógörög és a latin nyelvre gondolunk, hanem csak az ezekből történt modern átvételekre. A legismertebb történeti-etimológiai szótárak azt a választ adják, hogy a szimmetria kifejezés első modern változata a francia nyelvben jelent meg 1529-ben. E sorok írója azonban arra vetemedett, hogy kimutassa, a szótárak tévednek, nemcsak a franciák, hanem az Oxford English Dictionary (20. kötet, 1989), a Grimm testvérek (igen, ugyanaz a testvérpár, amelyik hosszú ideig uralta mesevilágunkat) kezdeményezte Deutsches Wörterbuch (16. kötet, Lipcse, 1958; 33. kötet, München, 1984), a Dizionario etimologico italiano (5. kötet, Firenze, 1975). Arra gondoltam ugyanis, hogy a reneszánsz korszak Vitruvius-fordítói és -magyarázói nem használhatták a latin symmetria és proportio kifejezésekre ugyanazt a szót, s így be kellett hogy vezessék a symmetria modern megfelelőit. Valóban: sorra találtam Lorenzo Ghiberti (1450 táján), Francesco di Giorgio Martini (1480 táján) kéziratos műveiben és Cesare Cesariano nyomtatott olasz Vitruvius-fordításában (Como, 1521) a latin symmetria olasz megfelelőit. A XVI. század közepéig Vitruvius könyvét mint az ókori építészet alapvető forrásművét spanyolul, franciául és németül is kinyomtatták. De ha a lúd szimmetrikus, akkor legyen kövér. Ne csak az arányai legyenek szépek, hanem a bal és jobb oldala is „összemérhető”. Claude Perrault zoológus és építész, aki a Louvre tervezésében is részt vett, újra lefordította Vitruviust franciára (Párizs, 1673), és itt hosszú jegyzetet írt a szimmetria szerepéről, valamint ennek régi és új jelentéséről: arányosság, illetve a bal és a jobb oldal megfelelése. Hamarosan a tudomány számos területén, így a matematikában, majd a kristálytanban, fizikában, kémiában, biológiában és természetesen a mindennapi nyelvben is megjelent a „szimmetria” kifejezés új értelmezése: tükör- vagy tengelyes szimmetria.
Mi a szimmetria modern jelentése a matematikában? Egy síkbeli alakzat tükörszimmetrikus, ha egy tengelyre vetítve önmagába megy: például egy függőleges tengely esetén a bal oldal a jobb oldalba és a jobb oldal a bal oldalba megy, pontosan illeszkedve a fedésnél, mert ugyanolyanok. Az önmagába való leképezés (idegen szóval automorfizmus) gondolatát tovább is vihetjük. Az alakzat lehet térbeli, és akkor egy síkra kell tükrözni. Sőt lehetnek más műveletek is: az S betűnek például nincs szimmetriatengelye, de a középpontja körül 180 fokkal elforgatva önmagába megy. Ezért azt mondhatjuk, hogy az S betű forgásszimmetrikus. Egy sorminta, feltételezve, hogy végtelen hosszú, csúsztatással is önmagába vihető. Ha a lábnyomokat nézzük a hóban vagy a puha földben egyenes ösvényen, akkor sokszor további szimmetriát is megfigyelhetünk. Most gondoljunk egy emberre vagy egy sétáló madárra, amelyik nem szökdécsel, hanem lépked: bal, jobb, bal, jobb… (négylábú állatoknál más a minta).
A szimmetria általánosabb matematikai értelmezése szerkezeti rendre utal. A szimmetriaelméletnek pedig az a jelentősége, hogy az összes elképzelhető típust meg tudja adni egy adott osztályban (például periodikus minták, illetve kristályok, molekulák, atomok szerkezete), függetlenül attól, hogy a művészetben, illetve a természetben ezeket felfedezték-e már, vagy sem. Itt a kísérleti és az elméleti tudomány érdekes találkozását láthatjuk. Leírták, milyen struktúrákat találtunk az eddigiekben, most az elméleti tudomány rendszerbe foglalja ezeket, és kiegészíti a „listát”: figyelem, még vannak további lehetőségek. Ez nagyon hasonlít ahhoz, amit Mengyelejev periódusos táblázata jelentett a kémiai elemek körében: nemcsak az akkor ismert elemeket sorolta fel, hanem kijelölte azokat a helyeket, ahol újak lehetnek. Nyilvánvalóan az az áttekintés, amelyik a „teljességet” mutatja be a változatok között, fontos a tudományban. Ugyanakkor a művészetnek nem ez a szokásos problémája, hanem az, hogy néhány különlegesen érdekes esetet megtaláljon. Persze vannak kivételek, ahol mégis a teljességre törekedtek, gondoljunk például M. C. Escher periodikus grafikáira, Bach zenei motívumaira A fúga művészetében vagy Raymond Queneau Százezermillárd című versére. A műalkotások elemzésekor pedig az egzakt módszerek is hasznosak lehetnek, például a díszítőművészeti minták katalogizálásánál, a motívumok vándorlásának követésénél.
A szimmetria további általánosítási lehetősége, hogy nem geometriai, hanem más fizikai tulajdonságok megmaradását, illetve invarianciáját (változatlanságát) követeljük meg. A kétkarú mérleg serpenyőit általában úgy hozzuk egyensúlyba, hogy az egyik oldalon egy tárgy van, a másikon egy adott készletből kiválasztott súly vagy súlyok. Itt nyilván nincs geometriai tükörszimmetria, de azt mondhatjuk, hogy az egyensúly (azonos súly) egyfajta fizikai szimmetria. Sokszor mondják, hogy a japánkertben nincs szimmetria, de van egyensúly és harmónia. Itt is arról van szó, hogy nincs geometriai szimmetria, de van valamilyen kompozíciós szimmetria: például az egyik oldalon egy tavacska („tenger”) tart egyensúlyt a másik oldalon levő kövekkel („hegyekkel”). A fizikában a megmaradási törvényeket, például az energiamegmaradásét hozhatjuk kapcsolatba a szimmetriával (Noether, Wigner). A magyar származású Nobel-díjas fizikus, Wigner Jenő úgy fogalmazott, hogy vannak jelenségek, természeti törvények és szimmetriák, amelyek a törvények törvényei (Szimmetriák és reflexiók, Budapest, 1972). S ahogy Mengyelejev új kémiai elemeket tudott megjósolni a periódusos táblázat segítségével, a fizikusok új elemi részecskéket fedeztek fel a szimmetriák segítségével (Murray Gell-Mann, Yuval Ne’eman).
Térjünk vissza egy pillanatra a népművészethez! Ha a díszítőművészetet emítettük a geometriai szimmetriák kapcsán, akkor a népmesékre utalhatunk az invariancia fogalmánál. Az invarianciát itt úgy értelmezhetjük mint típusalkotó sajátosság, olyan meghatározó motívumok együttese, amelyek változatlanok maradnak. S ha már a törvényeknél tartunk, említsük meg a népmesék önhelyreállításának törvényét (W. Anderson), amelyhez hasonlót a népzenében is megfigyelhetünk. Vannak különböző variációk, de az egymást korrigáló előadások során előbb-utóbb beáll a „legkedvezőbb” forma. Ennek a kérdéskörnek számos magyar kutatója is volt (Ortutay, Kodály és mások). Tegyük hozzá, hogy az invariáns fogalmát a néprajzban más értelemben is használják: olyan forma, amelynek nincsenek változatai (variánsai). Persze a kétféle értelmezés néha összefügghet: lehet, hogy a gyűjtők azért nem találják a változatokat, mert már régen kialakult egy invariáns forma, illetve helyreállt az eredeti archetípus.
Talán túl szimmetria-központúak voltunk az előzőekben, és „szegény” aszimmetriával az ókori görögök óta nem foglalkoztunk. Ne feledjük, hogy a szimmetria-aszimmetria ellentétpár két kifejezése egyszerre született, és mind az ókori görög jelentéseknél (összemérhetőség, illetve összemérhetetlenség; helyes arányok, illetve ezek hiánya), mind a modern hétköznapi értelmezésnél (van tükörszimmetria, illetve nincs) az utóbbinak is van létjogosultsága a tudományban és az esztétikában egyaránt. Vagyis nemcsak a szimmetria lehet fontos, hanem az ettől való eltérés is. A népmeséknél és a népdaloknál láttuk a variációk szerepét, és ezek segíthetik a kedvezőbb forma kialakulását. Ugyanezt elmondhatjuk más területeken is. A művészi kánonokban a meghatározott, tökéletesnek tekintett arányoktól való kisebb eltérés fontosságát már néhány ókori filozófus is hangsúlyozta (Szókratész, Plotinosz), míg a merev, tükörszimmetrikus kompozícíótól való elszakadást több művész meghirdette, köztük festők (W. Hogarth) és építészek (Viollet-le-Duc). „A szimmetria szerencsétlen ötlet, amelyért otthonainkban feláldozzuk a kényelmünket, alkalmanként a józan észt és mindig sok pénzt”– írta Viollet-de-Duc. Mondjuk tehát, hogy le a szimmetriával, éljen az aszimmetria? Ám van itt egy jelentéstani kérdés is. Az eredeti görög matematikai értelmezésnél még nincs semmi probléma: két szakasz vagy összemérhető, vagy összemérhetetlen. Az arányoknál, sőt a tükörszimmetriánál már nem teljesen ez a helyzet: egy tárgy lehet például kicsit aránytalan vagy majdnem tükörszimmetrikus is. Nem mondhatjuk róla, hogy szimmetrikus, de azért túlzás lenne aszimmetrikusnak nevezni. Vagyis nemcsak egy ellentétpárra van szükségünk (fehér-fekete), hanem a köztes állapotokra is (a nem fehér lehet szürke, barna stb.):
szimmetria aszimmetria
(tökéletes rend) (teljes káosz)
disszimmetria (köztes)
Az aszimmetria és a disszimmetria tehát nem rokon értelmű kifejezések. A szimmetria és az aszimmetria (az a- itt fosztóképző) jelenti a két szélső állapotot, míg a disszimmetria (disz- = valaminek a hiánya) a közteseket. Az utóbbi kifejezést több tudós népszerűsítette a XIX. században (Pasteur, Pierre Curie), és most ezt próbáljuk folytatni. A matematikában a (disz)szimmetria mértékét is bevezethetjük: azt mérjük, hogy egy alakzat mennyire tér el a hozzá legközelebbi szimmetrikus változattól. Tökéletes szimmetria nincs a természetben és a művészetben, csak a matematikában. Érdekes tehát megmondanunk, hogy egy alakzat mennyire szimmetrikus. Ennek újabban a biológiai kutatásokban is jelentősége van: rovarok és madarak párválasztási szokásait tanulmányozva kiderült, hogy az egyed szimmetriája fontos szerepet játszik. A fizikában alapvető szerepet kapott a szimmetriasértések felfedezése az 1950-es években (Lee és Yang). Ahogy az emberek között is vannak balkezesek és jobbkezesek, úgy – a fizikusok meglepetésére – elemi részecskék között is előfordulhat ilyen jelenség. A matematika, pontosabban a nem lineáris matematika fejlődése (káoszelmélet, fraktálok) pedig abban segített sokat, hogy többet tudjunk a latszólagos káoszban levő rendről…
Van tehát egy közös kifejezésünk: a szimmetria. Igaz, hogy nem mindig ugyanazt értjük rajta, de a belőle képzett szavak jelentése azért rokonítható (és más területekre is átvihető):
– tükörszimmetria, forgásszimmetria, kristálytani szimmetriák, invariancia (a tudományban); – arányosság, egyensúly, ismétlődés, ritmus, szerkezeti rend (a művészetben).
Ez a fogalomkör alapja lehet egy „szimmetrikus” kávéháznak, ahol – a régi magyar tradíciókhoz hasonlóan – a legkülönbözőbb témakörök képviselői találkozhatnak. Nem állítom, hogy erre minden művésznek és kutatónak szüksége van, de azt igen, hogy mindkét oldalon lehet ilyen igény. Persze a „szimmetria” itt már metaforikussá válhat: a téma nemcsak a szimmetria, hanem a művészet és tudomány területeinek „szimmetrikus” kapcsolata is. Korunkban sok olyan probléma van, amely annyira összetett, hogy nem várhatjuk a megoldásukat szűkebb szakmai körökből. Kell tehát a széles körű párbeszéd és a szimmetria.
A szerző matematikus

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.