Multik szorításában a magyar útépítő cégek

Elmaradt az M7-es autópálya Ordacsehi–Balatonkeresztúr közötti szakaszára kiírt közbeszerzési pályázat első fordulójának eredményhirdetése, az eredeti tervektől eltérően a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. csak jövő héten választja ki azokat az útépítő cégeket, amelyekkel az ártárgyalásokat megkezdik – értesült a Magyar Nemzet. A fővállalkozói megbízatásra valamennyi nagy útépítő cég beadta ajánlatát, ezzel együtt leginkább azok a vállalatok esélyesek, amelyek a Medgyessy-kormány alatt kaptak munkát.

Putsay Gábor
2003. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiánypótlásra hivatkozva több olyan cég ajánlatát visszaküldte az NA Rt., amelyek az M7-es autópálya Ordacsehi–Balatonkeresztúr szakaszának építésére jelentkeztek mint fővállalkozók. A közbeszerzési pályázat első fordulójának eredményhirdetésére másrészt azért nem történt meg, mert az autópálya-társaság munkatársai még nem értékelték teljeskörűen a beadott anyagokat. Ezért az eredeti tervtől eltérően az NA Rt. csak jövő hétfőn hirdet eredményt, akkor derül ki, hogy a második fordulóban mely vállalatokkal kezdik el az ártárgyalásokat. A közbeszerzési tender eredményhirdetése szeptember közepén várható, a győztes céggel vagy konzorciummal ettől számítva nyolc napon belül megkötik a szerződést.
Mint ismeretes, az NA Rt. július 16-án hirdetett pályázatot az Ordacsehi–Balatonkeresztúr között építendő, 25,7 kilométer hosszú, kétszer két sávos autópályára. A kiírás szerint azoknak a cégeknek, amelyek fővállalkozóként vagy konzorciumi tagként nyújtották be ajánlataikat, az elmúlt öt évben legalább tíz kilométer hosszú, kétszer két sávos autópályát adtak át, ezenkívül van olyan gépparkjuk, amellyel naponta húszezer köbméter földet tudnak megmozgatni, illetve minimálisan kétezer tonna aszfaltot és ötszáz köbméter betont képesek előállítani. További feltételként szerepelt háromszázmillió forint saját tőke, nyolcmilliárd forint éves árbevétel, valamint a bank által kibocsátott, minimálisan ötszázmillió forintos hitelnyilatkozat. Az NA Rt. tájékoztatása szerint az első fordulóban leginkább a pályázók műszaki és pénzügyi referenciáit veszik figyelembe, a második fordulóban az árajánlat a leginkább meghatározó.
A győztes pályázó mindenesetre igen komoly megbízatáshoz jut, mivel a projekt értéke 55–60 milliárd forint. A 25,7 kilométer hosszú szakaszon huszonhét híd épül, ami jelentősen megnöveli a költségeket. Információink szerint öt pályázatot bírálnak el az első fordulóban: két cég önállóan indul, ezenkívül három konzorciumi ajánlat érkezett az NA Rt.-hez. A pályázók között megtalálhatók azok a nagy cégek, amelyek jelenleg is építik az M7-es új szakaszait, illetve az M70-est – Strabag Rt., Hídépítő Rt. Egút Rt., Betonút Rt. –, és a kisebb magyar tulajdonú cégek mellett a Vegyépszer Rt. is benyújtotta önálló ajánlatát, amely utoljára az Orbán-kormány alatt jutott jelentős megbízatásokhoz. Ismert ugyanakkor az is, hogy az NA Rt. által legutóbb lebonyolított közbeszerzési pályázaton az önállóan induló magyar tulajdonú cégek az első fordulóban kiestek, a Vegyépszer Rt. pedig el sem indult, mert nem tudta teljesíteni az NA Rt. feltételeit – holott az elmúlt hónapokban 170 kilométer olyan új és átépített autópályát adtak át az országban, amelynél a magyar cég fővállalkozó volt. Ennek megfelelően a Medgyessy-kormány működése alatt fővállalkozóként, illetve konzorciumvezetőként osztrák, német és francia multikhoz kötődő vállalatok kaptak megbízatást. Várhatóan most sem lesz ez másként, információink szerint komolyak az esélyei a külföldi érdekcsoportokhoz tartozó vállalatoknak.
A kormány számításai szerint jövőre felgyorsul az autópálya-építés, és azok a nagy cégek, amelyek a legutóbbi tendereken nyertek, rendelkeznek olyan kapacitással, hogy a 2004–2006 közötti beruházásokat gond nélkül elvállalják. A cégek – mint fővállalkozók – nem titkoltan készülnek is erre a feladatra, ami viszont rontja a kisebb útépítők esélyeit, nem beszélve azokról, amelyek az Orbán-kormány alatt kaptak megbízásokat.
A kormánynak és az NA Rt.-nek komoly problémát jelent az autópálya-építések finanszírozása, annak ellenére, hogy a 2004-es tervekben 270 milliárd forint szerepel. Az idén 88 milliárddal gazdálkodhat az NA Rt., új autópályára viszont egy fillér sem jut, mivel a pénzt az elkerülő utak építésére, valamint az új autópálya-szakaszok előkészítésére költik. Ismeretes, hogy a jelenleg épülő hatvan kilométer hosszú sztrádaszakaszokra csak előleget kaptak a fővállalkozók – ami még a 2002-es költségvetési hiányt gyarapította –, az NA Rt. az elvégzett munkákért csak 2004-ben fizet. Az anyagi nehézségek miatt kérdéses, hogy az új szerződés aláírásakor milyen fizetési formát választ az NA Rt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.