Napnyugta Mihácson

Magyarország – vagy ahogy törökül máig nevezik: Madzsarisztán – a Mohamed próféta mekkai zarándoklata utáni 946. évben került az „igaz hit” tartós uralma alá. Felőlünk nézve a Krisztus születése utáni 1686. esztendőben szabadult meg tőle, ám mindkét időszámítás szerint 145 évig volt keresztény országunk az iszlám vallást követő világbirodalom része.

Ludwig Emil
2003. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És bár a legnyugatibb fekvésű tartomány volt, akkor már hat évszázada beágyazódva az európai kultúrközösségbe, az eltelt másfél száz év mély nyomokat hagyott rajta. A XVI. századi török történetíró így látta „nemzeti nagylétünk nagy temetőjét”, az 1526. augusztus 29-i mohácsi ütközetet: „A padisah azután, Ludivikusz király trónra lépésének tizedik évében, egy nap szerencsés órájában, a legmagasztosabb teremtő őfényességének jóváhagyásával és a próféta csodatételében bizakodva elhatározta, hogy a hitetlen ellenség zsarnokságát ebből a világból kiirtja. A győzedelmes hadsereg elindult Budin székesfőváros felé. Eközben Ludivikusz király is megszámlálhatatlan nyomorult katonaságot gyűjtött össze, és azonnal felkerekedett, és megfontolatlanul szembeszállt az iszlám padisahjával. A Mihács városa néven ismert helyre ért, és tábort ütött. Eközben a padisah is megszámlálhatatlan igazhitű seregével az említett helyhez érkezett. Irgalmatlanul kardot rántva, késedelem nélkül rárohantak a hitetlenek seregére, és megkezdődött a csata. Azon a napon világos reggeltől napnyugtáig a hitetlenek szemének szűkké tették a világot. Végül is a megsemmítő király (azaz: Allah) segítségével az átkozott hitetlenek seregét legyőzték, és ezzel az iszlám lett a győztes és győzedelmes. A hitetlenek katonáit kardélre hányták. Azután a padisah visszatért székhelyére, szultáni trónjára ült, és megpihent” (Madzsar tarihi – A magyarok története. Bp., 1982).
Valljuk be, a mi szívünkhöz közelebb áll a magyar–török viszály Gárdonyi Géza-féle regényes leírása. Azt azonban nem árt tudni, hogy a szulejmáni birodalom hite és felfogása szerint mi, magyarok a kereszténység alatt senyvedő régi rokonaik volnánk, akiket meg kellett szabadítani a gyaur (hitetlen) Habsburgok uralmától.
Buda 1514-es török „felszabadítása” után mindazonáltal kő kövön nem maradt magyar földön. A hódoltság területén bevezették a katonai közigazgatást, az épületek – várak, kolostorok, templomok – a távoli helyőrség szolgálatára lettek rendelve. A várakat megszállták, az út menti klastromokból kaszárnyák, szerájok lettek. A keresztény liturgia helyébe a mohamedán szertartás lépett, a megszokott harangszó helyett a müezzin óbégatása verte fel a csendet. Ennek megfelelően alakították át a templomokat, kápolnákat: imatermeket rendeztek be bennük, délkeleti sarkukban mihrabfülkével. A tornyok helyébe minaretek épültek. „A mohamedán ezán (imára hívás) hangzott Buda vára 40 mecsettornyáról” – írja Germanus Gyula. Az iszlám világának avatott ismerője megjegyzi, hogy „hadászatilag legyőzhetetlenek voltak a törökök, de a kultúrában egy lépést sem haladtak előre, sőt még azt a színvonalat sem tudták elérni, amelyet az arabok és a perzsák 500 évvel azelőtt elértek” (Gondolatok Gül Baba sírjánál. Bp., 1984).
A legismertebb hazai építészeti emlékeik Pécsett láthatók: a Széchenyi téren álló, török mecsetté átépített Szent Bertalan-templom, három további dzsámi a belvárosban, egy türbe és a tettyei derviskolostor maradványai. Székesfehérvár, Esztergom, Eger és Buda középkori egyházai mind Allah és a próféta dicséretét szolgálták, a pesti Belvárosi templomban most is megvan egy gótikus kápolnából kialakított imafülke. Szigetváron és Baranya megye több helyén láthatók középkori templomokban török kori átalakítások, a Kapos völgyében fekvő Törökkoppányban a plébániatemplom sekrestyéjében maradt fenn rituális fürdés céljára épített török kút.
A hódítók új mecseteket is emeltek. Legépebben – a pécsi Jakováli Hasszán-dzsámi mellett – Malkocs-bej mecsetje maradt meg Siklóson, de többé-kevésbé megőrződtek a szigetvári Szulejmán-mecset és ugyanott a korániskola részletei is. A minaretek közül a legismertebb s egyben a legmagasabb az egri Kethüda-dzsámié, Pécsett e karcsú tornyok két szép példánya látható, és Érd város Ófalu részében is áll egy minaret Hamza bég elpusztult dzsámija mellett.
A Dunával párhuzamos hadi út mentén két toronyszerű török erőd maradt fenn, Dunaföldváron és Szabadbattyánban, a bátaszéki ciszterci kolostor is várként szolgált. A legeredetibb és (számunkra) legfontosabb mohamedán épületek mindazonáltal a fürdők. Paradox módon éppen a természetes gyógyászat, a fürdőkultúra, általában a higiénia területén mutattak többet a megszállók a középkori piszkosságban megragadt európaiaknál. A híres budai termálfürdők – a Rudas, Rác, Király és Császár néven ismertek – vagy az egri gőzfürdők jócskán túlélték a török világot, ma is a gyógyulni és felüdülni vágyókat szolgálják. Az építmények a jelenkor szakmai elismerését is kivívják életkorukat meghazudtoló tartósságukkal, fejlett statikai megoldásaikkal. Megemlítendők még a hódoltság korának további fontos műszaki létesítményei, a víznyeréssel és -továbbítással kapcsolatos „műtárgyak” – kutak, medencék, vízvezetékek –, valamint a hidak. Zsámbékon a török kút mellett jókora, szépen falazott medence látható, 1882-ben bontották le a szegedi vár hatalmas XVII. századi víztornyát, Vác belvárosába ma is a hét kilométerre lévő Vácdukáról vezeti be a friss forrásvizet egy török kori fedett vízvezeték. Főleg a Dunántúlon áll néhány jellegzetes formában boltozott kőhíd, amelyek vélhetőleg török mérnökök munkái. A Veszprém megyei Kisdörgicse szélén látható egynyílású öreg híd is közülük való lehet.
Kevesen tudják, hogy Szulejmán szultán udvari főépítésze, Szinán – aki többek közt a sztambuli Kék mecsetet, az edirnei Szulejmánie-dzsámit és az elpusztított mostari hidat tervezte – Magyarországon is tevékenykedett. A 101 évet élt mester készítette 1566-ban a Szigetvár ostroma idején meghalt szultán szívét befogadó türbét. A budai Rózsadombon álló Gül Baba-türbéről pedig annyit illik tudni, hogy az 1541-ben Budán meghalt, szentként tisztelt korántudós sírja az iszlám világvallás legnyugatibb zarándokhelye.
„Annyi templomromot sehol sem találunk, mint a mohamedán tartományokban – írja Goldziher Ignác egyiptomi benyomásai alapján –, pedig e jelenség annál bámulatosabb, ha tekintetbe vesszük, hogy ezen romba dőlt épületek oly vallásnak szolgáltak, amely még mindig él és uralkodik” (Az iszlám. Bp., 1980). Az orientalista tudós arra a következtetésre jut, hogy a mozlim hitet régóta követő népek kevésbé tartják fontosnak a külsőségeket, vallásuk materiális-technikai kellékeit, mint puszta személyes-lélektani kötődésüket istenük és a próféta tanításaihoz.
A Magyarországon másfél évszázadig jelen volt iszlám főleg rombolt, de legalábbis mindent pusztulni hagyott, amire nem volt szüksége, ami idegen volt tőle. Amit építettek, ugyanígy járt: előbb az európai zsoldoshadak, majd a keresztény kultúra szinte minden rossz emlékű török „hagyományt” eltüntetett. Meggondolandó, hogy mi élte túl eddig, és mi élheti még túl a mi korunkban a legutóbbi „keleti kultúra” és idegen „hitvilág” kitakarodását hazánkból, nem száznegyvenöt, de „csupán” 45 év múltán. De ez már egy másik történet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.