Rozsdás vasparipa

Szarka Ágota
2003. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre nem kap pénzt a Magyar Államvasutak sem fejlesztésre, sem a működési költségekre – írta meg lapunk, s ez azon ritka alkalmak közé tartozik, mikor az ember mégiscsak azt kívánja: bárcsak lennénk félretájékoztatva. Az illetékesek azonban hallgatnak.
A szocialisták és a szabad demokraták prominensei hosszú évtizedek után, úgy látszik, teljesen kiszerettek a zakatolásból: a kormányváltás után rögvest kétezer új közép- és felső kategóriás autó megvásárlására írtak ki pályázatot. Ám a lakosságnak ettől függetlenül még utaznia kell, és ez már most, a források megvonása előtt is komoly próbatétel. Hogy a dühöngő kánikulában még egyszer sem kellett szirénázó mentőt hívni valamelyik menetrendszerű járathoz, az csak azt jelzi: a kormánnyal ellentétben az égiek jóindulatát élvezi a magyar vasút, vagy tán inkább a szerencsétlen rászorulók, akik kénytelenek nap mint nap vonatra kapni, hogy megkeressék a betevőt.
Ingázni, mondjuk a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon, igazi katasztrófaturizmus, egy élelmes idegenforgalmi vállalkozó akár tőkét is kovácsolhatna belőle. A csúcsidőben indított szerelvények délután három és hat óra között már a Nyugatiban megtelnek. Zuglóban még viszonylag gond nélkül fel lehet kapaszkodni a lépcsőkön, Kőbánya alsón viszont már kezdenek az utasok kiszorulni a peronokra. Kispesten pedig jön a passzírozódás. A gyötrelem legalább Monorig tart, ez – vágányzármentes időkben – minimum fél óra. Mostanában több. Egy ilyen munkásvonaton az átlagéletkor negyven év, az utazóközönség leginkább dolgozó családanyákból áll, akik cekkerekkel felfegyverkezve igyekeznek haza, a minimálbérért ledolgozott keserves nyolc óra után. A bérlet cirka 25 ezer forint (szép summa), a lerobbant kocsikban viszont nemhogy le lehetne ülni, de a mellékhelyiségek fölé nyugodtan ki lehetne írni a dantei idézetet: „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.” A kánikula dühöng, az emberek pedig félkómában várják a csodálatos utazás végét. Napról napra. És örülnek, ha a régi, koszos szerelvény jön értük, mert az újakban a peronon ki sem lehet nyitni az ablakot, viszont az ajtó elektronikusan zár, úgyhogy levegő, az nincs. Még a kalauzoknak sem, ezért ők igyekeznek egy kisebb kupét lezárni maguknak, és ott csendben kibekkelni az utat. Az ilyen kocsik forgalomba állítása ilyen időjárásban kimeríti a szándékos veszélyeztetés fogalmát.
Arról már nem is beszélve, hogy például a Keszthelyről a keleti határszélig közlekedő vonaton – ami legalább öt-hat órás utazás – egyszerűen nem lehet egy korty vízhez jutni, se büfékocsi, se kosaras ember, de még az arcát sem tudja hűsíteni az utazó, ha netán rosszul lenne. A dohányzás tilalmát viszont sikerült vasszigorral érvényesíteni. Nyilván azért, mert e szabály betartatása nem kerül semmibe. Legfeljebb az amúgy is agyongyötört, ember alatti körülmények közé kényszerített, renitens utazó zsebe bánja, ha rajtakapják pöfékelés közben.
A MÁV egyébként a reformokkal kapcsolatos szakértői munkákért hárommilliárd forintot fizetett ki az eltelt időszakban, és ez magába foglalja a szakszervezeti potentátok milliós fizetését is. A vasutas-társadalom viszont tízezres nagyságrendű elbocsátásokra számíthat, a kistelepülések pedig valószínűleg a posták után búcsúzhatnak a világgal összekötő köldökzsinórtól, a szárnyvonalaktól.
A magyar vasúti hálózat fénykorában a legfejlettebbek közé tartozott, megbízhatósága legendás volt, nem beszélve a szakma társadalmi presztízséről. A mostani vigasztalan mélyrepülésnek már nemcsak pénzügyi, hanem morális gyökerei is vannak. Európában például ma is megbecsülik, fejlesztik a vasutakat, nálunk takarékoskodnak rajta, és ezzel százezrek életét nehezítik meg, vagy akár teszik lehetetlenné. A józan észt és az alkotmányos emberi jogokat egyaránt sértve.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.