Sok magyar fuvarost érint a német sztrádadíj

A németországi autópályadíj bevezetésének újabb két hónapos halasztása miatt 320 millió euró bevételtől esik el a költségvetés. A sztrádadíjat a nehézteher-gépjárművek után fizetik az üzemben tartók november másodikától, a kilométerenkénti 9–14 eurócent a magyar fuvarozók képviselői szerint megfizethető.

Munkatársainktól
2003. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Technikai okokkal magyarázható a két hónapos csúszás: az elektronikus követőrendszer nem készült el időben. Mindez 320 millió euró bevételkiesést okoz a német költségvetésnek. Mint ismert, a német kormány korábban arról döntött, hogy a 12 tonnánál nehezebb gépjárművekkel az országos sztrádahálózatot csak útdíj ellenében lehet igénybe venni. A díj a megtett távolsággal arányos – kilométerenként 9–14 eurócent –, mértéke függ a tengelyek számától, valamint a gépjármű környezetvédelmi besorolásától. A németek idén január 1-jétől vezették volna be az útdíjat, az időpontot előbb augusztus 31-re, legutóbb pedig november 2-ra módosították.
A német Auto Motor und Sport szaklap beszámolója szerint a kamionosoknak nem sikerült időben beszerezniük a fedélzeti egységeket, mivel a korábban megrendelt mennyiségnek csak töredékét szállította ki a gyártó cég. Minderre csak azt követően derült fény, hogy az Európai Unió július végén a rendszer próbaüzemeltetéséről hozott döntést. Az ismételt halasztás miatti kellemetlenség elkerüléséért a német közlekedési minisztérium áthidaló megoldást talált: megállapodást kötött a szatellit-alapú ellenőrző rendszer fejlesztését végző – a Daimler-Chrysler és a Deutsche Telekom által vezetett – konzorciummal, amelynek értelmében a novemberig tartó két hónapos időszakot a tesztelésre szánják. Ezalatt nem kell fizetni az úthasználatért. Manfred Stolpe közlekedési miniszter szerint erre azért van szükség, hogy elejét vegyék a kezdeti fejetlenségnek. Michael Rummel, a konzorcium vezetője is helyesnek tartja, hogy az éles indítás csak a rendszer teljes kiépülése után történjen meg. Visszautasítja viszont a fedélzeti egységek késedelmes szállítására vonatkozó vádakat, mivel – állítása szerint – a közlekedési tárcával való megállapodás teljesítésében nincs elmaradásuk.
A németek által kamionvámnak nevezett intézmény eddig is sok vitát váltott ki mind a parlamentben, mind a kormányzat és az érintett vállalatok érdekvédelmi szervezetei között. Utóbbiak attól tartanak, hogy a rendszer a megnövekedett kiadásokon felül elakadásokat és teljes káoszt okoz majd az utakon, ezért bojkottra szólították fel a kamionosokat.
A rendszer a legmodernebb technológiára épül. Az autópályát használó gépjárművekbe egy elektronikus fedélzeti egységet építenek be, amely egyrészt méri a megtett távolságot, majd az adatokat sms-en keresztül küldi az üzemeltető Toll Collect cég központi szerverébe. A Toll Collect ez alapján állítja ki havonta a számlát. Azok a fuvarozók – elsősorban külföldiek –, akik ritkán használják a német sztrádákat, egyszeri alkalommal az utak, benzinkutak mellett telepített automatákon vagy interneten keresztül bonyolíthatják a bejelentkezést. Az ellenőrzés szintén elektronikus, a járműveknek még lassítaniuk sem kell, amikor elhaladnak az elektronikus rendszerekkel ellátott kapuk mellett, illetve letérnek az autópályáról.
A német közlekedési tárca várakozása szerint a költségvetésnek évente 2,6 milliárd euró többletbevételt hozó – tekintettel az évi 1,2–1,4 millió kamionra – új autópályadíj bevezetésének célja, hogy a kereskedelmi forgalom egy részét a közutakról vasútra, valamint vízi szállításra helyezze át. A bevételek harminc százalékát ugyanakkor a munkaerő megtartására fordítják Németországban, a nagyobb részét viszont a környezetbarát és gazdaságos vasúti és a vízi infrastruktúra fejlesztésére.
Az EU tervei szerint az új elektronikus rendszert a későbbiekben valamennyi tagországban használnák. Az Európai Bizottság vizsgálja a német kormányzat azon tervét, amely szerint a hazai szállítmányozókat kompenzálnák megnövekedett költségeik miatt. Ez ugyanis a német cégeket előnyben részesítené az országon átutazó külföldiekkel szemben.
A nemzetközi teherautó-fuvarozásban érdekelt magyar cégek többsége érintett az autópályadíj bevezetésében, hiszen hazánk Németországgal bonyolítja le a legnagyobb külkereskedelmi forgalmat, emellett a német tranzitfuvarok aránya is jelentős. A magyar fuvarozók képviselői szerint a kilométerenkénti 9–14 eurócentes díj piaci szempontból elfogadott, leginkább abból adódnak a problémák, hogy a fedélzeti alegységet – ami 300 euróba kerül, viszont az útdíjból leírható – a legtöbb kamionos még nem tudta beszereltetni. A két hónapos késés így kedvező számukra. A fuvarozók érdekképviseletei szorgalmazzák, hogy a németek Magyarországon is alakítsanak ki olyan műhelyeket, ahol ezeket az elektronikus egységeket beszerelik. Jelenleg ugyanis csak Németországban és a környező államokban nyílik erre lehetőség, viszont nemzetközi fuvar esetén a szerelés miatti időbeni kiesés anyagi terhet jelent. A változások ellenére idén nem emelik tarifáikat a fuvarozó-, illetve speditőrcégek, ugyanis a szerződéseket már tavaly novemberben megkötötték.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.