Tengerfehérvár

Csontos János
2003. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kikötői nyüzsgésfolyam, mint bárhol másutt az adriai partokon; a szuvenírárusok az alkonyati lámpafénynél élednek igazán; a kirándulójáratok vendégszerző emberei holnapi hajósokra vetik ki hálójukat; a kánikula nappali sörkultusza után estére az ember megkockáztat egy pohárka sziklán termett dalmát vörösbort is. Az óváros fölött fehér falú kőtemplom magasodik, udvarán be lehet kukucskálni a ciszternába, a vasráccsal fedett kútban még augusztus végén is csillog némi esővíz. A helységet szép magyar elnevezéssel úgy hívják: Tengerfehérvár. Egy viszonylag nagy ország névadási gyakorlatáról tanúskodik: valahogy meg kellett különböztetni Székesfehérvártól, Gyulafehérvártól meg Nándorfehérvártól. Kétségkívül mind között ez a legkisebb – viszont itt hullámzik legszebben a tenger. A mi Kálmán királyunk emlékét őrzi a város, amelyet ma Biográdnak neveznek: 900 éve itt koronázták egyúttal a horvátok királyává is Rex Collomanust, s tartott a perszonálunió bő nyolc évszázadon át.
A horvátoknak is bőven kijutott háborúkból és megszállókból, s a vérgőzös XX. században sokáig csupán az táplálhatta nemzeti büszkeségüket, hogy Tito, a délszláv partizánvezér közülük való. Az ezred végi balkáni háborúkra gondolva nehéz szabadulni a gyanútól: Jugoszlávia széthullása után a szerbek leginkább az Adria elvesztését nem tudták feldolgozni. Nem a teherhajók és katonai naszádok Adriájáét, hanem a szabadidős tengerpartét. Amelynek romantikájától és áldásaitól a belgrádi nómenklatúra egyszer s mindenkorra megfosztatott (Nándorfehérvár már nem is lehetne messzebb Tengerfehérvártól), miközben azt a magyarországi középosztály is mind nagyobb számban fedezi fel magának.
Noha a hírek jobbára a plitvicei forgalmi dugókról szólnak, arról kevés szó esik, hogy a horvátok az elmúlt években valóságos münchhauseni fordulatot hajtottak végre. Háborúból ocsúdó országként felmérték: számukra a menekülést a gazdasági reménytelenségből csakis az idegenforgalom mentőöve jelentheti. A tengerparton számos helyen akkor is igyekeztek eljátszani a békét, mikor néhány tíz kilométerrel beljebb még javában dúltak a harcok – manapság pedig megannyi romos ház, nyaraló, apartman jelzi: itt az utóbbi időben korántsem mehetett minden a rendes kerékvágásban. Kétféle épülettorzóval lehet találkozni: az egyik a lövöldözésnek esett áldozatul; a másikat frissen építették, de félkészen abbamaradt – a fáma szerint ennyire futotta a háborús veteránok végkielégítéséből.
Mindezek ellenére a turizmus kihozza az ország adottságaiból a maximumot. Jól tudják: manapság a tenger önmagában már kevés – egyéb attrakciók is kellenek. Gondosan lajstromozták nemzeti parkjaikat: vízeséseikből, szurdokaikból, tenyérnyi óvárosaikból éppen futja annyira, ami egy nyaralástól ellustult turista érdeklődését megélénkítheti. Egyszerre van jelen a gondosan kimért takarékosság és az élménygazdagság érzete: ami a horvátoknak puszta túlélés (az önállóság eufóriájával párosulva), az az ide látogatónak hosszan elraktározható esszencia.
A plitvicei dugók hátterében pedig ott vannak a szakadatlan autópálya-építések: míg mi, békeviselt magyarok egymásra mutogatva magyarázzuk, miért nem vagyunk képesek minden irányból könnyen elérhetővé tenni állítólag nyitottságra építő, ráadásul magyarlakta területekkel övezett országunkat, a horvátok inkább cselekednek. Míg mi évekig tipródunk azon, hogyan vezessük át az M7-est egy lápon, a horvátok kilométeres alagutakat vésnek a mészkőbe, sziklákat robbantanak, viaduktokat építenek. A nem is oly rég harcmezőnek számító fennsíkon nagyban folynak a földmunkák: készül az autópálya Split és Zadar (Zára) között is. (Kőbányát nyitni itt nem politikai kérdés: ott bányásznak, ahol szükséges és logikus.) Zágrábnak talán kicsit még pofoznia kell az európai imázson, de az infrastruktúra mindenképp meglesz az uniós bebocsáttatáshoz.
Mindez persze a bizonytalan jövő. A jelen: a biográdi plázs a tengerre hajló píneafenyőkkel, a kirántott tintahallal és az egész napos hajóúttal a lakatlan kornati szigetekre. A múlt pedig maga a sejtelem: vajon mire gondolhatott Kálmán, amikor Tengerfehérváron a fejére tették a horvát koronát?

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.