A mulandóság tapasztalata

Minden pillanatban újjászületni. Negyedóránként újrakezdeni az életet, réveteg belenyugvással, újból és újból tapasztalatot szerezni a létről, az elmúlásról, amely számodra nem létezik. Mert nincs memóriád, nincsenek emlékeid, szerfölött súlytalanul lebegsz – a Novo amnéziás főhőse időtlenül él. Kik belébotlanak, ezt szeretik benne.

2003. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fintorokat mosollyá változtatni, bánatosan keserű vígjátékot írni, az iróniát marékkal a mondatokba szórni – mint mondja, ilyesmi töltötte meg az író, Christophe Honoré alkotással töltött hónapjait. A Novo francia rendezője, Jean-Pierre Limosin Honorét bízta meg az irodalmi alap megírásával, aki saját lelki válságának rezdüléseit, önmarcangolását: a haragot és a bosszút, a fájdalmat és a keserűséget, a lágyságot és a megbocsátást főzte, keverte bele a műbe, hadd forrjon egységes egésszé a bukott szívek szilánktengere.

Mindennek a magvát a súlytalanul sodródó, memóriazavarodott férfi köznapjai adják. Graham, aki egy baleset miatti sokk következtében elvesztette emlékeit, mindöszsze tíz percen keresztül képes viszszaemlékezni arra, ami körülvette; csak megy, tájékozódik, ismerkedik mindennap újra ugyanazzal az utcával, emberrel. Nem törődik saját létezésével, együgyű beletörődéssel bólint rá mindenre, amibe a különös köznapok kényszerítik. Szeretik, használják a nők. Nemcsak, mert nincsenek régről felbuzgó emlékei, nincsenek hegedetlen sebei, de azért is, mert ők sem, senki sem válik Graham életének részévé. Vágycseppek festik meg a tízpercenként újraélt pirkadatot, az erotika íze járja át a folyamatos jelent. A nők, akik Grahamet megszerzik, az elmúlás érzetétől, a megszokás nyomorúságától és a furdaló lelkiismerettől mentes testiséggel ölelkeznek. Használják, hogy aztán eltűnhessenek, és mindig újszerűként jöhessenek vissza jóképű, lebegő áldozatukhoz, akinek mindennap a kezdet napja, minden alkalom az első.

Akkor aztán eljön Irene. A gyönyörű, szeretetéhes nő, hogy szerelemből felajánlja Grahamnek: visszaszerzi a lét súlyát, a mulandóság tapasztalatát. Mindazok, akiknek csak eszköz a lebegő férfi, meg akarják akadályozni a kibontakozó szerelmet, de a lassan viszszatérő emlékek hatására Graham megérzi a súly bizsergető terhét, rájön, hogy véget kell vetni a bárgyúságnak. Felbukkan a feleség és a gyermek, átéljük a baleset pillanatát, hiszen a múlt ismerete szükséges. „Mert annak köszönhettünk minden szükséges tapasztalatot, a legbénítóbb tapasztalatot is, a mulandóságét. Az elvesztett idő miatt érzett fájdalomnak egyetlen gyógyszere van: értelmét ismerni annak az időnek” – írja Siegfrid Lenz Honismereti gyűjtemény című hömpölygő regényében.
Tengerparton ér minket a film vége. Szél fúj, hideg éjszaka van, amikor a gyermek megtalálja, és Novónak nevezi apját minden észszerűségtől mentesen, Graham felismeri őt, végre híd ível jelen és múlt között. A férfi megérzi, el kell szakadnia múltbéli feleségétől, hogy szabadon szerethesse azt, akinek visszanyert életét köszönheti. Emlékezetét visszanyerve most már szándékosan felejti el múltját, hogy új életet kezdhessen. Szerelme a jövőbe ível.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.