A takarítás jó üzlet, de nem mindenki számára

Tavaly 130 milliárd forint körüli volt a magyar takarítási piac volumene. A cégek e forgalomnak felét tudták megszerezni, így összbevételük 65 milliárdra tehető. Döntően még nem jellemző, de már hazánkban is vannak olyan törekvések, hogy nyugat-európai cégek felvásárolják a jól prosperáló magyarországi takarítóvállalkozásokat. A szakszövetség titkára szerint a takarítás jó üzlet, de nem mindenkinek.

Csákó Attila
2003. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvanötmilliárd forintra tehető a magyar takarítócégek tavalyi forgalma a piac teljes, 130 milliárdosra becsült teljesítményéből. Még mindig jellemző, hogy az iparban, kereskedelemben és szolgáltatásokban tevékenykedő vállalatok saját maguk végzik a tevékenységet – mondta lapunknak Ritz Tibor, a Magyar Tisztítástechnológiai Szövetség (Matisz) titkára. A takarítócégek piac feletti lefedettsége hazánkban ötven százalék, s mivel a világon ez sehol nem éri a száz százalékot, Ritz szerint a magyar piacon 75 százalék a reálisan megcélozható szint. Vagyis az iparágban dolgozó cégek az egész piac háromnegyedét szerezhetik meg. Magyarországon jelenleg a takarítóiparban 2500 cég tevékenykedik. Közülük négyszázmillió forint feletti forgalmat mindössze húsz, százmillió felettit pedig 250 cég realizál.
A szakember a költségek tekintetében nem lát nagy különbséget a belső és a külső cég által elvégzett takarítás árában. Ritz szerint e tevékenységgel foglalkozó cégek néha csak azért tudnak olcsóbbak lenni, mert különböző technikákkal csökkentik bérköltségüket. Hozzátette: a megrendelők számára a takarítóvállalkozások megbízása így inkább azért kifizetődő, mert azok nagyobb szakmai tudással és gyakorlattal bírnak, jobban gépesítettek, így gyorsabbak és hatékonyabbak, mint a cégen belül szervezett munkák – tette hozzá a szakember. A szolgáltatói tevékenység két részre oszlik: napi takarításra, amelyet döntően a telephelyek és irodák tisztítása jelenti, valamint a specializálódott takarításra, mint például a szőnyeg-, a homlokzat-, az ablaktisztítás vagy a márványfelújítás. Ritz szerint utóbbi szegmensben az ország uniós csatlakozásával fokozódó verseny várható, s akár újabb igények is megjelenhetnek. A közösség tagországaiban egyes multiknál napjainkban is bevett szokás, hogy a házimunka elrendezését, így a takarítást is a cégek végeztetik el. Így az alkalmazottaknak még több energiájuk marad saját munkahelyi feladataikra.

Kérdésre válaszolva a titkár kifejtette: még nem jellemző, de már vannak olyan törekvések, hogy nyugat-európai cégek felvásárolják a jól prosperáló magyarországi takarító cégeket. Az árak azonban idehaza – fajlagosan – magasabbak. Amíg adásvétel esetében Nyugat-Európában az ötéves forgalom harminc százalékát kapja a tulajdonos vállalatáért, addig hazánkban ennek duplájáért sem biztos, hogy eladja azt. A szakember szerint a takarítás jó üzlet, de nem mindenkinek. Főleg azok sikeresek, akik vagy egy nagyvállalat, intézmény megbízását szerezték meg, vagy pedig speciális tevékenységet látnak el. A csak napi takarítást végzők kedvező profitot csak évi 400-600 millió feletti forgalomnál tudnak elérni, ugyanis a haszon öt-hét százaléknál nem magasabb. A szakipari munkáknál azonban ennél jóval nagyobb profit is elérhető. Az árakról általánosságban a titkár az alábbiakat közölte: a 200-300 négyzetméternél nagyobb alapterületű irodák takarításának díja négyzetméterenként napi 5–12 forint között mozog, míg a nagytakarításé 100–400 forint között. Az unióban alkalmazott árak lényegesen magasabbak, mintegy ötszörösei a hazainak. Az uniós csatlakozással idehaza is emelkedni fognak az árak. Ugyanakkor mindinkább előtérbe kerül majd a minőség. Az iparágat érintő jelentős változást hozhat az a közösségi törekvés, hogy az órabérek helyett a vállalkozások teljesítménybért vezessenek be.

A szakember szerint a magyar cégeknek az unió piacán, más tagországban nem lesz könnyű megbízásokat szerezniük, hiszen a jelenlegi tagállamok vállalkozásai jóval tőkeerősebbek a magyaroknál, ráadásul a jelenlegi tizenötök sokkal jobban védik saját belső piacukat, mint Magyarország. A hazai piacon, úgy tűnik, a politika, a kamarák és a szakszövetségek sem jutnak el eddig, s ebben nem is hisznek. A többi most és később csatlakozó országgal szemben a magyar cégek helyzete, lehetőségei felemás képet mutatnak. Például a románok lemaradása 5-10 éves, a szlovákoké ennél kisebb hazánkhoz viszonyítva, míg a csehek és lengyelek előrébb járnak nálunk. A titkár úgy véli, a magyar cégek jó eséllyel szállhatnak versenybe a szlovák és román piacokon.
Ritz a belpiacról szólva kijelentette: már most is elsődleges a minőség és másodlagos az ár, míg a közbeszerzéseknél pont fordított a helyzet. Utóbbin a cégek egy része el sem indul, mert a győztesek sokszor olyan alacsony árakkal nyernek, amelyből szinte lehetetlen kigazdálkodni a költségeket. Így ezek a cégek között gyakran találni olyanokat, amelyek a szürkegazdaság mezejére tévednek. A feketemunka ugyanakkor azért ritka az iparágban, mert a takarítás bizalmi munka, ezért a megbízást elnyert cégek tulajdonosainak is alapvető érdeke, hogy alkalmazottaik tiszta papírokkal rendelkezzenek, s akár utánkereshetők legyenek.

A szakma nagy problémája, hogy még mindig nem elismert, nincs OKJ-száma, s a sok főnök és dolgozó között kevés a középvezető – ismertette Ritz, majd folytatta: a műszaki egyetemen posztgraduális létesítménygazdálkodó képzést indítottak, s ennek keretében már oktatják a takarítást a hallgatóknak. A Matisz pedig 2001-ben indította el képzését. Ez a tanfolyam szakvizsgát azonban csak akkor adhat, ha a szakma elfogadott OKJ-számmal is rendelkezik, úgy, ahogy például Németországban és Ausztriában is. Például a svédeknél néhány évvel ezelőtt úgy döntöttek, hogy a területen dolgozóknak két éven belül le kell vizsgázniuk. Így 65 ezren kerültek iskolapadba. Ritz szerint azonban ez sem jó megoldás, mert ez rányomta bélyegét a képzés színvonalára.

A titkár szerint nemcsak a hivatalok nem tekintik szakmának a takarítást, de sok esetben az emberek sem. Holott egy nemrég végzett kompetenciavizsgálat során megnézték, hogy egy adott szakmában hány olyan dologhoz kell érteni a feladatot ellátó személynek, amit cselekedetnek nevezünk. Ez a mutató a gipszkartonszerelőknél 10, a taxisoknál 14, a géplakatosoknál 40 volt, míg a takarításban 150. Továbbá ma már hatvan százalékot tesz ki azok aránya, akik másodállásban vagy négyórás munkában helyezkednek el, s nem kevés közöttük a diplomás. A területen jelentős a fluktuáció, s az uniós csatlakozás után elképzelhető, hogy sokan külföldön vállalnak majd munkát, s így idehaza akár munkaerőhiány is felléphet.

Állandó kiállítás
Európában egyedülálló – nem magángyűjteményként bemutatandó – tisztítástechnológiai múzeumot hoz létre rövidesen a Matisz. Terveik szerint Verőcén, turisztikai út mentén kap majd helyet a 200 eszközt bemutató állandó kiállítás. A múzeumot nonprofit jelleggel szándékoznak üzemeltetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.