Az európai piac további felértékelődése várható

Huszonnegyedik alkalommal ünneplik meg szeptember 27-én a turizmus világnapját. A megemlékezés célja, hogy felhívja a nemzetközi és a hazai közösség figyelmét a turizmusnak a társadalmi és kulturális értékmegőrzésben, valamint a politikai és gazdasági életben betöltött szerepére. Napjainkban világtendencia, hogy visszaesett az ágazat jövedelmezősége.

Hunyor Erna
2003. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa a világ turizmusának központja – ezt a következtetést vonta le a német szövetségi kormány közelmúltban készített tanulmánya. A Turisztikai Világszervezet adatai szerint a világturizmus 2001. évi 462 milliárd dolláros forgalmának körülbelül a felét Európa bonyolította. Ugyanakkor a koncentráció Európán belül is megfigyelhető: kontinensünk turisztikai forgalmának 85 százaléka az Európai Unió (EU) tagállamaiban bonyolódik le.
A tanulmány szerint 2002-ben az európai kontinensen vették számba a nemzetközi turistaérkezések 57 százalékát, s itt realizálták a nemzetközi turizmusból származó bevételek közel felét. A világ tíz legnépszerűbb turisztikai fogadóhelyéből öt – Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Egyesült Királyság és Ausztria – az EU tagja.

A turizmus gazdasági hatása az Európai Unióban igen jelentős. Az unió országaiban – az EU Bizottságának kimutatása alapján – közvetlenül nyolcmillióan, közvetetten pedig csaknem húszmillióan dolgoznak a turizmus területén. Az elmúlt években felerősödő nemzetközi terrorizmus jelensége természetesen kedvezőtlenül hat a világ idegenforgalmának alakulására, de az EU által fémjelzett „biztonsági övezet” bővülésével a közeljövőben az európai piac további felértékelődése várható.

Megállapították azt is, hogy egységes európai szintű turizmuspolitika hiányában az idegenforgalmi ágazat szabályozása tagországonként eltérő; aki a magyarországi jogszabályokat betartva folytatja tevékenységét a turizmus területén, azt az uniós csatlakozás után sem érheti meglepetés – vélik.

A turizmus nemzetgazdasági súlyából, a kormányok fejlesztési stratégiai elképzeléseiből, illetve az egyes tagországok fejlettségi szintjéből és hagyományaiból adódóan a tagállamok különböző elképzelésekkel rendelkeznek az idegenforgalom szabályozásával kapcsolatban. Így a világ legjelentősebb turisztikai régiójának a turizmust illetően nincs világosan meghatározott kompetenciája, nincs közösségi turizmuspolitika.
A szerteágazó tagállami turizmuspolitikát jól jellemzi a német szövetségi kormány tanulmánya, amely alapján elmondható, hogy a tagállamok közül csak Franciaországban, Írországban, Ausztriában, Portugáliában és Spanyolországban létezik a közigazgatáson belül külön, a turizmus irányításáért felelős szervezeti egység, többnyire államtitkárság.

Tavaly májusban – az EU történelme során először – fogadott el az Európai Tanács kifejezetten a turizmussal foglalkozó határozatot. Az európai turizmus jövőjéért címet viselő határozat célul tűzi ki a tagországok együttműködését a turisztikai ágazat szerepének növelése és fenntartható fejlesztése érdekében. A dokumentum kiemelt szerepet szán a Turisztikai Tanácsadó Testületnek (Advisory Committee on Tourism) az ágazat fejlesztési irányainak meghatározásában, valamint a tagországok közötti turisztikai célú együttműködés elmélyítésében.

Hazánk EU-taggá válása után résztvevője lesz a testület üléseinek, s így aktív formálója lehet a turizmust érintő intézkedések és akciók kidolgozásának.

A német tanulmányból kiderül: az EU a turizmus szabályozását az egyes közösségi politikák mentén fedi le. Szinte a legtöbb, a turizmust is érintő jogszabály fogyasztóvédelmi kötődésű vagy fogyasztóvédelmi szemlélet áll mögötte. A szemlélet elterjedése miatt a fogyasztóvédelemből adódó jogaikkal többnyire tisztában vannak az EU polgárai. Éppen ezért a magyarországi vállalkozásoknak számolni kell a jogaival tisztában lévő, és azokhoz maximálisan ragaszkodó „uniós fogyasztó” megjelenésére.

A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás területén nincsenek olyan speciális uniós szabályok, amelyek megakadályozhatnák hazánk csatlakozását, vagy a belépés után jelentős hatással lennének a magyarországi turizmusra. Ennek egyrészt az az oka, hogy a turisztikai ágazat mindig is a nemzetközi hatásoknak egyik leginkább kitett gazdasági ágazat volt, s így követnie kellett azokat. Másrészt a több éve tartó jogharmonizációs folyamat eredményeként mára a hazai szakmai szabályozás igazodik az uniós normákhoz és az EU tagországaiban követett gyakorlathoz.
A fogyasztók egészségének védelme miatt használatos egyebek mellett a közétkeztetés és a vendéglátás területén a higiéniai és közegészségügyi szabályok betartásával működtetett úgynevezett HACCP- (Hazard Analysis Critical Control Point, azaz veszélyelemzés, kritikus szabályozási pontok) rendszer. A biztonságos élelmiszer előállításáról és forgalmazásáról szóló direktívát Magyarország adaptálta, s annak kötelező bevezetését hazánk uniós belépéséhez kötötte. Mint ismeretes, a HACCP egy olyan eljárás, amelyet minden élelmiszer-előállítással és -forgalmazással foglalkozó vállalkozásnak alkalmazni kell, azzal a céllal, hogy a rutinszerűségből adódó hibák előfordulását kizárják.
Az EU-n belül elsősorban a fejlettségi szintek kiegyenlítését célzó strukturális alapok jelentős részben hozzájárulnak a turizmus fejlesztésének finanszírozásához is. A strukturális alapok különböző célokat finanszíroznak, amelyek közül három cél közvetlen összefüggésben van a turizmussal: a fejletlen régiók, a hanyatló ipari tevékenységű területek, valamint a vidék támogatása. Fontos, hogy a legfőbb kedvezményezettek azok az országok, illetve régiók, amelyekben a turizmus jelentősége a gazdaság számára is általában kiemelkedő. Az EU pénzügyi forrásaihoz a turizmus fejlesztése érdekében 2003-ig a PHARE-program keretében juthatunk hozzá. Ennek egyik speciális formája a határon átnyúló projektek kidolgozását támogató, úgynevezett PHARE-CBC, egy eredetileg az Európai Unió külső határaihoz kapcsolódó térségek felzárkóztatására indított támogatási program, amely Magyarországon ugyancsak komplex területfejlesztési programként indult el 1995-ben. Ma már hat országgal – Ausztria, Szlovénia, Szlovákia, Románia, Horvátország, Ukrajna – van együttműködés a PHARE-CBC keretein belül. Mivel a PHARE-program csak három kelet-magyarországi régióra terjed ki (2002-ben kiterjesztették az egész országra), országgyűlési határozat rendelkezett arról, hogy – a strukturális alapok fogadására való felkészülés érdekében – a PHARE-program által nem támogatott négy tervezési-statisztikai régióra, illetve ezen belül a Balaton térségére is készüljenek.
Ismeretes, hogy a Nemzeti fejlesztési tervben a turisztikai ágazat problémáit taglaló fejezetek, valamint a jövőre vonatkozó fejlesztési elképzelések nem alkotnak egy önálló ágazati stratégiát. A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia megalkotása az Országos Idegenforgalmi Bizottság feladata. A stratégia készítése folyamatban van. A hazai szakmai szervezetek már korábban közölték: szükségesnek tartják az önálló turizmustörvény megalkotását. Ezt a korábbi kormányzati ciklusban az ágazat irányítását ellátó helyettes államtitkárság sem vitatta. Az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának ülésén meghallgatták a gazdasági és közlekedési minisztert is, aki elmondta: az idegenforgalmi stratégiát az idén előkészítik, majd jövőre vitára bocsátják. Az pedig még döntésre vár, hogy egyáltalán kell-e turizmustörvényt alkotni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.