Csekély állami részvétel a MÁV terveiben

Az állami források hiánya miatt jelentős késedelemmel valósíthatja meg a MÁV Rt. több olyan vasúti projektjét, amelyekhez az EU vissza nem térítendő anyagi támogatást nyújt. Amennyiben a rendelkezésre álló pénzeket időarányosan nem tudja felhasználni a MÁV Rt., elesik a kohéziós alapok forrásaitól, s mivel ezekhez nem jut hozzá 2004-ben a vasúttársaság, eltolódnak az egyre sürgetőbb beruházások.

Putsay Gábor
2003. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután megépült az új vasútvonal Zalalövő és Hódos között, közvetlen szerelvények indulhattak hazánkból, illetve Magyarországon keresztül Szlovénia felé, és az észak-adriai kikötők egyszerűbb és gyorsabb megközelítése miatt a szállítás is olcsóbbá vált. Az V. számú páneurópai közlekedési folyosó hazai szakaszának fejlesztését több magyar vasútvonal mellett az EU is támogatja, az ISPA-alapokból 190 millió euró kifizetéséről még 2000-ben döntöttek Brüsszelben. Ezt az összeget 2001– 2006 között lehet felhasználni a Zalalövő–Zalaegerszeg–Boba, Vecsés–Cegléd–Szolnok, valamint a Budapest–Hegyeshalom közötti vasútvonalak felújítására. Az unió feltételei szerint a 190 millió euróhoz ugyanilyen mértékű hazai forrást kell biztosítani a beruházások során, ezáltal viszont a MÁV Rt. öt év alatt 100 milliárd forintot költhet három fontos vonalának átépítésére. Ennek ellenére a Zalalövő–Zalaegerszeg–Boba szakaszon csak jelentős késedelemmel kezdődhetnek a 60 milliárd forint összértékű fejlesztések. Zalalövő és Zalaegerszeg között a vasúti pálya egy részét új nyomvonalon építik meg, a szakaszt három tenderre bontották. A MÁV Rt. eredeti tervei szerint – ennek megfelelően ütemezték az ISPA-pénzek felhasználását – a Zalalövő–Zalacséb– Bagod szakaszra 2002 első felében, Bagod és Zalaegerszeg között pedig idén kellett volna kiírni a tendereket, tekintettel arra, hogy a beruházást 2002 utolsó negyedévében kellett volna elkezdeni. A három közül jelenleg csupán az egyik tender értékelése folyik, annak ellenére, hogy a Zalalövőhöz közelebb eső két szakasz tendereinek elbírálását 2002. decemberére ígérte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A tervezett beruházások közül eddig a zalaegerszegi deltavágány készült el. Boros Imre, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke, országgyűlési képviselő a fejlesztésekkel kapcsolatban lapunknak elmondta: eddig két alkalommal írt levelet a miniszternek, és a MÁV Rt. vezetőinek az ígért fejlesztések elmaradása miatt. Hozzátette: egyelőre nincs arra utaló jel, hogy akár az állam, akár a MÁV Rt. megfelelő forrást biztosítson a projektekhez. A képviselő véleménye szerint rendkívül alacsony mértékű az ISPA-pénzek felhasználása a közlekedési beruházásoknál, aminek egyik oka lehet, hogy jelentős pénzeket vont el a kormány az uniós programok társfinanszírozásából. A rendelkezésre álló EU-s forrásoknak eddig mintegy tíz százalékát kötötték le, ami a 2006-os dátumot figyelembe véve rendkívül kedvezőtlen. Ennek az lehet a következménye – tette hozzá Boros Imre –, hogy a csatlakozást követően a kohéziós alapok pénzeihez sem juthatunk hozzá kellő időben, hiszen még az ISPA-támogatást sem tudjuk megfelelően kihasználni.
A budapest–hegyeshalomi fővonalon ISPA-pénzből eddig a Komárom–Ács közötti szakaszt újította fel a MÁV Rt., itt a vonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek. Mint ismert, néhány hónapja Csillag István ezt a szakaszt mutatta be Günter Werheugen EU-főbiztosnak. Az eredeti tervek szerint azonban a hegyeshalomi vonalon már át kellett volna adni a felújított vasúti pályát Budaörs és Biatorbágy között, és 2002 negyedik negyedévében kellett volna hozzákezdeni a rehabilitációs munkákhoz az Ács–Győrszentiván szakaszon. A legfontosabb nemzetközi fővonalunkon 2006 első fél évében fejeznék be a munkákat Győr állomás átépítésével.
A Vecsés–Szolnok vonalon eddig az Albertirsa–Cegléd közötti vasúti infrastruktúrát újította fel a MÁV Rt. által megbízott konzorcium, jelenleg pedig Vecsés, Üllő és Monor állomás átépítésén dolgoznak a tendereken győztes cégek. A Vecsés–Albertirsa vonalszakasz átépítésére az első negyedévben kellett volna a pályázatokat lebonyolítani, ugyanígy Cegléd állomás átépítésének tendereztetése is a 2003. évi tervek között szerepel.
A MÁV Rt. ezzel együtt jelentős banki hiteleket vesz igénybe a vasútvonalakat felújításához. A Pénzügyminisztérium, valamint az Európai és Fejlesztési Bank (EIB) vezetői a hónap elején 170 millió euró hitelfelvételről kötöttek megállapodást: ezt az összeget hatvanmillió euró nagyságú hazai kiegészítéssel hat vasúti projektre költi a MÁV Rt. Az összességében hatvanmilliárd forintból villamosítják a Győr–Pápa–Celldömölk vasútvonalat, átépítik a pályát Budapest–Esztergom, Budapest–Lajosmizse közötti szakaszokon, ezenkívül sor kerül az északi vasúti Duna-híd, Érd és Rákospalota-Újpest állomások rekonstrukciójára, és átalakítást végeznek a székesfehérvári vasúti csomóponton. Szintén EIB-köl-csönből építik át jelenleg az infrastruktúrát a Budapest–Újszász– Szolnok, valamint a Cegléd–Kiskunfélegyháza vonalon.
*
Az Európai Unió keleti bővítésének az európai vasúthálózattal összefüggő hatásairól tanácskozott a hét végén Berlinben 26 európai vasúttársaság vezetője: a kiadott határozat a résztvevők azon aggodalmának ad hangot, hogy a vasút fejlesztése a kelet-európai beruházásoknál a közúthoz képest hátrányba kerül. Új európai közlekedéspolitikára van szükség – jelentette ki a Deutsche Bahn vezetője, Hartmut Mehdorn. Jelentősebb beruházások nélkül a vasút nem lesz képes nagyobb részesedésre szert tenni, de még a jelenlegit sem lehet tartani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.