Egyesek az országban tapasztalható gazdasági válságról beszélnek. Mielőtt azt elemeznénk, hogy miként jutottunk ide, beszéljünk a 2001-ben megjelent, A rendszerváltás gazdaságpolitikája című könyvéről. Az első lapon Surányi Györgyöt, a Magyar Nemzeti Bank volt elnökét idézi, aki azt írta 1998-as éves jelentésében, hogy a rendszerváltozás piacépítő politikája áldozatokkal járt, és ezek az áldozatok elkerülhetetlenek voltak. Ön viszont alább azt írta, hogy az áldozatok elkerülhetők, fölöslegesek és értelmetlenek voltak.
– Ezt a kemény állításomat háromszázötven oldalon, valamint 140 grafikon, táblázat, tény és adat segítségével igyekszem igazolni. Eddig senki nem cáfolt meg.
– Milyen hibákat követtek el a magyar gazdaságpolitikusok, amelyek miatt elszegényedett az ország?
– A hibák csökkentek, de az elkövetett hibák következményei továbbra is minket sújtanak. Ezek közé tartozik a jövedelemolló szétnyílása: egy szűk réteg hihetetlenül meggazdagodott, a nagy tömeg elszegényedett. De említhetném a nyugdíjasok elnyomorítását. Az átlagnyugdíjat leszorították a létminimum közelébe vagy az alá 1995-ben, de a Horn-kormány nem azzal foglalkozott, hogy korrigálja ezt, hanem egyszerűen betiltotta a Központi Statisztikai Hivatal létminimum-számításainak nyilvánosságra hozatalát.
– Említi: ha az IMF nem hagyja jóvá egy ország gazdaságpolitikáját, akkor az nem kaphat külföldi hiteleket. Vagyis függővé teszi a hitelt felvevő országokat, jelen esetben minket is.
– A Nemzetközi Valutaalapot azért alapították, hogy annak segítségével tartsák fenn a rögzített árfolyamrendszert. Ez a feladat a lebegő árfolyamrendszer bevezetésével megszűnt, és a Nemzetközi Valutaalap tizenegy évre feleslegessé vált. Amikor 1982-ben kitört a nemzetközi adósságválság, a Nemzetközi Valutaalapnak az lett a fő feladata, hogy ezt kezelje, 0ám ez katasztrofális következményekhez vezetett.
– Az átlagember azt gondolná, az IMF kölcsönöket ad azért, hogy az országok befektessék a pénzt a gazdaságukba és jobb helyzetbe kerüljenek. Ennek azonban az ellenkezője történt például Brazíliában, Oroszországban és a Távol-Keleten, ahol a valutaalap „vezényelte le” a válságot, művi úton katasztrófát idézvén elő. Magyarország is eladósodott, a kölcsönöket pedig adósságtörlesztésre vesszük fel.
– Nem csak most: 1982 óta. A magyar gazdaságból 1982-től adósságszolgálat címén több pénz áramlik ki, mint amennyi a hitelekből befolyik. A kölcsönöket kölcsönökből törlesztjük, és még a kamatfizetéshez szükséges összegek egy részét is külföldön vesszük fel, vagyis az adósság önmagát növeli.
– Miért tértünk erre az útra?
– A hetvenes évektől a kommunisták külföldi kölcsönökkel akarták felgyorsítani a gazdasági növekedést. Ez egy darabig ment, az adósság viszont nőtt. Azután leállították a növekedést, a gazdaság, valamint az adósságállomány egyaránt stagnált majd újabb növekedési időszak következett. Ez a „stop, go” politika folyt hosszú éveken keresztül, mígnem a világ egyik legeladósodottabb országává váltunk.
– Lengyelország ma már jobb helyzetben van, mint mi, valószínűleg azért, mert a rendszerváltás idején kérte adóssága egy részének eltörlését. Magyarország miért nem?
– A magyaroknak a valutaalap megmagyarázta, hogy ez katasztrofális következményekkel járhat, mert minden ország, amelyik nem fizette rendesen az adósságszolgálatot és adósságkönnyítést kért, súlyos gazdasági válságba került. Ezt a magyar gazdaság irányítói elfogadták.
– Abban az időben Surányi György volt a bankelnök.
– Surányi is elfogadta, azután Bod Péter Ákos is elfogadta, majd az újraválasztott Surányi György is elfogadta az IMF ajánlásait, de sohasem ellenőrizték, hogy ez valóban így van-e. Ezt huszonhárom országnál ellenőriztem. Ebből az derült ki, hogy a magyar gazdaság sokkal lassabban növekszik, mint azoknak az országoknak a gazdasága, amelyek nemcsak kormányoktól, de bankoktól is kaptak adósságkönnyítést, sőt adósságelengedést is.
– Mint Lengyelország.
– Igen. A másik, amit hangoztattak: ha az ország adósságkönnyítést kér, akkor megszűnik a működő tőke beáramlása. Az ország vezetői ezt sem ellenőrizték. Ezzel szemben kiderült, hogy azokban az országokban, amelyek adósságkönnyítést kértek, a működő tőke beáramlását lényegében nem befolyásolta az adósságkönnyítés. Sőt előfordult, hogy adósságelengedés után nőtt a működő tőke beáramlása. Ez volt a helyzet Lengyelországban. 1994-ig a volt szocialista országok közül abszolút mértékben Magyarországra áramlott a legtöbb működő tőke. 1994-től, amikor a lengyelek adósságának nagy részét elengedték, oda irányult.
– A mi adósságainkat is elengedhették volna?
– Természetesen, de ezt kérni kell. E két érven kívül még volt tizenöt másik érv, és a legnagyobb badarságokkal ámították a magyar népet. Szinte dogmává vált, hogy nem szabad adósságkönnyítést kérni. Magyarország külső adósságpolitikáját a legtömörebben Botos Katalin pénzügyi államtitkár fogalmazta meg 1991 első felében, amikor is azt mondta, hogy „az adósságot pedig fizetni fogjuk, még ha tönkre is megy bele az ország”. Ezért a kijelentésért Nyugaton egy ilyen politikust azonnal a süllyesztőbe tettek volna. E helyett Botos Katalinból néhány hét leforgása alatt miniszter lett.
– Botos Katalin nem fogalmazhatta volna meg ezeket a gondolatokat, ha nem lettek volna olyan magyar közgazdászok, akiknek a javaslatai nem estek volna egybe az IMF tanácsaival. A Pénzügykutató Rt.-ben hasonló véleményt képviselnek Lengyel László és Petschnig Mária Zita közgazdászok.
– Nem szívesen mondok bírálatot az úgynevezett közgazdász kollégákról. Talán maradjunk annyiban, hogy egyetértek Lovas Istvánnal, aki a Magyar Nemzetben nemrég azt írta, hogy ezek az urak és hölgyek olyan lelkesen, minden kritika nélkül támogatták a Nemzetközi Valutaalap politikáját, mintha maguk is a valutaalap itteni ügynökei lettek volna.
– Kinek jó ez?
– Azt hiszem, azért támogatták a valutaalap elgondolásait – és nem csak ők, hanem a magyar közgazdász-társadalom zöme is –, mert nem értettek a piacgazdasághoz. Azt nagyon jól tudták, hogy miért rossz a kommunista tervgazdaság, a parancsgazdaság, ahogyan én hívom, de a piacgazdaságot nem ismerték. Moszkva után ezek a közgazdászok a Nemzetközi Valutaalapra ruházták a tévedhetetlenséget.
– Az MSZP–SZDSZ 1994 és1998 között eladta Magyarország stratégiai ágazatait – mint például a gáz-, víz- és villamosenergia-ipart, valamint a bankok nagy részét – áron alul a külföldieknek. Az Orbán-kormány négy évében megállították ezt az esztelen privatizációt. Úgy látszik, hogy most a megmaradt állami vagyont is eladják. Ideológiafüggő ez a gazdaságpolitika?
– Más a baloldal és a jobboldal fogalma Magyarországon, mint másutt a világon. Nyugaton a baloldalra a szociális érzékenység jellemző, a baloldal igyekszik az országot az állampolgárok, az ott lakók tulajdonában megtartani. Nálunk a jobboldal az, amelyik szociálisan érzékenyebb, és a baloldal az, amelyik a globalizáció jelszava alatt nem törődik azzal, hogy a kulcságazatok is külföldi tulajdonba kerülnek. Az Orbán-kormány idején ez megállt, most újra kezdődött, s ami még eladható, azt úgy látszik, el fogják adni. Az energia- és a bankszektor nemzeti tulajdonlását minden ország védi, ám Magyarországon nem így van.
– Könyvében a bürokrácián túl a gazdasági károk között említi a korrupciót. A rendszerváltás tizenhárom éve alatt ez mennyire szőtte át a gazdaságot, a politikát?
– A korrupció fő oka az, hogy a kommunizmus alatt az állam kizsákmányolta a polgárait, hazudott nekik, megcsalta őket. A polgárok ez ellen úgy védekeztek, hogy ők is hazudtak, csaltak és meglopták az államot. Ami akkoriban kicsiben történt, az most nagyban folytatódik, milliárdos tételekben. Százmilliárdos veszteségek érték az államot a Postabank kapcsán, nyolcvanhatmilliárd forintot loptak el a Magyar Nemzeti Bank bécsi fiókjánál.
– Most a Kereskedelmi és Hitelbank, az Inter-Európa Bank és más közreműködők részvételével a magyar állam milliárdjai tűntek el. Ezek a pénzügyi botrányok a politika szereplőit is érintik. Ez mennyire veszélyes a demokráciára?
– Én a gazdasághoz értek. Versenyelőnyt biztosít a korrupt gazdasági szereplőnek a becsületes gazdasági szereplővel szemben. Ez az egyik. A másik, hogy a korrupció lelassítja a gazdaság fejlődését azáltal, hogy a gazdasági erőforrásokat nem a legmegfelelőbb szektorokba irányítja, hanem a kevésbé termelékeny ágazatokba áramlik. Harmadszor, a korrupció visszariasztja a külföldi beruházókat, akik nem szokták meg, hogy csúszópénzekkel kössenek üzleteket. Negyedszer, a korrupció megdrágítja a termelést, tehát csökkenti a magyar áruk külföldi versenyképességét.
– Miként vélekedik a bank-botrányról?
– Öt napja jöttem meg külföldről, két hónapig nem olvastam újságot, nem ismerem a jelenlegi helyzetet.
– Térjünk vissza a Nemzetközi Valutaalaphoz. Egyes országok gazdasági válságuk kezelésére nem fogadták meg az IMF tanácsait, mások viszont bevették ezt a pirulát, és súlyos betegekké váltak. Ezt az utat jártuk mi is.
– Ezzel visszakanyarodtunk az első kérdéshez. Tehát, amikor kitört a nemzetközi adósságválság, akkor az IMF meggyőzte a hitelező nyugati hatalmakat, hogy ez nem válság, hanem ideiglenes likviditáshiány, aminek orvoslását bízzák a valutaalapra. Akkor már egy közepes közgazdász is látta, hogy nem erről van szó, hanem egy olyan válságról, amely a XXI. századba is áthúzódik. Ennek ellenére az IMF-re bízták a válság kezelését, s a valutaalap ettől kezdve a nemzetközi pénzügyi körök érdekeit szolgálta. Gyakorlatilag a hitelező nyugati bankok az adósságbehajtó szervévé vált. Minden valutaalapi szándéklevél első paragrafusában olvasható – amelyet ugyan az ország pénzügyminisztere és a nemzeti bank elnöke ír alá, de amelyet az első szótól az utolsóig a valutaalap fogalmaz meg –, hogy az ország teljesíti nemzetközi pénzügyi kötelezettségeit. Tehát minden valutaalap-programnak az a lényege, hogy az ország fizesse rövid távon az adósságát. Ez nagyon sajnálatos, mert a hitelezők és az adósok távlati érdekei azonosak. A távlati érdekük pedig az, hogy az adós ország olyan helyzetbe kerüljön, hogy a gazdasági növekedés mellett fizesse az adósságszolgálatot. De hogy ez megvalósulhasson, ahhoz az adós országoknak rövid távon könnyítést kellene adni, hogy átrendezzék a gazdaságukat, beinduljon a növekedés.
– Miért nem ez történik?
– Azért, mert rövid távon az érdekek nem azonosak, és az IMF ezt a rövid távú politikát kényszeríti a hitelező országokra.
– Azzal egyetért, amit George Monbiot, a Guardian című baloldali brit lap újságírója állít – aki Lovas Istvánt idézi –, hogy a Nemzetközi Valutaalap által kiszolgáltatott országokat végül is ellopják lakosaiktól?
– Így is lehet mondani, de inkább azt mondanám, hogy a valutaalap a nyugati országok, elsősorban az Egyesült Államok pénzügyi köreinek érdekeit képviseli. Nemrég jelent meg egy amerikai újságíró, Paul Blustein könyve The Chastening címmel, aminek pontos fordítása: Megtisztulás. Ez az alapos könyv arra utal, hogy a távol-keleti válság során elkövetett óriási baklövések úgymond megtisztulást idéztek elő a valutaalapnál.
– Tényleg ez történt?
– Nem. Ebből a könyvből az is kiderül, hogy a Nemzetközi Valutaalapot lényegében az amerikai pénzügyminisztérium irányítja. A valutaalap általában a szándéklevél véglegesítése előtt megfogalmaz egy szigorú változatot, majd a tárgyalásokkor apróbb engedményeket tesz. Dél-Korea esetében ez fordítva történt: Dél-Korea már elfogadta a szándéklevelet, amikor a valutaalap az amerikai pénzügyminiszter követelésére egyre jobban szigorította azt.
– Mit tehet a magyar gazdaságpolitika?
– A rendszerváltás idején még tehetett volna, hisz mozgásterünk sokkal nagyobb volt, mint a gazdaság irányítói hitték, s mint a hivatalos propaganda hatására a magyar nép hitte. Ma már erősen csökkent a kérdés időszerűsége, mivel az uniós csatlakozás következtében valóban jelentősen beszűkül a magyar gazdaságpolitika mozgástere.
Nagy Pongrác 1948-ban emigrált. Pécsett és Párizsban szerzett államtudományi, illetve jogi doktorátust, a London School of Economicson pedig közgazdasági diplomát. Mint közgazdász dolgozott Párizsban a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetben (OECD), észak-amerikai nemzetközi bankoknál, valamint a Nemzetközi Valutaalap megbízásából gazdasági tanácsadóként Zairében, az ENSZ megbízásából Libériában. Hat szakkönyve jelent meg; 1990 novemberében tért vissza Magyarországra.
Orbán Viktor hajnalban Brüsszelből + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!