Konvojillemtan haladóknak

Csontos János
2003. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha érvényes, nem szezonjellegű matricával az autópályán haladunk, s mellettünk megkülönböztetett jelzéssel – és kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel – kötelékben húznak el nagy fekete autók, hazájukat szerető, vezetőinkért aggódó állampolgárokként engedelmesen húzódjunk félre, és semmi esetre se két kilométerszelvény között akarjuk megreformálni a politikai berendezkedést. A saját jól felfogott érdekünkben ne integessünk át a sietős konvojnak, még akkor sem, ha az éca nélküli miniszter asszonynak, Lévai Katalinnak köszönhetően beköszöntött Magyarországon a jeltolmácsok paradicsoma. Ne tegyünk félreérthető mozdulatokat akkor sem, ha a könnyelműen le nem függönyözött autóban az ország vitézlő miniszterelnökét véljük felfedezni. Gondoljunk arra: neki is nehéz gyermekkora volt (például románul kellett tanulnia), nem ült mindig a párnázott hátsó ülésen, s amikor a diktatúra lápvilágában titkosszolgálati tevékenységre kényszerült, még azt sem engedhette meg magának, hogy hazafias alapon – azaz térítésmentesen – végezze áldásos, nélkülözhetetlen misszióját. Ne felhőzzük tovább gondok barázdálta homlokát országúti illetlenséggel: képzeljük azt, hogy befőtt vagyunk egy hatalmas üvegben, s atyaian feszül fölénk az őrző-védő celofán.
Ha netán megyei kisgazdaelnökök vagyunk, végképp kerüljük az arcátlan provokációt. Erőteljes Volkswagen gépkocsinkkal ne veszélyeztessük óvatlanul a motorikusan nagyságrenddel gyengébb, Mercedes márkájú kormányfői hivatali gépjárművet. Ne menjünk közel hozzá, ne fitogtassuk öncélúan technikai és erőfölényünket. Százhatvan kilométeres óránkénti sebességnél ne tekerjük le az ablakot; s a spontán ökölrázás is fölöttébb veszélyes vezetés közben. Ha a konvoj utolsó autója megáll, s kiszáll belőle egy tagbaszakadt kormányőr, ne fenyegessük rendőrrel s azzal sem, hogy lesújt rá a népharag és a jogállam szigora. Ha a letekert ablakon át hivatali végtagjával illet, hálásan köszönjük meg önmérsékletét, s tekintsük preventív intézkedésnek, elvégre jogosítványunktól és rongyos életünktől is megfoszthatott volna. Gondoljunk arra, micsoda kockázatot vállalt azzal, hogy önkéntesen hozzájárult felnőttkori nevelésünkhöz: egy konvojban haladó kormányőrnek tilos megállni és az alattvalókkal kommunikációba elegyedni – még az is elképzelhető, hogy e spontán kapcsolatfelvételért szóban megintik. Még elképzelni is borzalom!
Később, ha a konvoj elhúzott a büszke Bécs irányába, ne hívjuk fel az asszonyt, hogy milyen megtisztelő kalandban volt részünk. A sajtót meg végképp ne értesítsük: egyrészt éretlen dolog, másrészt meg elvonjuk az energiát a kormánykommunikáció hivatásosaitól, pedig épp azt kell megmagyarázniuk, miért jó a magyarságnak, ha Aradon mégsem lesz szabadságszobor-csoport. (Van nektek egy ott fenn a Gellért-hegyen. Miért nem nézitek azt?) Fogadjuk megértően, ha olyan verziót szivárogtatnak ki, hogy a kigyúrt kormányőr azt mondta volna: „Szerencséje, hogy nincs időm foglalkozni magával.” Ennél egy sima, feddő pofon is jobb. Képzeljük el, mi történne, ha volna ideje! Ki tudja: talán még a hatályos alkotmányt meg az alapvető emberi jogokat is kikérdezné, aztán égnénk, mint Medgyessy Bukarestben.
Ne firtassuk, a kormányőri magaviselet változásai vajon összhangban vannak-e a kormányzati illemtan változásaival. Legyünk empátiával az őrző-védő és az őrzött-védett irányában: az élet rohan, mint az út menti kilométertáblák – örüljünk, ha sorsunk önfeláldozó intézői olykor megállnak mellettünk, s leereszkednek hozzánk, mint fáradt vándor a nyeszlett margarétához. Gondoljunk arra: akár le is téphetne, és a kalapja mellé tűzhetne – és még mi lehetnénk hálásak, hogy kimenekített bennünket a porból, a szürke hétköznapokból. Legyünk vele tisztában: egy nagy ember, egy történelmi nagyság fizikai közelsége a mi pondrólétünket is megnemesíti – még akkor is, ha egy páncélozott lemezréteg választ el tőle. Olyan jó azonban elképzelni is választékos eleganciájával, a bukaresti politikai elitet bízvást megszégyenítő egyedi öltönyében – isten tudja: alatta titkon ott lapul a már foszladozó kistehenes póló is, bizonyságul, hogy ez a kiválasztott vezető az ő népéből vétetett…
Legyünk megértéssel aziránt is, ha a kormányzati kommunikáció nem akarja besározni a miniszterelnök makulátlan hírnevét egy ilyen útszéli afférral, s mikor a minden lében kanál sajtó kizárásos alapon mégis kideríti a védett személyek kilétét, nézzük el az illetékeseknek azt a kis rutinszerű dezinformációt. Végül is igazat mondtak, hogy a külügyminiszter nem volt a konvojban – késve indult, úgy húzott utánuk. A miniszterelnököt meg először nem kérdezték. Az információs forradalom tanulsága: a szóvivők megtanultak válaszolni – most már az újságíróknak is meg kell tanulniuk kérdezni. Méltányoljuk a sziszifuszi erőfeszítést, amely a gazda iránti lojalitást párosítja a közvélemény informálásával! Csupa frusztráció amúgy is az élet: ezek az illojális választók folyton kockázati tényezőt jelentenek: ha gyalog megy a főnök a nép közé, akkor hazaárulóznak; ha meg autóval, akkor hadonásznak. Külön pech, hogy a főszóvivő már megint hazugságban maradt: nyilván felrémlett előtte az a gyászos eset, mikor még a papa sietett így – az Országgyűlés elnökeként – szolgálati konvojával, s a halaszthatatlan teendőket nem minden arra járónak sikerült túlélnie.
Ne háborogjunk a kormánypárti sajtó kettős mércéje miatt sem. Nógrádi miniszterről annak idején a keresztvizet is leszedték, mert sietett; s emlékezhetünk az előző ciklusból nevezetes kormányőrgyalázásokra: például hogyan merészelt utánalőni egy autótolvajnak, holott az csak a kormányfő autóját akarta kölcsönvenni. Medgyessyhez ilyesmi nem ér fel: fogadjuk el, hogy a balos sajtó szerint nem ügy, ha egy hivatalos magyar delegáció Bécsen keresztül megy Bukarestbe, s a zord földrajzi összefüggések miatt óhatatlanul késésbe kerül. Szoktassuk magunkat a gondolathoz: ezután Pozsonyba Belgrádon keresztül járunk, Ungvárra meg Zágráb érintésével. S ne hullassunk krokodilkönnyeket a nemzeti légitársaság sanyarú sorsa fölött sem: elvégre más cégek is a piacról élnek, s egy magyar kormányfő – ha internacionalista emlőkön nevelkedett – nem lehet részrehajló a választásban. Szerencsére küszöbön a fapados forradalom: egy fapados miniszterelnök dúskálhat majd a jobbnál jobb ajánlatokban…
Ha mindez a perspektíva nem elégítene is ki bennünket, legyünk türelemmel: nincs már messze az az idő, amikor az elegáns Mercedes-konvoj megállás nélkül suhanhat Bukarestig. Értékeljük a bölcs államférfiúi előrelátást, amely a kínai útépítőkben fedezte fel a közép-európai infrastrukturális forradalom zálogát. Az avatásig Medgyessynek még meg kellene tanulnia néhány mondatot a pekingi nyelvjárásban is, s akkor három nyelven tarthatná a szalagátvágó szónoklatot, amelyben huszadszor is megígérné az aradi szobrászművészet felvirágzását. (A beszéd román változata már elég jól megy, s a magyarban is van némi haladás. Lesz még ebből cserebogár!) Igaz, egy ilyen aktushoz még jó néhány Medgyessy-ciklusra volna szükség. S legyünk bármilyen illemtudók, ne hagyjunk kétséget afelől: mihamarabb meg kell állítani az ámokfutó fekete autót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.