Majka papa és a székelyek

2003. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Engedjék meg, hogy személyes élménnyel kezdjek: augusztus végén nálam nyaralt a testvérem két gyereke Székelyudvarhelyről. A tizenöt és tizennégy éves lányok életükben először jártak külföldön, így Magyarországon is, érthető volt hát az érkezést megelőző izgalom. Nekem is döntenem kellett, hogy a nyolc nap alatt azt mutatom meg az anyaország fővárosából, amit magam tartok fontosnak, vagy rájuk bízom a döntést, és azt nézzük meg, amire ők kíváncsiak.
Nem csak a nagybácsi obligát szubjektivizmusa mondatja velem, hogy a két serdülő szép és okos teremtés (a nagyobbik például a nyár elején tett sikeres felvételit a Székelyföld tán legjobb hírű középiskolájába), így aztán különösen fájt az első találkozásom a valósággal: a nagyáruház lemezosztályán nagylelkű ajánlatomra (válasszatok CD-t magatoknak) a lányok az ózdi rapper, Majka papa korongjára voksoltak. Hiába próbáltam meggyőzni őket, szavamon fogtak, így több mint háromezer forinttal támogattam a valóságshow egyszerű, ám igen bárdolatlan felfedezettjét. Béketűrő ember lévén egykedvű mosollyal mentem plazáról plazára, megnéztük a Terminátort, és lógtunk fejjel lefelé a vidámpark modern hullámvasútján, volt tűzijáték és Budapest Parádé, repülőtéri vizit és tropicarium, ahol rájákat lehetett simogatni. A lányok reggel és este chateléssel nyitották, illetve zárták a napot, így a falun nyaraló barátnőktől értesülhettem arról, hogy szüreti bálra készülnek Gyulakután, és Szovátán medve ölt meg embert a kaszálón.
A nyaralás végén megkérdeztem, hogy mi tetszett a legjobban, és mit találtak furcsának. A pozitív élmények között első helyen volt az ingyenes internet (erről az Axelerótól érkező számláim tudnának mesélni…), nagy-nagy örömöt okozott az egyik ifjúsági magazinban talált 50 cent-óriásposzter (hosszas utánjárás után kiderítettem, hogy a fél dollár nem pénz, hanem egy fekete bőrű rapénekes), a legnagyobb csalódást pedig az okozta, hogy nem láttak egyetlen „sztárt” sem az utcán. Na jó, egyet azért igen: az egyik bevásárlóközpont liftjében együtt utaztak a Barátok közt szereplőjével, Margit nénivel, aki „nagyon le volt fogyva”.
A történet megértéséhez fontos, hogy Székelyudvarhelyen nem fogható a két nagy magyarországi kereskedelmi csatorna – a műholdon csak az m2, a Duna TV és néhány kisebb állomás érkezik. A gagyi produkciók mégis megtalálják az utat a nézőig: a szappanoperától a valóságshow-n át a Fókuszig minden nézhető kazettáról a helyi kábeltévén (igaz, egy-két hetes késéssel), így aztán a fiatalok millióinak az anyaország a Mónikák, Jáksó Lászlók és Majka papák országa. Ma Székelyföldön a megjelenés hetében megvásárolható a Sztár és a Best magazin, miközben a magyarországi napilapok terjesztését a rendszerváltozás óta nem sikerült megoldani (az átkosban – amíg a politika nem szólt bele – meg lehetett rendelni a Magyar Nemzetet Szabadkától Sepsiszentgyörgyig).
Nem tisztem a siránkozás, ezért tudomásul veszem, hogy a Kárpát-medencei fiatal álmainak netovábbja a kamerás mobiltelefon, kedvenc énekese a bronxi rapper vagy (ha már muszáj magyart választani) az „ózdi hős”. Tizennégy évesen az a legnagyobb baj, hogy a szülők nem engedik a tetkót a fenékre és testékszert a köldökbe vagy a nyelvbe. A legfőbb érték a pénz és a hírnév, de ezt nem munkával-tanulással, hanem más, trükkös utakon próbálják elérni. A Sapientia Alapítvány kutatói ösztöndíjpályázatának nyertesei tavaly egy szociológiai tanulmánykötetet jelentettek meg az erdélyi fiatalokról. Szerintük a nyugati társadalmakban a hatvanas–nyolcvanas évek között lejátszódott ifjúsági korszakváltás a posztkommunista társadalmakban a kilencvenes években ment végbe. Akkor, amikor az egész társadalomnak új volt a fogyasztói világ megjelenése, és a nyugati világ évtizedes tapasztalata, kialakult immunrendszere, értékrendszere nélkül kellett beleszokni az újba. Ugyanekkor zúdult az emberek nyakába a médiabőség is: több csatornán ömlött rájuk a fogyasztás mindenhatóságát dicsőítő marketingvilág, így a bérből és fizetésből élők álmaiban a hétköznapi élet nélkülözhetetlen tartozékai luxuscikkekből lettek összerakva.
A reklámra és marketingre költött dollármilliárdok beértek a kelet-európai piacokon: a fiatalok kultúrájuktól idegen, mindennapjaikhoz fölösleges cikkekre vágynak. De a siránkozás helyett próbáljuk levonni a tanulságokat: ami működik nagyban, miért ne lenne lemásolható kicsiben? Ha a globális vállalatok piacot látnak a megtépázott vásárlóerejű posztkommunista országokban, akkor mi az akadálya annak, hogy Magyarország ne csak támogatni való szegény rokont lásson a határon túli magyarokban, hanem többmilliós vásárlóközönségre, gazdasági partnerre találjon a magyar áru, kultúra és nemzetstratégia expanziójához? Ez politikai döntés kérdése, hiszen a gagyi eddig is megtalálta a maga értékesítési csatornáit, ám a tudatos gazdasági stratégia és az értékhordozó kulturális cikkek exportja állami támogatás nélkül nehezen elképzelhető.
Tudom, most sokan idealizmussal vádolnak, hiszen hogyan is mehetne szembe a kevés költségvetési forint a globális piac dollármilliárdok által hajtott gőzhengerével? A játszma ugyanis nem reménytelen: az István, a király című rockopera csíksomlyói előadásának sok százezres közönsége, az Ákos-koncert sikere, de a nemrég alakult Erdélyi Magyar Könyvklubhoz beérkező megrendelések is azt igazolják, hogy hatalmas igény van a magyarul megfogalmazott szóra, dalra, gondolatra. A határon túli magyar fogyasztó nem jobb és nem roszszabb, mint más országban elő társa: ha a polcon csak olyan terméket talál, amelyet a multinacionális vállalatok szánnak neki, akkor azok közül vásárol, ám ha lehetősége van rá, akkor igénye van a történelméhez, hagyományaihoz, nemzetiségéhez közel állót választani.
A polgári kormány alatt elindult egy pozitív folyamat a nemzet határokon átívelő egyesítésére. A változásnak legelőször a fejekben kellett, kell megtörténnie: ha Erdély, Felvidék, Délvidék, Kárpátalja a helyére kerül az anyaországi polgárok tudatában, és nem etnikai skanzent, netán munkahelyüket, adójukat fenyegető veszélyt látnak benne, akkor már jó úton járunk. Ebben a sajtó segíthet a legtöbbet, és ehhez csakis szerkesztői jóindulatra van szükség, hogy a kínai sündisznó-kiállítás és a floridai rózsaszagoló verseny mellett jusson néha műsoridő, lapfelület a határon túli magyarsággal kapcsolatos hírekre is. Ezt a célt szolgálja az Orbán-kormány alatt kiépített Kárpát-medencei televíziós tudósítói hálózat is (lám, a polgári sajtó nyomására az MTV Rt. vezetősége elállt a nekik munkát és megélhetést adó határon túli műsorok megszüntetésétől); ezért vásároltak magyarországi turisztikai vállalkozások szállodákat Erdélyben, és ezért volt szükség – hangsúlyozottan első lépésként – a státustörvényre is.
A folyamat megtört: az új világban plaza épül a magyar költségvetési forintokból Nagyváradon, és közös kulturális programok helyett tőkésrécékkel kerülünk közelebb a román–magyar megbékéléshez.
Majka papát már ismerik a székely kamaszok, de Budán is csak egyszer volt kutyavásár: legközelebb Ghymes-CD-t vásárolok a lányoknak. Nemrég hallották, és az is tetszett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.