Sztrádaépítés: csúszások és csúsztatások

Kommunikációs trükkökre és szándékos csúsztatásokra építi a kormány az autópálya-fejlesztéseket, ugyanis már most bizonyossá vált, hogy a legutóbb beharangozott kilométerek a tervezett határidőre nem készülnek el: ebben a ciklusban döntően pénzhiány miatt szándékosan lassították az előkészítéseket, illetve a fejlesztéseket, a késedelmet pedig igyekeznek az előző kormányra fogni. A kormány másrészt politikai megfontolásból a választásokhoz közeli időpontban építteti a legtöbb autópályát.

Putsay Gábor
2003. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre csak 86 kilométer hosszú új gyorsforgalmi utat és két folyami hidat vehetnek igénybe az autósok, amelyekre még az előző kormány alatt kaptak megbízást a kivitelezők, a munkák zömét pedig a 2002-es választások előtt végezték el. A jelenlegi kormány legkorábban 2004-ben – tehát bő két évvel a választásokat követően – ad át olyan autópályát, amelyet ebben a ciklusban kezdtek építeni. Ismeretes: Medgyessy Péter a kampány során nyolcszáz kilométernyi új gyorsforgalmi utat ígért az országnak. Az idei 2044. számú kormányhatározat szerint 2006-ig összesen 420 kilométernyi gyorsforgalmi út létesül Magyarországon, és további 425 kilométer hosszú nyomvonalon dolgoznak a munkagépek. A határozatban foglalt 420 kilométer helyett legjobb esetben 395 kilométernyi autópálya lesz kész 2006 végére. Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára legutóbb arról számolt be: az idén nyolc, 2004-ben további 57, 2005-ben 44, 2006-ban pedig 286 kilométer hosszú autópályával bővül a hálózat. Ennek megfelelően az M0-s autópálya új szakaszát az M5-ös és a 4. számú főút között 2005-ben adják át a forgalomnak, az M3-as Görbeházát 2004-ben, Nyíregyházát 2006-ban, az M30-as Miskolcot 2004-ben, az M35-ös Debrecent, valamint az M5-ös Szegedet 2006-ban éri el. Ugyancsak a választás évében készül el az M6-os Budapest–Dunaújváros szakasza, ekkor épül meg a teljes dél-balatoni M7-es autópálya, valamint a hozzá kapcsolódó útszakaszokkal a dunaújvárosi Duna-híd és az M0-s autópálya Duna-hídja. A tervekben szerepel még egy rövid szakasz Budapest és Pilisvörösvár között, valamint az M9-es folytatásaként megépül az 51. és 54. számú főutak közötti kétszer egy sávos autóút. Az idén az Emődöt Miskolccal összekötő M30-as nyolc kilométeres útpályáját helyezik forgalomba, erre a sztrádára azonban még az Orbán-kormány adott megbízást. A Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere legkorábban 2004-ben avathat „saját” autópályát, ekkor készülnek el az M7-es, az M70-es, valamint az M3-as új szakaszai Becsehely–Letenye, Tornyiszentmiklós–Letenye, valamint Polgár–Görbeháza között.
Ismeretes ugyanakkor, hogy az eredeti tervek szerint ezeket a szakaszokat 2002 augusztusában kezdte volna az Orbán-kormány építtetni, így azok már az idén elkészülhettek volna. A késlekedés oka nagyrészt a pénzhiány, másrészt a kormány külföldi tulajdonú nagyvállalatokat kívánt megbízni – ami a terv szerint megvalósult –, az új rendszer felállítása viszont időt vett igénybe. A kormány gyorsforgalmi útfejlesztési propagandájának némileg ellentmondanak az adatok: autópálya-építésre 2002-ben 240 milliárd forint jutott, 2003-ban viszont 88 milliárd.

Kovács Ferenc mindezek ellenére legutóbb az előző kabinetet tette felelőssé. Kijelentette: nem örököltek az Orbán-kormánytól jól előkészített projekteket, ezért tolódnak az átadások 2006 második felére. A helyettes államtitkár csúsztatása több szempontból is ellentmond a valóságnak. Saját bevallása szerint is az autópálya-építések előkészítése hosszú idő – 3–6 év –, ennek ellenére az M7-es, az M3-as és az M70-es építését folytatni tudták, hiszen a beruházónak megvan minden szükséges engedélye és a részletes terve. A dunaújvárosi Duna-híd építése – ha annyira fontos lenne az MSZP–SZDSZ-kormánynak – a szekszárdi Duna-híd 2003. júniusi átadását követően kezdődhetett volna, mint ahogy az eredeti tervekben szerepelt. Az előkészítés megfelelő, a késés valódi oka, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. – a tulajdonos elvárásai szerint – a Ganz Híd- és Acélszerkezet Rt. helyett a jelenleg is preferált Hídépítő Rt.-nek kíván megbízást adni. Hasonló a helyzet az M0-s Duna-híddal, amelynek előkészületi munkálatai olyannyira előrehaladottak, hogy a jelenleg érvényes környezetvédelmi és építési engedély 2004 szeptemberében lejár.

Szakértők lapunknak elmondták: ha a projektek előkészítése olyan ütemben haladt volna a kormányváltást követően, mint előtte, az M6-os Érd–Dunaújváros, az M35-ös Görbeháza–Debrecen és az M3-as autópálya Görbeháza–Polgár szakaszának építéséhez az idén hozzákezdhettek volna a kivitelezők.

A Medgyessy-kabinet kivárásos taktikát alkalmaz, miközben tisztviselői – nem első és nem utolsó alkalommal – az Orbán-kormány alatt állítólagosan el nem végzett munkákra hivatkoznak. Ennek egyik kiemelt célja, hogy a legnagyobb autópálya-építéseket 2006-ra időzítsék. Igaz, a teljes szakaszokat abban az évben sem adják át a forgalomnak, ám a választópolgároknak el lehet újságolni az éppen épülőfélben levő kilométereket és milliárdokat. Görbeháza és Nyíregyháza között például a 62 kilométer hosszú épülő autópályából csak a várost elkerülő szakaszt nyitják meg a választások előtt, annál többet hivatkoznak majd az éppen épülő és a néhány hónap múlva átadandó szakaszokra.

Cáfol a TriGránit
A Népszabadságban megjelent cikk sajnálatos módon teljes mértékben találgatásokon alapul, és félrevezeti a közvéleményt, amikor a TriGránit ingatlanfejlesztő céget, illetve Demján Sándort összefüggésbe hozza az M5-ös autópálya ügyével – adta hírül tegnap Bartha Ferenc elnök a TriGránit az M5-ös kapujában című cikkel kapcsolatban. A TriGránit és munkatársai semmilyen formában nem foglalkoztak és nem érdeklődtek az M5-ös koncessziós autópályával kapcsolatos üzleti lehetőségek iránt. – Ennek megfelelően a TriGránit nem főállású elnökeként én sem tárgyaltam az AKA tulajdonosaival vagy a felelős minisztérium képviselőivel az M5-ös autópályáról – tette hozzá Bartha.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.