Felvidék: Az egység hagyománya

Neszméri Sándor
2003. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olykor még felvetődik a felvidéki magyar sajtóban a kérdés, vajon helyes volt-e, hogy 1998-ban egyesült az addig működő három magyar párt: az Együttélés Politikai Mozgalom, a Kereszténydemokrata Mozgalom és a Magyar Polgári Párt, sőt az is, van-e létjogosultsága az „etnikai alapú” politizálásnak. Az ilyen jellegű írások szerzői azonban nem tudnak komolyabb sajtóvitát gerjeszteni, a Magyar Koalíció Pártjának politikusai általában nem reagálnak e felvetésekre, a felvidéki magyarok többsége – több mint háromszázezren, akik a legutóbbi parlamenti választásokon is az MKP-ra szavaztak – pedig vélhetően indokolatlannak tartják a kérdés felvetését. Az egységes magyar párt – vagy ha úgy tetszik: az egységes felvidéki magyar politizálás – ugyanis nem a semmiből alakult ki, történelme van – még ha rövid is –, ennélfogva konkrét tapasztalatokra épült.
Fontos tapasztalat volt például az, hogy a sajtó és a magyar pártok politikai partnerei vagy éppen ellenlábasai is igen hatékonyan használják ki egymás ellen a más-más pozícióban lévő pártokat, mozgalmakat. (Emlékezetes, hogy a rendszerváltás után a Magyar Polgári Párt – még Független Magyar Kezdeményezésként – része volt a kormánykoalíciónak, az Együttélés–MKDM koalíció viszont ellenzéki szerepet töltött be.) Mindez nemcsak a célok megvalósítását nehezítette, hanem akkora társadalmi megosztottságot is eredményezett a magyarság körében, hogy a közügyek iránti érdeklődés csökkent. A másik lényeges tapasztalat pedig az volt, hogy a közösen megfogalmazott érdekek ellen minden esetben tökéletes szlovák egység jött létre, függetlenül attól, hogy kormánypártokról vagy ellenzékről volt-e szó, netán jobb- vagy baloldali, esetleg liberális szlovák pártok mondtak-e véleményt. (Néhány példa: a szlovák államnyelvről szóló törvény, a kisebbségi nyelvhasználati törvény, az önkormányzati területi egységek kialakítása, az alkotmány nemzetállamra utaló preambuluma stb.) Pozitív élmény volt viszont az 1994–98-as időszak, amikor a három magyar párt koalícióban működött együtt a parlamentben, a társadalomban és a nemzetközi kapcsolatokban. S bár akkor volt – a harmadik meciari kormányzás időszakában – a legerőteljesebb magyarellenes kormányzati szándék, sok támadást, rosszakaratot ki tudott védeni a közös magyar fellépéssel a három párt. Ennek az együttműködésnek köszönhető, hogy jelentős nemzetközi nyomás nehezedett Szlovákiára a kisebbségi politika megváltoztatása érdekében, de az is, hogy a felvidéki magyar társadalomban egyre nőtt a közügyek iránti érdeklődés és az összefogás iránti érzékenység – úgy is fogalmazhatnánk: az összefogás szükségességének felismerése. S az sem mellékes, hogy a szövetség eredményeként tisztult le a magyarországi politikai és intézményi kapcsolattartási rendszer, s vált egyértelművé például az, hogy egy dolog a politikai pártok közti – elvi, ideológiai közelségre épülő – egyeztetés, ám más kérdés a mindenkori kormánnyal fenntartandó, szükségszerű és kölcsönös érdekek alapján kiépített kapcsolat.
Talán felesleges kitérni arra, hogy e folyamat távolról sem idillikus körülmények között zajlott, sok volt a fáziseltolódás, a kétkedés, a vita, s a történetnek ma sincs vége, nemcsak a változó körülmények, hanem a nézetkülönbségek is állandóan formálják az MKP politikáját. Az viszont egyértelmű, hogy ez a leegyszerűsített formában vázolt fejlődés, amely az egyesült párt kialakulásához és mai politizálásához vezetett, megegyezik a felvidéki magyarság többségének akaratával. Erről tanúskodik talán az is, hogy a szlovák politikai színtéren az MKP az egyetlen olyan kormánypárt, amely a közvélemény-kutatások szerint nem vesztett népszerűségéből, nem fordultak el tőle választói, pedig kormányzati szerepvállalását a szlovák pártokhoz hasonló mértékben terheli a nehéz gazdasági és szociális helyzet.
Az MKP és a felvidéki magyarság többségének viszonya mellett persze más érdekek is léteznek a szlovákiai magyarok körében. Ennek megfelelően működik – még ha marginális szerepre kárhoztatva is – a szlovákiai Magyar Szocialista Párt, illetve a Magyar Föderalista Párt. Előbbi még 1997-ben alakult a Horn-kormány nem jelentéktelen ösztönzésére, a másikat tavaly jegyezte be a szlovák belügyminisztérium, s döntően belgiumi kapcsolatai vannak, minthogy a szlovákiai társadalom felépítését és benne a kisebbségi kérdés rendezését az úgynevezett belga minta alapján képzeli el. Mindkét pártnak vannak képviselői a helyi önkormányzatokban, de számuk elenyésző. S vannak olyan magyarok is, akik szlovák pártokban fejtik ki tevékenységüket: a kormányzó Szlovák Demokratikus és Keresztény Uniótól kezdve az ugyancsak koalíciós liberális Új Polgári Szövetségen át az ellenzéki Smerig vagy éppen a parlamenten kívüli Demokratikus Baloldal Pártjáig. Ami ugyancsak azt igazolja, van mozgásterük a szlovákiai magyaroknak az MKP-n kívül is. Talán ezért is felesleges a bírálat, miszerint kár volt egyesülnie a három magyar pártnak, s talán ez az oka annak is, hogy az ilyen felvetések – ahogy írásunk elején jeleztük – nem váltanak ki átfogó vitát a szlovákiai magyarság körében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.