Történelmileg korrekt

J O B B S Z E M L E

2003. 10. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az immár húsz éve forgalomban lévő, az Egyesült Államokban született „politikailag korrekt” kifejezés nemcsak közhellyé, de uralkodó liberális ortodoxiává vált. Azt jelenti, hogy a nemekről, a szexuális orientációról, a fajokról vagy a környezetről a progresszív liberalizmus dogmáinak megfelelően szabad csak írni. Sőt, mára a „politikailag korrekt” gyakorlat hazájában egyes politikai kérdésekről is csak egyfajta vonalat lehet követni. Mára a politikailag korrekt újságírásnak és diskurzusnak vannak állandó tilalomfái, de vannak ideiglenesek is. Az Egyesült Államokban az iraki háború előtt és alatt politikailag korrektnek számított hazafinak lenni, a háborút támogatni és annak okait kérdezés nélkül elhinni. Ahogyan politikailag inkorrektnek (helytelennek) számított a háborút ellenezni, és megkérdőjelezni azt, hogy a tervezett iraki invázió erősíti Amerika harcát a globális terror ellen. Ma már szabad megkérdőjelezni. De politikailag teljes mértékben inkorrektnek számítottak azok a hangok is, amelyek a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően meg kívánták vizsgálni a terrorizmus okait. Magyarországon is szinte hajtóvadászatot indítottak mindazok ellen, akik a nyugati civilizáció egyik alappillérére, a racionális gondolkodásra kívántak támaszkodni a terrortámadások esetében is. Mit tesz az azóta eltelt két év: Kovács László külügyminiszter szerdán New Yorkban, az Egyesült Nemzetek fórumán már meg akarta érteni a terrorizmus okait. Magyarázatként hozzátette: az uniós külpolitikával összhangban nyilatkozik. Így múlik el a politikailag korrekt világ egy-egy dicsősége.
A politikai korrektségnek sok áldozata van. Például az amerikai újságírás vezető szerepe, amelyet 1983, vagyis a „pc” megszületése és térnyerése óta fokozatosan veszített el. Nem véletlen, hogy ma a földkerekség legnépszerűbb és legolvasottabb lapja – hála az internetnek – a baloldali brit Guardian című napilap és a brit közszolgálat, a BBC, amelyek csak igen korlátozott mértékben fogadták magukra nézve kötelezőnek a politikai korrektség ortodoxiájának tantételeit és stoptábláit.

A politikai korrektségnek hatalmas irodalma van. Az idén nyáron azonban a francia könyvpiacon megjelent egy olyan könyv, amely a politikai korrektség témáját kiterjeszti a történelemre is. Megvizsgálja, vajon a történelemnek sarkalatos eseményei, mérföldkövei ténylegesen úgy vannak-e, ahogyan eddig az általánosan elfogadott történelemfelfogás azt láttatni akarta. E kutatás terméke a Történelmileg korrekt – vessünk véget a múlt egyféle értelmezésének című könyv, amelynek szerzője, Jean Sévilla, a konzervatív francia napilap, a Figaro egyik vezetőszerkesztője, amúgy irodalomkritikus. Korábbi könyvei (az 1997-es Zita, a bátorság császárnője, majd a három évvel ezelőtt megjelent Értelmiségi terrorizmus) hatalmas példányszámban keltek el a franciául értő világban. Sévilla nem tesz mást, mint korunk pc-jének ismérvei alapján elemzi az elmúlt évszázadokban a gyarmatosítást, a rasszizmust és a fasizmust. Sévilla azt a szomorú következtetést vonja le tanulmányaiból, hogy a mai történészek célja nem annyira a múlt megértése, mintsem egy olyan történelmi verzió létrehozása, amely megfelel a ma uralkodó filozófiának. Az így létrejött történelem csonka, hamis és manipulált. Hamis és manipulált az a kép, amit a történészek a keresztes háborúkról, az inkvizícióról, a vallásháborúkról, a francia forradalomról, a kommünről, a Dreyfus-ügyről, a II. világháború alatti ellenállásról és kollaborációról, XII. Pius pápáról, a gyarmati felszabadulásról vagy az algériai háborúról festenek. Magyarul: hazug a történelemírás.

A történelmileg korrekt történészekkel szemben a valódi történészek autentikus képet festenek múltunkról, nem csak azt téve lehetővé, hogy valóban múltunk tükrébe tekintsünk, de azt is, hogy szeressük az ott kibontakozó képet.

Séville a francia egyház nemzeti jogait a pápával szemben oly állhatatosan védő hajdani meaux-i püspök, Bossuet (1627–1704) egyik remekbe szabott mondását választotta könyve mottójául, amely szerint „Nem szabad megengedni az embereknek, hogy teljes mértékben megvessék magukat.” Előszavát pedig szintén honfitársa, a drámaíró Jean Anouilh gúnyos szavaival vezeti be: „A század szelleme. Ez egyike azon ritka betegségeknek, amelyeket az antibiotikumok nem gyógyítanak.” A bevezetőben Séville érzékelteti, hogy jelenünk telítve van a rosszul értelmezett történelemmel: ha menekülteket akarnak kizsuppolni Franciaországból, azonnal felhangzik a tüntetők hangja: „Mondj nemet a fasizmusnak!”. Ha iszlámhívők támadást hajtanak végre, máris a vallásháború rémképe telíti a légkört. Ha a francia hadsereg egy afrikai országba megy rendet tenni, máris a kolonializmust ültetik a vádlottak padjára. Ha a pápa a divatos mentalitásnak nem megfelelő álláspontot foglal el, azonnal az inkvizícióval megerőszakolt lelkiismeretről cikkeznek a lapok.
De mi az, amit ilyenkor emlegetnek? Igazságtartalomból kiüresített kliséket, állítja Séville, akinek fejezetei a feudalizmustól a katolikus királyok Spanyolországáig igencsak kellemetlen olvasmány a liberális hangoltságú, politikailag korrekt olvasóknak.
Nézzünk egy példát a második világháború idején játszódó Ellenállás és kollaboráció (együttműködés az ellenséggel) című fejezetből.

Ebből kiderül, hogy Otto Abetz, aki a náci Németországot képviselte Párizsban 1940 és 1944 között, szociáldemokrata volt. Szerette a franciákat és a francia nyelvet. Ifjúkorában a németországi a Fekete-erdőben számos francia–német ifjúsági találkozót rendezett. Jacques Doriot, a nagy kollaborátorok egyike, kommunista volt. Tizenöt hónapot töltött német egyenruhában a keleti fronton. De ott volt Alphonse de Châteaubriant, Romain Rollandnak, a pacifizmus „dalnokának” egyik legjobb barátja, az 1911-ben Monsieur des Lourdines című regényéért Goncourt-díjat kapott egykori „dreyfusard” (azok egyike, akik az alaptalanul kémkedéssel vádolt, zsidó Dreyfus kapitány rehabilitálásáért harcoltak), aki a La Gerbe című kollaboráns hetilapot alapította, és 1935-ben ezt írta: „Hitler végtelenül jó. Hitler nem hódító, hanem a szellem és az akarat építője.” Camille Fégy a kommunista L’Humanité című laptól ment át a Gerbe-hez főszerkesztőnek… Kínos, kínos, kínos.

Vajon mikor lesz nálunk kiadó e könyvek megjelentetésére?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.