Hol a világ közepe?

Csontos János
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vojtina Mátyás tót diák volt, afféle fűzfapoéta az 1840-es években, aki beállt Bernát Gazsihoz költőinasnak – világosít fel a Vojtina Bábszínház nevének eredetéről Asbóth Anikó igazgató. Persze erre rögvest jön az ember Arany Jánossal, hogy akkor hogy és mint – de kiegyezünk abban: Vojtina Aranynak éppolyan ürügy volt, mint a debreceni bábosoknak, akik azért persze a nevezetes ars poeticára s nem a fűzfaköltőre gondoltak a keresztelőn. Akkoriban amatőr bábegyüttes volt a társulat, 1993 októberétől azonban hivatásos bábszínház. Negyvennégy bemutatót tartottak azóta, s a tizedik születésnapot megünneplendő, egyhetes bábosseregszemlét is rendeztek.
Jelenleg tizenkét és fél közalkalmazotti státussal rendelkezik a társulat, de csaknem negyvenen dolgoznak itt rendszeresen. A régi helyük a mára lebontott Kölcsey Művelődési Központban volt, 2001-ben azonban önálló épületbe költözhettek: a régi Hungária Kamaraszínházat alakították át a célnak megfelelően. A 360 milliós költségből 160-at állt a város, kétszázat a kormányzat. A felújításnak meg is lett az eredménye: nemcsak alakítható és süllyeszthető színpadú játszóhely született, hanem a játszóházi beavató színháznak is tere nyílt. Ez a játszóház nagy sikerű találmány: egyesíti magában a dramatikus és kézműves elemeket, s rendre olyan mesékre épít, amelyek a jeles napok köré szövődnek. Ez a szimbiózis kuriózumnak számít a hazai báboskultúrában: úgy szorgalmazza a szerves műveltség kialakítását, hogy ötféle tevékenységi formát egyesít magában. Az egyórás családi játszóházak pedig kifejezetten abból a felismerésből születtek, hogy a felnőttek keveset játszanak otthon a gyerekeikkel, s ez nincsen jól így. Amit a játszóházban elkezdenek, lehet folytatni otthon…
Hétfő és szombat kivételével mindennap játszanak, az előadások telt házzal zajlanak. A gyerekek hetven százalékának van bérlete, de a többi jegy is gyorsan gazdára talál. Főként a debrecenieké a Vojtina, de sok busz érkezik a környékbeli településekről is.
A jubileumi hetet ugyan a tizedik születésnap alkalmából szervezték, a Vojtina-napokat azonban már negyedszerre rendezték meg Debrecenben. E bábosseregszemlére kétévente kerül sor, bevallottan azzal a szándékkal, hogy színesítsék a palettát. Általában azokat az előadásokat hívják meg, amelyeket az előző két évadból a legjobbaknak ítélnek, vagy amelyik egyszerűen csak tetszik nekik. Kicsi szakma ez, lehet tudni, mire kell odafigyelni – mondja Asbóth Anikó. Nincsenek sem díjak, sem zsűritagok, csak érdekes előadások. S nem feledkeznek meg a felnőttprodukciókról sem (az idén négy ilyen is volt); sőt a lengyel testvérvárosból, Lublinból is érkezett előadás.
A Vojtina ars poeticája röviden összefoglalható: ápolni a magyar gyökereket, klasszikusokat és népmeséket adni elő szép magyar nyelven. S tágítani a köröket, ahol csak lehet. Az idén járt már a társulat Mexikóban, Portugáliában, Franciaországban, Lengyelországban; Szentpéterváron pedig (az is Debrecen testvérvárosa) a város alapításának 300. évfordulójára invitálták meg őket. Év végéig még egy japán turné is áll előttük.
Nem csupán tíz év legszebb bábjaiból nyílt kiállítás a jubileumra, de igyekszik a Vojtina a várossal is élő kapcsolatot kialakítani. Erre minden esztendőben a farsangi időszak a legalkalmasabb: nemcsak maskarádét, hanem bált is rendeznek. Erre módot ad a flexibilis tér (a színpad szintbe hozható a nézőtérrel) meg a rugalmas hozzáállás is. Mindenesetre e mulatság közkedveltségét jól mutatja, hogy egy évre előre kell jegyeztetnie magát annak, aki biztosan be akar jutni rá. Volt már reneszánsz bál, a millenniumot pedig úgy ünnepelték, hogy egy-egy epizódot idéztek meg a magyar történelem évszázadaiból, meglehetősen profán eszközökkel. (A tatárjárás például úgy zajlott, hogy a hoppmester felállította, és körbe-körbe járatta a publikumot; az egri vár ostromának megjelenítéséhez pedig ostromlétrákat támasztottak a Bartók-terem erkélyeihez.) A farsangi maskarádé mára háromnapos városi nagyrendezvénnyé bővült, táncosokkal, zenészekkel, gólyalábasokkal, alakoskodókkal. Felvonulnak a Piac utcán, s egy nagy bábu jelképezi a telet, amelyet aztán elégetnek a Kossuth téren.
Farsangi produkció volt eredetileg a Hol a világ közepe? című előadás is, amelyet a fesztiválon kivételesen még egyszer előadtak: hadd lássák azok is a szakmából, akik a saját télbúcsúztató alakoskodásaikkal voltak elfoglalva. A népi erotikából merített csípős történetek Vajda Máriának, a Déri Múzeum munkatársának néprajzi kutatásaira épültek, a pikáns dekameront Jámbor József szervezte ütőképes előadássá.
A krónikás tanúsíthatja: folyik a könny az ember szeméből a nevetéstől, mire a játszók meghajolnak a tapshoz. S csak helyeselni tudja a Blattner Alapítvány kuratóriumának kezdeményezését: kapjanak a bábosok is minden évben Pelikán-díjat. Elvégre a saját vérükkel éltetik ezt a műfajt, amely nélkül nehezebben tudnánk, hol a világ közepe…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.