Januártól drágulnak a sztrádamatricák

Húsz százalék felett drágulhat januártól a D3-as kategóriába tartozó 7,5 tonna feletti nehézgépjárművek autópálya-használati díja. A 3,5–7,5 tonna közötti járművek és autóbuszok esetében az árnövekmény 14 százalékos lesz, míg az ennél kisebb tömegű járművek, személygépkocsik és motorkerékpárok esetében 5,2–5,3 százalékos – derül ki a közlekedési miniszter, Csillag István tegnapi tájékoztatásából. A négynapos matrica ára a téli szezonban nem változik, ám nyáron bőven az infláció feletti áremelkedéssel kell számolni. Így jövő nyárra az ezer- forintos matrica akár 25 százalékkal is drágulhat.

Csákó Attila
2003. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke kiemelte: az Orbán-kormány négy éve alatt 89 kilométer autópálya és 20 kilométer autóút épült meg. Fónagy János, az előző kormány közlekedési minisztere szerint a sztrádaépítések mellett számos más projekt is megvalósult. Ezek között említette az M7-es 100 kilométeres felújítását, amely jóval nagyobb feladat volt, mint egy új sztráda megépítése. Ezt az Állami Számvevőszék jelentése is elismerte.
*
Fónagy János a Magyar Nemzetnek elmondta: elkerülő és terhermentesítő szakaszok megépítésére 30 milliárd forintot fordítottak, melyből 27 helyen 114 kilométer út jött létre. A kapacitásbővítő útfejlesztésekre – kiszélesítésre, körforgalom-építésre – 15,5 milliárdot fordítottak, melyből 20 helyen 60 kilométer épült meg. Hidak építésére közel 40 milliárdot biztosítottak.
Kuncze Gábor kijelentette: korábban a sztrádaépítések kikerültek a parlament felügyelete alól, a döntések nem a szakminisztériumban, hanem az MFB-nél születtek. Mára a helyzet rendeződött, a pályáztatás nyílt közbeszerzési eljárással zajlik. Fónagy János ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: az Orbán-kormány idején az autópályaépítések a hatályos törvények alapján, jogszerűen zajlottak.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az autópálya-törvénnyel kapcsolatban kiemelte: ez világossá, kiszámíthatóvá teszi, hogy a kormány milyen forrásokat rendel a programokhoz, amelyekhez uniós forrásokat is igénybe akarnak venni. Fontos szempontként emelte ki a miniszter – a kijelölt nyomvonalak mentén – a kisajátítási és elővásárlási jogokat szabályozó részt. Fónagy az autópályatörvényt üdvözli, de rámutatott: a miniszterelnök által ígért 800 kilométer és a kormányhatározatban vállalt 420 kilométer helyett a javaslat 431 kilométer autópályát irányoz elő, méghozzá meglepő módon 2007-ig. Ebből 31 kilométert ráadásul már átadtak, 25 kilométer pedig „csak” főút. A kormányhatározatból az is kiderül, hogy 2005. december végéig mindössze 101 kilométert adnak át, s azt sem tudni, hogy a 2005–2007 közötti időszak 1100 milliárdjából mennyi lesz a kormányzati, mennyi az uniós és mennyi a magántőke.
Csillag István ismertette: jövő év első hónapjaiban matricás lehet az M5-ös autópálya. A koncessziós jog megszerzését azonban csak megegyezéssel lehet megszerezni. Fónagy szerint viszont az M5-öst ki kell vásárolni, s a felelősség azoké, akik ezt a helyzetet előidézték, s ezzel hozzák helyre a Horn-kormány tévedéseit. Fónagy a jövő évi pályamatricák áremelésével kapcsolatban kiemelte: ennek következtében a kamionok ismét a településeken haladnak majd keresztül.

Várható árváltozás az autópályadíjakban
Kategória 4 napos 10 napos Havi Éves
2003 D1 1000 1900 3200 29 000
2004 D1* 970/1270 2000 3400 30 500
2003 D2 – 4600 8300 73 000
2004 D2* – 5200 9500 83 200
2003 D3 – 6700 12 300 110 000
2004 D3* – 8000 14 800 132 000
* várható árváltozás

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.