Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke kiemelte: az Orbán-kormány négy éve alatt 89 kilométer autópálya és 20 kilométer autóút épült meg. Fónagy János, az előző kormány közlekedési minisztere szerint a sztrádaépítések mellett számos más projekt is megvalósult. Ezek között említette az M7-es 100 kilométeres felújítását, amely jóval nagyobb feladat volt, mint egy új sztráda megépítése. Ezt az Állami Számvevőszék jelentése is elismerte.
*
Fónagy János a Magyar Nemzetnek elmondta: elkerülő és terhermentesítő szakaszok megépítésére 30 milliárd forintot fordítottak, melyből 27 helyen 114 kilométer út jött létre. A kapacitásbővítő útfejlesztésekre – kiszélesítésre, körforgalom-építésre – 15,5 milliárdot fordítottak, melyből 20 helyen 60 kilométer épült meg. Hidak építésére közel 40 milliárdot biztosítottak.
Kuncze Gábor kijelentette: korábban a sztrádaépítések kikerültek a parlament felügyelete alól, a döntések nem a szakminisztériumban, hanem az MFB-nél születtek. Mára a helyzet rendeződött, a pályáztatás nyílt közbeszerzési eljárással zajlik. Fónagy János ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: az Orbán-kormány idején az autópályaépítések a hatályos törvények alapján, jogszerűen zajlottak.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az autópálya-törvénnyel kapcsolatban kiemelte: ez világossá, kiszámíthatóvá teszi, hogy a kormány milyen forrásokat rendel a programokhoz, amelyekhez uniós forrásokat is igénybe akarnak venni. Fontos szempontként emelte ki a miniszter – a kijelölt nyomvonalak mentén – a kisajátítási és elővásárlási jogokat szabályozó részt. Fónagy az autópályatörvényt üdvözli, de rámutatott: a miniszterelnök által ígért 800 kilométer és a kormányhatározatban vállalt 420 kilométer helyett a javaslat 431 kilométer autópályát irányoz elő, méghozzá meglepő módon 2007-ig. Ebből 31 kilométert ráadásul már átadtak, 25 kilométer pedig „csak” főút. A kormányhatározatból az is kiderül, hogy 2005. december végéig mindössze 101 kilométert adnak át, s azt sem tudni, hogy a 2005–2007 közötti időszak 1100 milliárdjából mennyi lesz a kormányzati, mennyi az uniós és mennyi a magántőke.
Csillag István ismertette: jövő év első hónapjaiban matricás lehet az M5-ös autópálya. A koncessziós jog megszerzését azonban csak megegyezéssel lehet megszerezni. Fónagy szerint viszont az M5-öst ki kell vásárolni, s a felelősség azoké, akik ezt a helyzetet előidézték, s ezzel hozzák helyre a Horn-kormány tévedéseit. Fónagy a jövő évi pályamatricák áremelésével kapcsolatban kiemelte: ennek következtében a kamionok ismét a településeken haladnak majd keresztül.
Várható árváltozás az autópályadíjakban
Kategória 4 napos 10 napos Havi Éves
2003 D1 1000 1900 3200 29 000
2004 D1* 970/1270 2000 3400 30 500
2003 D2 – 4600 8300 73 000
2004 D2* – 5200 9500 83 200
2003 D3 – 6700 12 300 110 000
2004 D3* – 8000 14 800 132 000
* várható árváltozás
Megható üzenettel búcsúzott az élettől és rajongóitól az ismert amerikai színész















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!