Földhöz csapódott egy pilóták kiképzésére használt egymotoros, kétüléses, Jak–52-es típusú katonai repülőgép tegnap délelőtt a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszagyenda határában; a gépen utazó két katonatiszt a balesetben életét vesztette.
Egyelőre nem lehet tudni, mi okozta a tragédiát. Az egyik szemtanú lapunknak azt állította: a légcsavaros kisgép motorja nem sokkal a becsapódás előtt szokatlan, furcsa hangokat hallatott, ezért is figyelt fel rá. Fábián István látta, amint a Jak–52-es süllyedni kezd, a település közelében lévő szántóföldbe csapódik, majd kigyullad. Ezután értesítették a mentőket, majd társaival együtt a helyszínre siettek, a lángoló gép utasain azonban már nem tudtak segíteni. A két járművel kiérkező tűzoltók pár perc alatt megfékezték a lángokat.
*
Szabó Zsolt őrnagy, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgatóságának munkatársa a Magyar Nemzetnek elmondta: a két tapasztalt pilóta Szolnokról szállt fel karbantartó repülésre. Ezt a gyakorlatot azok a pilóták végzik a rutinjuk fenntartásához, akik nem repülős beosztásban dolgoznak. A gép a honvédség Szolnoki Vegyes Szállítórepülő Ezredének kötelékébe tartozott. Hozzátette: a tragédia okait a légügyi hatóság szakembereivel közösen vizsgálják, ugyanakkor munkájukat megnehezítheti, hogy a kisgépnek nem volt fekete doboza, amelynek segítségével könnyebben rekonstruálhatnák a történteket. A szerencsétlenül járt pilóták nevét és beosztását addig nem hozzák nyilvánosságra, amíg nem értesítették a hozzátartozóikat – jelentette ki Szabó Zsolt.
A lezuhant kisrepülőt 11 újonnan gyártott géppel együtt 1994-ben vásárolta a honvédség Romániától, főleg kiképzési célokra. Eddig egyik géppel sem volt gond.
Mivel a Jak–52-es egyszerű, légcsavaros gép, nem lehet belőle katapultálni – nyilatkozta a távirati irodának Kővári László repülési szakértő. Közölte: az orosz eredetű, de román gyártású alsószárnyas repülőt egy 360 lóerős, kilenc hengeres csillagmotor hajtja, amellyel óránként 200-300 kilométeres sebességre képes. A szakember szerint a Jak–52-es nagyon jól repülhető gép, amelyet elsősorban alapfokú kiképzésre és a műrepülés oktatására használ a légierő. Ezt a típust több keleti ország használja pilótaképzésre, de annyira népszerű, hogy Nyugaton is sokan vásárolnak ilyen gépet.
Mádl Ferenc köztársasági elnök a tragédia után táviratban fejezte ki részvétét az elhunyt katonatisztek hozzátartozóinak. Többek között ezt írta: a haza tisztelettel emlékezik a szolgálat közben elhunyt katonatisztekre, akik hivatásos katonaként munkájukkal a nemzetet, valamennyiünk biztonságát szolgálták.
Az elmúlt hat év honvédségi légi balesetei
1998. július 4.: A szabadszállási légi bemutatón lezuhant egy Zlin–142 típusú kétszemélyes oktatógép. Kéttagú legénysége életét vesztette.
1998. július 23.: Kecskeméten az augusztus 22–23-i nemzetközi repülőnap előkészületeiről tartott szakmai sajtóbemutatón lezuhant egy MiG–29 B típusú vadászrepülőgép. Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú vadászpilóta meghalt.
1999. június 3.: Kiskunhalas térségében műszaki hiba miatt kényszerleszállást hajtott végre a Magyar Honvédség egyik Mi–24-es helikoptere. Senki nem sérült meg.
2001. április 12.: Kiképzés közben összeütközött két Mi–24-es katonai helikopter Gyulafirátótnál. A gépek kényszerleszállást hajtottak végre. Az egyik helikopter kigyulladt. Két katona meghalt, ketten megsérültek.
2002. október 29.: Műszaki hiba miatt Kassa közelében lezuhant egy szlovák felségjelű Albatros L–29-es gyakorló repülőgép, de a gép két – továbbképzésen lévő – magyar pilótája katapultált és szerencsésen földet ért. (MTI–SAB)
Betörtek egy idős férfihoz Kazincbarcikán, majd megverték és kirabolták