Magyarázzák az EU-bizonyítványt

2003. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben minden felelősen gondolkodó politikai erő az összefogás fontosságát hangsúlyozza az európai uniós felkészülés, illetve közelgő felvétel kapcsán, Kovács László külügyminiszter még mindig a hátrafelé, az előző kormányra való mutogatásban véli felfedezni a megoldás egyetlen kulcsát. Mint tegnap reggel egy televíziós műsorban utalt rá: a számos ponton elmarasztaló EU-országjelentés az Orbán-kormány számlájára írandó, mivel a váltófutásban is nehéz helyzetbe kerül az a futó, aki ötvenméteres hátránnyal veszi át a stafétabotot. Szerinte ugyanis nekik négy-öt éves lemaradást kellett pótolniuk. Mindezt annak kapcsán fejtette ki, hogy Martonyi János, a polgári kormány külügyminisztere úgy nyilatkozott: csak összefogással lehet az EU-csatlakozásig hátralévő fél esztendőben felszámolni a hiányosságokat, s megoldani az unió által kifogásolt gondokat. Martonyi emlékeztetett rá: az ő minisztersége alatt négy–hat hetente tartottak egyeztetéseket a csatlakozás kapcsán, a baloldali kormány azonban a jelek szerint ezt nem tartja szükségesnek. Az MSZP pártelnöke ez utóbbi felvetésre még reagálni sem volt hajlandó, csupán megismételte az EU-kritika bagatellizálásával egyenértékű hurráoptimista kitételeket: hat hónap elegendő a bajok orvoslására, s a védzáradék kilátásba helyezése különben sem fenyegetés az unió részéről.
Eltekintve attól, hogy az uniós védzáradék közismerten katasztrofális következményekkel járna az amúgy is hátrányos megkülönböztetéssel sújtott magyar mezőgazdaságra és élelmiszeriparra nézve, a szocialista pártelnök saját szakértőikkel is ellentmondásba keveredett. Inotai András, a Világgazdasági Kutatóintézet igazgatója (és nem mellesleg Medgyessy szakértői teamjének tagja, tanácsadója) ugyanis egy nemrégiben megjelent tanulmánykötetben sokkal borúsabbnak látja a helyzetet. A Stratégiai Dialógus Füzetek részeként készített tudományos dolgozat igaz, még a számunkra súlyos elmarasztalásokat tartalmazó országjelentés előtt íródott, ám a tudós megállapításai annál hitelesebbnek tűnhetnek. A közgazdász szerint figyelmeztető jel, hogy a bizottság már a 2003. márciusi, majd májusi jelentésében is elmarasztalta hazánkat, főként a mezőgazdaság és a pénzügyi ellenőrzés területén meglévő hiányosságok miatt. Szinte cassandrai jóslatként is felfoghatók a következő szavai: „Nem lenne azonban jó, ha ez a hibajegyzék megismétlődne a legutolsó, ez év novemberére tervezett jelentésben, mert jó alapot szolgáltatna a védzáradékok alkalmazására. Ennek többféle kedvezőtlen hatása lehet. Egyfelől rögtön a belépés pillanatában rontaná Magyarország megítélését a régi EU-tagok között, de a bizottságnál is, ami aligha egyeztethető össze a sikeres tagságra törekvő ország képével és elképzeléseivel. Másrészt a – ma még ismeretlen tartalmú és idősávú – korlátozások megakadályoznák az EU belső piacának működésében való teljes körű részvételt, aminek gazdasági többletköltségei lennének. Harmadrészt a fenti tény hazai fogadtatása (és kommunikálása) növelné az EU-ellenes vagy legalábbis EU-szkeptikus tábort.”
Inotai arra is figyelmeztet: függetlenül attól, hogy az unió alkalmaz-e majd korlátozásokat avagy sem, 2004. május elseje után minden olyan területen szankcionálhatja Magyarországot, ahol nem kaptunk átmeneti mentességet, illetve nem teljesítjük a szerződésben vállalt kötelezettségeinket. Szerinte további károk származnának abból is, ha elesnénk a meghatározott uniós támogatásoktól, ha például a mezőgazdasági pénzekhez a megfelelő magyar fogadó intézményrendszer kiépítésének elmaradása miatt nem jutnánk hozzá. A jelenlegi kormányzat deklaráltan derűlátó nyilatkozatainak mond ellent az is, hogy a közgazdász úgy véli, 2004– 2005-ben nehéz költségvetési helyzettel kell számolnunk, ezért is lenne súlyosbító tényező, ha a megkésett alkalmazkodás pénzügyi-költségvetési terhei áttevődnének erre az időszakra.
Mint ismeretes, az Európai Bizottság megállapította: a magyar kormány hiányosan teljesíti a csatlakozási tárgyalásokon vállaltakat. Jogkorlátozó intézkedést nem foganatosít ugyan, ám négy, agráriumot érintő területen súlyos hiányosságokat állapítottak meg, így, ha a sürgős kormányzati intézkedések elmaradnak, egyetlen euró agrártámogatást sem hívhatunk le a csatlakozás évében. Többek közt azt kifogásolta Brüsszel, hogy még mindig nem állították fel az uniós támogatásokat kezelni képes kifizető ügynökséget Magyarországon, nem épült ki az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer, s a vidékfejlesztési intézkedések végrehajtására irányuló felkészülés is elégtelen. Az Európai Bizottság szerint az is komoly aggodalomra ad okot, hogy az élelmiszer-ipari üzemekre vonatkozó közegészségügyi követelmények még mindig nem teljesültek. Lapunk is beszámolt róla, hogy azonnali és határozott intézkedéseket követeltek. A közhiedelemmel ellentétben mindezek a brüsszeli figyelmeztetések nem a futballból ismert sárga lap kiosztásával voltak egyenértékűek. Szakértők szerint a piros lap kifejezés sokkal jobban fedi a valóságot, hiszen bizonyos területeken a „kiállítást” követő súlyos eltiltást helyezték kilátásba.
Természetesen sok szakemberben az is felmerül, vajon 2002 végén Koppenhágában miért vállalta a szigorú kritériumoknak történő megfelelést a szocialista kormányzat, ha különböző nehézségekre való hivatkozással máig nem tudja teljesíteni a követelményeket? A polgári kormányra való állandó visszamutogatást hitelteleníti az is, hogy több mint fél évvel a kormányváltás után még nem hivatkoztak a nehéz örökségre, csak – mint a rossz diák – másfél év, az elégtelen brüsszeli bizonyítvány kézhezvétele után „döbbennek rá” az előző kabinet „bűneire”.
A Világgazdasági Kutatóintézet vezetője tanulmányában viszont az EU-kommunikációnak valóban sárga lapot adott. Szerinte új alapokra kell helyezni az uniós tájékoztatást, meghatározó szerepet kell kapnia a társadalommal való párbeszédnek. A népszavazás előkészítése során (részben!) indokolt érzelmi töltést fel kell váltani a szakszerű tájékoztatással és az egyes területekre lebontott költség-haszon elemzéssel. Hangsúlyozza: ezt a munkát a népszavazás utáni napon azonnal el kellett volna indítani, ehelyett április óta e téren szinte semmi sem történt. Inotai a tanulmánykötet bemutatóján elmondta: külföldi példák is igazolják, hogy nem szabad a kormány alá tartoznia annak a szervezetnek, amely a kampányt bonyolítja, mert akkor válhat hitelessé a közvélemény szemében.
Matolcsy György, a Növekedéskutató Intézet igazgatója, a tanulmánykötet másik szerzője a sajátos, külföldi eredményeket ötvöző magyar út esélyeit vázolta fel. Szerinte az ázsiai, az angolszász és az európai modell legjobb, számunkra adaptálható értékeiből kell kialakítani a sikeres magyar gazdasági stratégiát. A polgári kormány gazdasági minisztere úgy látja, a siker nagymértékben a családi gazdaságok megerősítésén múlhat, hiszen az erőteljes növekedéseket produkáló ázsiai országok is a családokra építettek.
A sikerhez azonban széles körű információkra is szüksége van a társadalomnak. Mint lapunk is beszámolt róla, e tekintetben a kormányzat, illetve az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány egyáltalán nem jeleskedett. Sokakban fel is vetődött a gyanú, talán nem véletlen a szűken porciózott tájékoztatás, hiszen az információ így egyetlen szűk kör privilégiumává válhat. Erre irányuló kérdésünkre Inotai András úgy válaszolt: az országot járva azt látja, hogy erőteljesen nő az érdeklődés, az igény az információkhoz való hozzájutásra. Úgy vélte, aki komolyan gondolja, rövid időn belül eljuthat arra a szintre, hogy jó pályázatokat készítsen. Egyének, közösségek lesznek képesek arra, hogy terveikbe beépítsék az uniós információkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.