Gyorssegélyt kapnak a Honvédelmi Minisztériumtól a csütörtöki, tiszántúli légi balesetben elhunyt pilóták családjai. A két katonatiszt JAK–52-es katonai kiképzőgépe egyelőre ismeretlen okok miatt csapódott földhöz. A tárca Lanecker Józsefet és Szász Gábort saját halottjának tekinti, és fizetésük háromszorosát utalja át a hozzátartozóknak segélyként.
A gép roncsait tegnap átszállították a szolnoki repülőtérre, ahol tovább folytatják azok vizsgálatát. Közben a hivatalos norvégiai utazáson részt vevő Juhász Ferenc honvédelmi miniszter táviratban fejezte ki együttérzését a gyászoló hozzátartozóknak.
Mint arról beszámoltunk, csütörtök délelőtt karbantartó repülés közben lezuhant egy JAK–52-es légcsavaros, kétüléses kisrepülőgép a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszagyenda határában. Lanecker József ezredes és Szász Gábor őrnagy életét vesztette. A jármű a 89. Szolnoki Vegyes Szállító-repülő Ezred kötelékébe tartozott, amely többek között a dunai és tiszai árvizek mentési munkálataiban is részt szokott venni.
Szemtanúk szerint a repülő szárnyait billegtette a becsapódás előtt, és a motorja furcsa hangokat hallatott. A baleset pontos okait egy szakértőkből álló bizottság vizsgálja ki, és ez legalább egy hónapig eltarthat. Munkájukat nehezítheti, hogy a JAK–52-esben nincs fekete doboz. A géptípus kiképzési repüléseit meghatározatlan időre felfüggesztette a honvédség.
A magyar légierő a gépet – tizenegy másikkal egyetemben – 1994-ben vásárolta Romániától. A repülők egyenesen a gyárból érkeztek Szolnokra, szétszerelt állapotban, ládákban. A szerencsétlenül járt gép három évvel ezelőtt esett át az előírt nagyjavításon a Dunai Repülőgépgyárban.
A repülőgépben nincs gyárilag beépített katapult, így a pilótáknak nem volt esélyük a túlélésre. (Ahhoz, hogy ejtőernyővel kiugorjanak, szakértők szerint magasabban kellett volna repülniük, ám a szemtanúk azt állították, a földtől csupán pár száz méternyire voltak.) Információink szerint a honvédségnél korábban nem vetődött fel, és a jövőben sem tervezik, hogy katapulttal szereljék fel a JAK–52-eseket.
Úgy tudjuk, a JAK–52-eshez hasonló kisgépek baleseteit az esetek 99 százalékában a személyzet hibája, fegyelmezetlensége okozza, egy százalékában pedig műszaki hiba. Ennek a gépnek a csillagmotorja a dugattyús motorok közül a legmegbízhatóbbak közé tartozik, és szinte csak akkor állhat le, ha kifogy belőle az üzemanyag. Ugyanakkor Mihály Péter repülésbiztonsági szakértő a WestelPressnek úgy nyilatkozott: a gép feltehetőleg motorhiba miatt zuhant le.
A két katonatiszt 45 éves volt, korábban együtt jártak a repülőműszaki főiskolára, amelyet 1981-ben végeztek el. Barátok voltak. Lanecker Józsefet 1996-ban soron kívül alezredessé léptették elő, és aranykoszorús, első osztályú pilóta lett. 1999-től 2000-ig a pápai repülőtér parancsnoka volt, 2002-től pedig a hadműveleti csoportfőnökség fegyvernemi osztályának helyettes vezetőjeként dolgozott. Az L–39 (Albatrosz) és a MiG–21 különböző típusain 1811 órát repült. Szász Gábor őrnagy szintén első osztályú pilóta volt, s tavaly októberben kinevezték az újonnan létrejött JAK–52-es repülőszázad kiképzőtisztjévé. Összesen 1738 órát töltött a levegőben.
Orbán Viktor: A bérmegállapodással a minimálbér feletti bérek is nőnek