A táblalopkodás folytatódik

A kevés útba igazító jelzés miatt az autósok sokszor még térképpel sem könnyen találnak rá egy-egy eldugottabb településre. Erről nemcsak az országnak évi több tíz millió forintos kárt okozó táblatolvajok, hanem a közútkezelők is tehetnek. Ugyanakkor az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy szűkös költségvetésükből évről évre csupán a karbantartásra és az ellopott táblák pótlására futja.

2003. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente több tíz millió forintos kárt okoznak az országnak azok a tolvajok, akik ellopják, majd színesfémként értékesítik a közlekedési táblákat. Ugyanakkor valamelyest csökkent az ilyen bűncselekmények száma a korábbi esztendőkhöz képest annak köszönhetően, hogy a hatóságok a bűnözők által kedvelt és drágábban eladható alumíniumoszlopok helyett inkább horganyzott acélrúdra helyezik a jelzéseket. Immár magukat a táblákat sem alumíniumból, hanem kísérleti célból fából, műanyagból vagy acélból készítik. A legtöbb táblát egyébként Kelet-Magyarországon lopják el.
Azonban nemcsak a tolvajok garázdálkodása, hanem a közútkezelők szűkös anyagi lehetőségei miatt sincsen sokszor elegendő tábla az utak mentén, így az autósok egy-egy eldugottabb településre még térkép segítségével is csak kínkeservesen tudnak eljutni. Gyakran azt is tapasztalhatjuk, hogy az eligazító táblákon – már ahol van – kevés az információ, illetve rajta sincs, amit tudni szeretnénk. Elvileg létezik műszaki szabályozás arra, hogy egyes helyek, helységek nevét hol és hányszor kell föltüntetni. A sorozatos rossz tapasztalatok után azonban sokakban fölvetődik a kérdés, jó-e a szabályozás, illetve betartja-e azt a közút üzemeltetője.
Lányi Péter, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közúti közlekedési főosztályának vezetője elismerte, hogy néha még térképpel is nehéz eljutni egyes helyekre, mivel az útba igazító táblák a földutaktól távoli, kisebb forgalmú utakon nem megfelelők. Hozzátette: a táblarendszerrel alapvető problémák nincsenek, de kisebb hiányosságok vannak, amelyek kiszűrésén folyamatosan dolgoznak. Leszögezte: az uniós csatlakozás miatt kötelezettségeink nincsenek, Brüsszel csupán általános irányelveket fogalmazott meg, hogy minél homogénebbé váljék az egységesülő kontinens jelzésrendszere. Ennek érdekében hazánk 2002-ben bevezette azt a rendeletet, amely az útirányjelző táblák rendszerét szabályozza. Ez például meghatározza, hogy milyen legyen azok alapszíne: az autópályáé kék, a főúté zöld, a lakott területen lévőé fehér, a turisztikai jelöléseké pedig barna. Így a tájékoztató táblák immár az Ausztriában és Németországban is bevett színeket követik.
A közlekedési minisztériumtól kapott adatokból az derül ki, hogy míg tavaly körülbelül 769 millió forint volt közlekedési táblák cseréjére, az idén ennél 44 millió forinttal kevesebb a felhasználható összeg. (A viszonyítás kedvéért: egy átlagos méretű útjelzés telepítése körülbelül 100-150 ezer forintba kerül.) A statisztikák szerint az állami kezelésben lévő 30 ezer kilométernyi országos közúthálózaton a táblatolvajok az év első kilenc hónapjában 39 millió, míg az előző esztendőben 56 millió forintnyi kárt okoztak. A 130 ezer kilométeres helyi úthálózat mentén is több tíz millió forintos a kár.
Jenovai Zoltán, a fővárosi önkormányzat forgalomtechnikai főosztályának vezetője szerint egységes koncepció alapján Budapesten is újra kellene gondolni az útba igazító táblák rendszerét, de évek óta csak arra van elegendő pénz, hogy a megrongált vagy ellopott jelzéseket pótolják. Eközben a nyugati országokban már jó ideje olyan változtatható jelzésű táblák működnek (például prizmás vagy billenőtáblás kivitelben), amelyekkel időről időre át lehet szervezni a forgalmat. Jenovai Zoltán tájékoztatása szerint az idén csaknem 130 millió forint fordítható a fővárosban táblacserére, karbantartásra, miközben a tolvajok évről évre több mint harmincmillió forintnyi kárt okoznak.
Mózes Antal, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának munkatársa szerint szükség lenne a táblák tartószerkezeteinek felülvizsgálatára is, mert azok sok helyütt elöregedtek, veszélyessé váltak. Úgy vélte, az európai elvárásoknak a budapesti táblák öt-tíz százaléka felel meg, de folyamatosan cserélik a régieket. Leszögezte: a fővárosban meglehetősen bonyolult az útirányjelző hálózat, mivel az egy és két számjegyű főútvonalak döntő többsége, valamint az autópályák is innen indulnak, és rengeteg a forgalmas közlekedési csomópont is. Az autósoknak sok információra van szükségük, de a jelzéseknek eközben áttekinthetőknek kell lenniük, és a városképet sem ronthatják. Közölte: a rendszert legközelebb az M0-s és a külső kerületi körút megépülésekor egészítik ki jelentősebben. A útba igazító tábláktól el kell választani a közlekedés rendjét szabályozó KRESZ-táblákat. Hazánk 1968-ban Bécsben írta alá a közúti jelzési egyezményt, amely az ENSZ egyik alapokmánya, és a közúti jelzések, jelképek és útburkolati jelek tulajdonságait szabályozza. Ezt később egy európai megállapodással egészítették ki, majd 1995-ben történt a legjelentősebb módosítása. Az egyezmények hazánkra is kötelező érvényűek. Bár már többször megújították azokat, de csak kisebb változtatásokra volt szükség. Ezek közé tartoztak például azok a szigorítások, amelyeket az Alpok alagútjaiban történt tragikus tömegbalesetek után vezettek be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.