Hatszázmilliós gép közbeszerzés nélkül

Egy 23 éves An–26-os szállítórepülő vásárlására 600 millió forintot költene a honvédelmi tárca. A minisztérium arra hivatkozik, hogy használt gépeink felújítása drágább lenne a vásárlásnál, az egymillió dollárért felajánlott amerikai repülőkhöz pedig nincs megfelelő infrastruktúra.

2003. 12. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Saját hatáskörben engedélyezte a kormány nemzetbiztonsági kabinetje, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) közbeszerzés nélkül megvásároljon egy An–26-os ukrán szállítórepülőt 600 millió forintért. Eredetileg 12 ilyen géppel rendelkezett a Magyar Honvédség, amelyek közül egyet baleset ért, négyet jelenleg is használ a légierő, a többi gép sorsa azonban ismeretlen. Információink szerint jelenleg ezeknek a gépeknek egy része Romániában és Bulgáriában végez magánszállításokat.
A szaktárca a vásárlással kapcsolatban arra hivatkozik, hogy a légierő tulajdonában lévő levitézlett repülők felújítása darabonként 700-750 millió forintba kerülne, a szállítókapacitás növelésére azonban szükség van, mert a négy használható repülőből általában csak kettő szállhat fel biztonsággal a kifutóról.
*
Ez azért is különös, mert a jelenleg is hadrendben lévő járműveket nemrég újították fel, 2010-ig meghosszabbítva az üzemidejüket, és ez jóval kevesebbe került, mint a tervezett vásárlás. Lapunk úgy tudja, hogy a megvásárolni kívánt 23 éves gépet a kilencvenes években az orosz légierő már leselejtezte, majd egy magáncég használta.
Az USA korábban egymillió dollárért ajánlott fel használt C–130-as Hercules repülőket, sőt akár ingyen is Magyarországnak adott volna ilyen gépeket. A Herculesek jóval nagyobb sebességgel, illetve biztonsággal közlekednek, nagyobb a rakterük is, a védelmi tárca mégis elvetette ezt a lehetőséget. A magyar haderő vásárolhatna olasz (Fiat–G222-es) vagy a lengyelekhez hasonlóan spanyol (Casa) szállítógépeket is.
Matyuc Péter, a HM kommunikációs főigazgatója lapunknak elismerte, hogy a magyar hadsereg akár ingyen is kaphatott volna amerikai C–130 Hercules szállítórepülőket, de állítása szerint ezek az üzemidejük végén jártak, és a felújításuk nagyon drága lett volna. Ezenkívül – a szóvivő közlése szerint – a gépek karbantartásához ki kellett volna képezni a javítószemélyzetet, és új földi infrastruktúrát kellett volna kialakítani, és ugyanez a helyzet az európai gépekkel is. Ugyanakkor a honvédség egyelőre nem flottát vásárol, hanem egyetlen géppel bővíti a szállítókapacitását, és erre az An–26-os megvásárlása a legjobb megoldás – tette hozzá a főigazgató. Matyuc Péter közölte: a most használatos An–26-osok üzemidő-hosszabbítása azért olcsóbb a többi ukrán gépünk esetleges felújításánál, mert ezek nem üzemben tartott gépek.
A használt An–26-osok sorsáról a szóvivő csak annyit mondott, hogy átadták őket az ÁPV Rt.-nek, de azt megerősítette, hogy az egyik gépet Bulgáriának adták el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.