Saját hatáskörben engedélyezte a kormány nemzetbiztonsági kabinetje, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) közbeszerzés nélkül megvásároljon egy An–26-os ukrán szállítórepülőt 600 millió forintért. Eredetileg 12 ilyen géppel rendelkezett a Magyar Honvédség, amelyek közül egyet baleset ért, négyet jelenleg is használ a légierő, a többi gép sorsa azonban ismeretlen. Információink szerint jelenleg ezeknek a gépeknek egy része Romániában és Bulgáriában végez magánszállításokat.
A szaktárca a vásárlással kapcsolatban arra hivatkozik, hogy a légierő tulajdonában lévő levitézlett repülők felújítása darabonként 700-750 millió forintba kerülne, a szállítókapacitás növelésére azonban szükség van, mert a négy használható repülőből általában csak kettő szállhat fel biztonsággal a kifutóról.
*
Ez azért is különös, mert a jelenleg is hadrendben lévő járműveket nemrég újították fel, 2010-ig meghosszabbítva az üzemidejüket, és ez jóval kevesebbe került, mint a tervezett vásárlás. Lapunk úgy tudja, hogy a megvásárolni kívánt 23 éves gépet a kilencvenes években az orosz légierő már leselejtezte, majd egy magáncég használta.
Az USA korábban egymillió dollárért ajánlott fel használt C–130-as Hercules repülőket, sőt akár ingyen is Magyarországnak adott volna ilyen gépeket. A Herculesek jóval nagyobb sebességgel, illetve biztonsággal közlekednek, nagyobb a rakterük is, a védelmi tárca mégis elvetette ezt a lehetőséget. A magyar haderő vásárolhatna olasz (Fiat–G222-es) vagy a lengyelekhez hasonlóan spanyol (Casa) szállítógépeket is.
Matyuc Péter, a HM kommunikációs főigazgatója lapunknak elismerte, hogy a magyar hadsereg akár ingyen is kaphatott volna amerikai C–130 Hercules szállítórepülőket, de állítása szerint ezek az üzemidejük végén jártak, és a felújításuk nagyon drága lett volna. Ezenkívül – a szóvivő közlése szerint – a gépek karbantartásához ki kellett volna képezni a javítószemélyzetet, és új földi infrastruktúrát kellett volna kialakítani, és ugyanez a helyzet az európai gépekkel is. Ugyanakkor a honvédség egyelőre nem flottát vásárol, hanem egyetlen géppel bővíti a szállítókapacitását, és erre az An–26-os megvásárlása a legjobb megoldás – tette hozzá a főigazgató. Matyuc Péter közölte: a most használatos An–26-osok üzemidő-hosszabbítása azért olcsóbb a többi ukrán gépünk esetleges felújításánál, mert ezek nem üzemben tartott gépek.
A használt An–26-osok sorsáról a szóvivő csak annyit mondott, hogy átadták őket az ÁPV Rt.-nek, de azt megerősítette, hogy az egyik gépet Bulgáriának adták el.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó