Könyvajándék

L A P S Z É L J E G Y Z E T E K

Fáy Zoltán
2003. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt hiszem, nem tévedünk nagyot, ha úgy véljük: december 25-éről 2003-ban nem Jézus születése jut a legtöbb ember eszébe, hanem a kötelező ajándékvásárlás, az ezzel járó kényelmetlenségek; a tülekedés, a közlekedési dugók, a pénz és az ötletek szűkös volta – esetleg a karácsonyi meglepetések házi készítésére való készülődés és tervezgetés. A XIX. századtól napjainkig évről évre erősödött az ünnep konzumjellege, melyet az „egymásra való odafigyelés” és az „ajándékozás” sürgető és alapjaiban helyes törekvése szentesít. Kár is lenne elítélni azt a vágyat, amelynek középpontjában a másik ember iránti szeretet kifejezése áll. Karácsonykor senki sem akarja önmagát meglepni, divatos szóval élve magamagát „kényeztetni”, figyelme mások felé irányul, és ez akkor sem elhanyagolható körülmény, ha a vásárlásban és fogyasztásban testet öltő gesztus sokszor egész éves mulasztások elleplezésére hivatott.
De bárhogy van is, vitathatatlan tény, hogy karácsony ünnepének jellege alapjaiban változott meg a sokszor rendszeres odafigyelés hiányát pótolni igyekvő felfokozott ajándékozási vággyal. Mert kisebb-nagyobb meglepetésekkel mindig is igyekeztek megörvendeztetni egymást az emberek, de erre a gesztusra nem okvetlenül karácsonykor került sor. Amikor Herczeg Miklós 1529. december 25-én dunaszekcsői „kényszerlakhelyén” tollat fog, hogy hosszú, panaszos levelet intézzen Batthyány Ferenchez, aki megakadályozta I. Jánoshoz való csatlakozását, eszébe sem jut az ünnep alkalmából üdvözletet küldeni, egyáltalán, fel sem merül, hogy a dátumon kívül bármi módon utaljon karácsony napjára. Kortársaival együtt benne élt az ünnepben, de ez nem okozott meglepetést, és a liturgián való részvételen és a böjt befejezésén kívül talán semmi más módon nem is emlékeztek meg Krisztus születéséről. Nem volt szükségük azokra a pótcselekvésekre, melyek a mi ünnepeinket töltik ki.
A karácsonyi készülődés inkább lelki természetű volt, és külsőségek tekintetében a közvetlen környezet rendbetételére, a takarításra, mosásra, mosakodásra és a főzésre szorítkozott. Temesvári Pelbárt, az Európa-szerte ismert magyar ferences prédikátor is a lelki megtisztulásra helyezi a hangsúlyt XV. század végén írt szentbeszédében, párhuzamba állítva a spiritualitást az e napon általános testi tisztaság iránti vággyal: „Krisztus testében jött el, tehát az ő testi eljövetelének megfelelően testedet is nagy tisztaságban kell megtartanod és megőrizned. Mint ahogyan nem akarsz a holnapi ünnepen fürdetlen testtel részt venni, annál inkább kell bűneid mocskát levetned magadról.”
Az ajándékozás szokásának biblikus magyarázata nyilván a három napkeleti bölcs gesztusában keresendő, de maihoz hasonló formája legföljebb száz–százötven éves múltra tekinthet vissza. Az egymás felé fordulás kisebb-nagyobb jeleit pedig nem évente egyszer adták egymásnak az emberek, hanem ahogyan lehetőségük volt rá, de dátumtól függetlenül. A kolduló rendi ferencesek XVI. századi levelezéséből megtudhatjuk például, hogy milyen apróságokkal kedveskedtek egymásnak a barátok. „Íme küldök számodra egy hegyes késecskét, amelyet tavaly hoztam Szakolcáról” – olvashatjuk az egyik levélben. „Küldd el, kérlek, Szent Ambrus munkáját, miután most nagy szükségem volna rá. Ajándékul most mit sem küldhetek” – írja egy másik szerzetes. A mentegetőzés arra utal, hogy az apróbb ajándékok rendszeresek lehettek, és a levelet küldők úgy érezték, a figyelmesség tárgyiasult formájának hiányát meg kell magyarázni társuknak. Egyik franciskánus így szabadkozott, amikor mostoha életkörülményei miatt semmilyen ajándékot sem küldhetett: „Ide helyezve a tövis, bogáncs és sziklameredélyek hazájába, mint igazi remetéknek egyebünk sincs a nyomorúságnál. Időnket is azzal töltjük, amivel az anakhóréták: imádkozunk és szolgálunk Istennek. Ha én most rothadt almát vagy körtét küldenék ajándékul neked, az úton még inkább megromlanának.”
A sok kis ajándékhoz képest mind fizikai, mind szellemi értékükkel kiemelkedtek a könyvek. Régi könyvtáraink telis-tele vannak ajándék könyvekkel; némelyik címlapján három-négy nagylelkű gesztus történetét is megörökítették. Van ebben valami megható: egy tárgy, amely évszázadokon keresztül szolgált arra, hogy az egymás iránti szeretet kifejezője legyen. Még érdekesebb, ha azt is tudjuk, hajdanában kik kedveskedtek egymásnak. Temesvári Pelbárt egyik nagyböjti prédikációgyűjteménye, a Pomerium 1499-ben Hagenauban nyomtatott példányának utolsó lapján például a számtalan apró betűs jegyzet mellett egy ilyen harmadfél száz éves barátság dokumentumát olvashatjuk: a könyvet Szegedi István örök emlékezetül adta ajándékba Pásztói Bálintnak 1637-ben. Örök emlékezetül! Ma már senki sem tudja, hogyan éltek, hol lelték halálukat, merre van a sírjuk a barátoknak, csak az biztos: 1637-ben Szegedi István megajándékozta Pásztói Bálintot. Szeretetének bizonyítéka „túlélte” őket és sikeresen dacolt az évszázadok viszontagságaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.