Nem kell összekeverni a Ben Hurt a tévémacival

Tiszta hírforrás: nem több, nem kevesebb – hangzik az RTL Klub híradózási ars poeticája. A nyilvánvalóan a bartóki modellre hajazó szlogen kétségkívül szokatlan egy kereskedelmi televíziótól, ráadásul a hirdetett elvek – lényeges és lényegtelen megkülönböztetése, a valós információ és a szenzációhajhászás, a puszta hír és a véleménysugalmazás szétválasztása – közszolgálati erényeknek tetszenek. Kotroczó Róbert, a csatorna hírigazgatója nem lát ellentmondást az elmélet és az RTL gyakorlata között.

Csontos János
2003. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddigi pályája során jócskán volt alkalma megtapasztalni a közszolgálati és kereskedelmi hírtelevíziózást is. Mi a különbség köztük?
– Szerintem alapvetően nincs különbség. Valóban dolgoztam a Magyar Televízió Esti Egyenleg, Híradó, Aktuális és Objektív műsoraiban; a CNN-nél; a TV2-nél a Tényekben, a Naplóban és a Jó estét, Magyarország!-ban, az RTL Klubnál pedig a Reggeli című magazinban. 2000-től vagyok az RTL Klub hírfőszerkesztője, 2001-től a hírigazgatója. Elég sokfajta gyakorlatot és hozzáállást megtapasztaltam tehát, de állíthatom: csakis tisztességes és tisztességtelen hírszolgáltatás létezik.
– Ettől függetlenül a nézők számos különbséget érzékelnek kereskedelmi és közszolgálati megközelítés között…
– Ezek a médiatörvény kategóriái, nem a nézőké. A nézők pozitívan visszajelzik azt, amit csinálunk: az RTL Klub Híradója most magasan a legnézettebb. Szerintem a mi hírműsorunk egyebek mellett azért számít nívósnak, mert nincsenek benne klasszikus bulvártémák. Azokra megvannak a csatornának a saját műsorai, nem kell a híradósoknak foglalkozniuk velük.
– A könnyedebb magazinok is a hírigazgató alá tartoznak?
– Ha a Fókuszra gondol, az külön főszerkesztőséggel, nagy autonómiával kötődik ide. A hírigazgatósághoz tartozik még a zászlóshajó Híradón kívül az Országház magazin, a meteorológia, az Antenna euroatlanti magazin, a XXI. század című magazin, valamint a vallási műsorok is. A valaha heti magazinként indult Akták időszakos, alkalmi műsorrá alakult: olyankor illesztjük adásba, amikor egy-egy téma szétfeszítené más hírműsorok kereteit. Rendszerint politikai háttér jellegű összeállításokról van szó; az utóbbi időben például – elsőként a tévék közül – az Alexandru Mudura-interjút sugároztuk, s levetítettük a Szaddám apánk című dokumentumfilmet is.
– Az ORTT épp most szállította le a TV2 közszolgálati kötelezettségeit. Ha nincs is ilyen létező kategória, akkor hogyan lehet alkudozni róla?
– Közszolgálatiként definiált vállalás van, de ez sokrétű: ebben vannak például animációs filmek, ifjúsági műsorok is. Ez egyébként nem az én területem az RTL-ben.
– Akkor konkretizálom a kérdést. Sokan kétségbe vonják, hogy például a Fókusz kimeríti-e a közszolgálati műsorszám kritériumait…
– A Fókusz ma is olyan, mint az első beszámoló idején, amikor az ORTT elfogadta közszolgálati műsorszámként. Sőt azóta többször el is hangzott beszámolók idején, hogy a Fókusz „javult”. A műsor közkedveltsége azt mutatja, hogy szükség van rá. Nyilvánvalóan nem klasszikus hírmagazin: közszolgálati vonás ott van benne, hogy tudatosan és rendszeresen foglalkozik égető társadalmi problémákkal, amelyekről a milliós nézősereg csupán könnyed bulvártémák közé beágyazva értesülhet, máskülönben nem nézné meg ezeket a tudósításokat. Sokféle stratégia létezhet e területen – a Fókusz csupán az egyik lehetségeset képviseli. Lehetne ezeket a társadalmi gondokat különálló, véresen komoly műsorokba is száműzni, csak éppen semmilyen vagy csak korlátozott társadalmi hatásuk lenne. Ezzel a populáris árukapcsolással viszont rendszeresen kétmillió ember gondolkodásába tudjuk ezeket a szociális témákat becsempészni.
– Mit ért szociális témákon?
– A szegénységet, a kilátástalanságot, a mozgáskorlátozottak és más fogyatékkal élők problémáit.
– Mindez valóban dicséretes, ám a kiskorú nézők nem csupán a nyomor, hanem például a szexuális aberrációk képeivel is találkozhatnak este hét előtt…
– Pontos szabályok vannak érvényben, hogy verbális és vizuális értelemben mi ábrázolható és mi nem. Ebben a belső kódexben nem csupán követtük az európai gyakorlatot, de tekintettel a magyarországi viszonyokra, számos helyen szigorítottunk is rajtuk. Ebben a tekintetben a korlátozások a konkurenciánál is erőteljesebbek. Összességében az erotikához köthető témák nem felülreprezentáltak, a Fókusz érdeklődése ebben sem különbözik az átlagemberekétől. Szisztematikusan kutatjuk, mit fogad el a közönségünk és mit utasít vissza. Gondolom, ön sem állítja, hogy az aberrációk lennének a Fókusz-műsorok leggyakoribb és legdominánsabb témái…
– Vonatkozik a kódexük az erőszak ábrázolására is?
– Hogyne. Azt tapasztaltuk, hogy az agresszió, a túlzott drámaiság nemhogy odaszegezné a nézőt a képernyő elé, hanem éppenséggel kontraproduktív. Nekünk pedig nem az az érdekünk, hogy elriasszuk a nézőt.
– Ez az oka annak is, hogy 2001. szeptember 11-én szándékosan kivártak a rendkívüli híradóval?
– A hírt gyorsan bejelentettük, csak az adást készítettük elő talán gondosabban, mint máshol. Ez csupán félórás késedelmet jelentett az MTV-hez képest, de addig is folyamatosan tájékoztattuk a nézőket a történtekről. Az adás azonnali megszakítása helyett jól fésült hírműsorral jelentkeztünk, amikor már rálátásunk, perspektivikus képünk volt az eseményekre. Ha nem ezt tettük volna, nagyon ki lettünk volna szolgáltatva a CNN-nek és más hírtévéknek: azt kell volna adnunk, ami a csövön – azaz a nemzetközi csatornákon – kijön. Véletlenül majd mindenki itt volt a szerkesztőségben, aki él és mozog, tehát az „egyenes adás” módszerét is választhattuk volna – így viszont elkerülhettük, hogy például a felhőkarcolókból kiugrálók képét mutassuk. Ezt a sokkoló képsort később sem vetítettük.
– Amerikai optikával állítja, hogy a közszolgálatság fogalma értelmezhetetlen?
– Valóban ott mélyültem el ebben kérdésben. Ott a „public service” egyébként olyan egyszerű felhívásokat jelöl, hogy kössük be magunkat az autóban, vagy gyalogosként vigyázzunk a zebrán. Én azt tekintem közszolgálatnak, ami a hírpiacról valóban érinti és érdekli a nézőt, magyarul szolgálja a köz érdekeit. Gyakran előfordul, hogy elmegyünk egy eseményre, fölveszszük, dokumentáljuk, ám ha nincs benne közérdekű információ, akár a Híradóból is kimarad az anyag. Csupán azért nem kerül adásba egy történés, mert aznap dolgozott ott egy stábunk.
– Megengedhetik ezt maguknak?
– Igen. Mellesleg megfelelünk az ORTT elvárásainak is. Ők a felettes hatóság, ők is csak a dolgukat teszik, amikor saját elveik szerint mérnek bennünket.
– Hogyan jellemezné az RTL Klub jelenlegi Híradóját?
– Sok rövid hír, viszonylag nagy formagazdagság, interjú és élő bejelentkezés, ha szükséges, akár helikopterről is. Klasszikus megközelítés, modern apparátussal. Brüszszelbe már most is hazajárunk – nem állandó tudósítóval oldjuk meg, hanem jönnek-mennek a stábok. Az Európai Unió nálunk belpolitikának számít.
– Olykor viszont mintha hanyagolnák a krónikás szerepet, különösen mostohán bánnak a protokollhírekkel.
– Ez szándékos. Mi a közönségnek csináljuk a Híradót, nem a politikai elitnek vagy az utókornak. Azt valljuk, hogy a napi hírműsornak mindenekelőtt praktikusnak és érdekesnek kell lennie. A parlamentben is főleg az a fontos, ami a kisembert, a mi közönségünket érinti. A protokoll olyan formában is hidegen hagy bennünket, hogy általában nem utazgatunk miniszterekkel és kormányfőkkel. Ha az esemény mégis fontos a nézőink számára, akkor sem szállunk fel a kormánygépre, vagy ha mégis, akkor szigorúan kifizetjük. Vissza lehet nézni: bennünket nem lehetett megvenni egy-egy repülőúttal. Egyetlen olyan protokolláris terület van, ahol esetenként kivételt teszünk: a köztársasági elnök szerepléseit illetően. Ő szimbolikus voltánál fogva is közérdeklődésre tarthat számot. Az sem véletlen, hogy nálunk újévkor is az államfő mondja a köszöntőt, nem pedig a csatorna elnöke.
– Számos kritika éri a műsort a politikai reprezentáció arányai miatt…
– Ezeknek a kritikáknak rendszerint ingatag a valóságalapjuk. ORTT-statisztikákkal bizonyíthatom, hogy a kormányzat, az ellenzéki, illetve a kormánypárti politikusok szerepeltetésének aránya hoszszabb távon szakasztott olyan most is, mint az előző kormányok alatt volt. A klasszikus demokráciának tekinthető angolszász hagyományok szerint a politikusi megjelenések harmada a kormányzatot illeti, harmada a hatalmon lévő pártot vagy pártokat, harmada az ellenzéket. Ezt a hazai médiában éppúgy az RTL Klub közelíti meg a legjobban, mint 1999-ben vagy 2000-ben.
– Érik-e politikai befolyásolási kísérletek a hírműsoraikat? A közszolgálati híradóknál napi három-négy telefonhívás érkezik átlagban…
– Nem tudom, hogy mi lehet a közszolgálatiaknál. Mióta én ebben a székben vagyok, nem fordult elő ilyesmi. Ez persze nem jelenti azt, hogy másutt se fordulna elő. A pályám során a Magyar Televíziónál éltem át, hogy Antall József miniszterelnöksége idején megszüntették az Egyenleget, ugyanott Horn Gyula miniszterelnöksége idején sikerült elmozdítani Betlen Jánost a Híradó éléről. Az utóbbi már annyira mellbe vágott, hogy mindenáron el akartam menni egy időre az országból, és még a képernyő sem tudott itt tartani. Akkor mentem el Amerikába, a CNN-hez tanulni. Egyébként ha a kollégáim találkoznának politikai nyomásgyakorlással, azonnal fellépnénk ellene. Az RTL tőkeerős cég, s amikor Jean-Charles de Keyser, a társaság elnöke Magyarországon tartózkodik, mindig felteszi nekem ezt a kérdést. Ha igenlő volna a válasz, megvannak a brüsszeli fórumok, ahol szóvá tehetné az ügyet. Egy nagy és tehetős kereskedelmi tévének egyszerűen nem érdeke, hogy látványosan egyoldalú hírműsora legyen.
– A kampányidőszakban sem fordult elő említésre méltó eset?
– Ilyen kényes periódusban még arra is ügyelünk, hogy minden rivális párt képviselőivel ugyanannyiszor, ugyanolyan időtartamban találkozzunk, hogyha például a vita vagy a választási műsor technikai részleteit megbeszéljük. Ha mégis van konfliktus, magam írok levelet a magáról megfeledkezett párt sajtósának, elutasítva a méltatlan hangvételt. Ezeket eddig sikerült ilyen módon kezelni.
– Az eddigiekből az következik, hogy a csatornának nincs is tudatos politikai véleménye?
– Arra törekszünk, hogy a hírműsorokban minden kommentatív elemet kiöljünk képben és szövegben egyaránt. Ha csak egy kiválasztott párthoz vagy ideológiához kötődnénk, nem lenne ennyi nézőnk. Minden érvnél beszédesebb, hogy a 2002-es választási időszakban is bennünket néztek a legtöbben. Úgy érzik az emberek, hogy mi állunk a leginkább középen. Ezt amúgy az ORTT tartalomelemzése is alátámasztja.
– Mekkora a hírterület súlya a csatornán belül?
– Világos szereposztás az igazgatóságok között – még a pénzügyi terület is csak a vezérigazgatón keresztül érintkezik velünk. A programigazgatóság mellett a hírterület a legfontosabb: nekünk kell megadni a csatorna tartását.
– Sokan úgy hiszik, hogy a Heti Hetes és Fábry Sándor show-műsora is a hírigazgatósághoz tartozik…
– Pedig nem.
– Az emberek ezt nem kötelesek tudni. Úgy gondolják, hogy a Híradó is politizál, a Heti Hetes is meg a Fábry-show is…
– A Híradó nem politizál. Az azt jelentené, hogy véleményt is mond. Ilyet nem teszünk. Tény, hogy egyetlen kommentatív elemekből építkező szórakoztató műsor is képes azt a képzetet kelteni, mintha a „csatornának” lenne politikai véleménye. Pedig a műsorokban megszólalók a saját véleményüket mondják. Sem a Heti Hetesnek, sem Fábry Sándornak nem mi szállítjuk a híreket – még ilyen módon sem követik az RTL Klub Híradóinak tematizálását. Ám egy televízió közös fedele alatt sok minden elfér, s nem feltétlenül kell összekeverni a Ben Hurt a tévémacival. Ha valaki a szórakoztató műsorok alapján akarja megítélni a hírszolgáltatást, azzal nem tudok vitatkozni. A nézők persze küldenek mindenféle jeleket. Az ön által megemlített műsorok közül most Fábryt kicsit jobban nézik, mint a Heti Hetest. Abban viszont, hogy az RTL Klub Híradó mind a teljes, mind a fiatal nézők körében abszolút piacvezető, a csatorna összteljesítménye is közrejátszik.
– Volt-e olyasmi a három év alatt, amit mai fejjel másképp csinálna?
– Egy hírműsor naponta több száz adatot közöl, elkerülhetetlen, hogy ne csússzanak be apró hibák. Stratégiai hibát azonban meggyőződésem szerint nem vétettünk. Mindazonáltal a szakmai tévedések sem maradnak következmények nélkül. A legkirívóbb esetben napi szerkesztőt is eltanácsoltam már. Elég a látszat is, hogy hitelünket veszítsük, ezért nem lehetünk elég körültekintőek. A kiegyensúlyozottságot azonban nem percre és napra, hanem hosszabb távon kell rajtunk számon kérni. Aki így közelít hozzánk, nehezen találhat rajtunk fogást…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.