Start előtt a regionális repülőterek

Évek óta tartó pangás után némiképp előremozdulni látszik a regionális repülőterek ügye – bár még mindig több a bizonytalanság, mint a konkrétum. Ami tudható, az az, hogy a Debrecen Airport fejlesztésére mintegy ötszázmillió, a sármelléki Balaton West Airport elengedhetetlenül szükséges beruházásaira pedig 670 millió forintot szán a kormányzat. Igaz, a debreceni légikikötő beruházásainak finanszírozása inkább még csak ígéret. A Fidesz ilyen tárgyú indítványának leszavazását követően Medgyessy Péter Kósa Lajos polgármesterrel folytatott tárgyalásán került terítékre újra a téma a kormányfő cívisvárosbeli látogatásakor. A sármellékiek fejlesztési pénze biztosabbnak látszik: külön soron szerepel a 2004. évi költségvetésben. Már csak azt nem tudni, a Budapest Airport tulajdonszerzésének vételáraként vagy támogatásként kapják-e meg a pénzt a sármellékiek.

2003. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyár végén meglehetősen kellemetlenül érintette a sármelléki és a debreceni reptértulajdonos önkormányzatokat az a hír, hogy az Európai Unió nem szán fejlesztési forrásokat a regionális légikikötőkre. Tovább borzolta a kedélyeket, hogy az állami fejlesztési elképzelésekben sem foglal el kiemelt helyet a regionális légikikötőkre építő közlekedés, így források híján a fejlesztések elakadni látszottak. Az elutasító álláspont azért is érthetetlen, mert szakértői elemzések szerint a repülőgépes utas- és áruszállításban igencsak akadnak kiaknázatlan lehetőségek.
Miközben az autópályák és közutak mindenütt túlzsúfoltak és fokozottan balesetveszélyesek, a világ személy- és teherforgalmának mindössze 10 százaléka bonyolódik le légi úton. A legbiztonságosabbnak tartott közlekedés forma fejlesztése mellett szól az is, hogy a regionális repülőterek – hasonlóan az autópályákhoz – jelentős tőkevonzó képességgel rendelkeznek: 50–100 kilométeres hatósugárban mozgásba hozzák a gazdaságot, fellendítik a turizmust. De a nemzetközi követelményeknek megfelelő repülőterek kialakítása nemcsak az érintett térségeknek érdeke, hanem a magyar repülésnek is fontos, hiszen jelen pillanatban nincs olyan minősített légikikötő hazánkban, ami kedvezőtlen időjárás esetén helyettesíthetné a fővárosi terminálokat. Így előfordulhat olyan eset, hogy a Magyarországra készülő utasok kénytelenek külföldi repülőtéren leszállni.
Magyarországon több mint ötven kisebb-nagyobb repülőtér működik, ám ezek közül csak kettő – a sármelléki Balaton-West Airport és a debreceni Debrecen Airport – rendelkezik olyan paraméterekkel, hogy nemzetközi forgalmat is kiszolgáló légikikötőként működjön – tudtuk meg Zóka Istvántól, a vidéki repülőterek szövetségének elnökétől, a sármelléki légikikötő vezetőjétől. Helyzetük azonban mégsem teljesen egyforma, hiszen a Balaton melletti repülőtér két kis önkormányzat – Zalavár és Sármellék – tulajdonában van, illetve kisebbségi tulajdonosként részt vesz benne a Danubius Rt. A debreceni tulajdonosa viszont egy nagyváros, aminek éves költségvetése meghaladja a harmincmilliárd forintot. Ennek megfelelően eltérően is reagáltak a kormányzat fejlesztési kérdésekben elutasító magatartására. Debrecen önállóan beszerezte és fel is állította a gépek le- és felszállását irányító ILS-rendszert, decemberi közgyűlésén pedig újabb 560 millió forint saját forrás befektetéséről döntött. Sármellék viszont egy nagyobb tőkeerejű szakmai befektető után nézett, és a Ferihegyet is üzemeltető állami tulajdonú Budapest Airporttal kezdett tárgyalásokat.
Amint azt Győri Gyulától, a debreceni önkormányzat repülőtérért felelős tanácsosától megtudtuk, a Debrecen Airport karnyújtásnyira van attól, hogy az alapvető technikai elvárásokat teljesítse. A napokban fejezik be az ILS-nek és a fénysornak a szerelését, ami éjszaka, illetve rossz idő esetén is lehetővé teszi a repülőtér biztonságos használatát. A berendezéseket az önkormányzat saját kontójára szerezte be, a beruházás teljes költsége közel négyszázmillió forint. Ez nagyban növeli a regionális közlekedési csomópontban fekvő áru- és utasszállításra egyaránt alkalmas légikikötő használhatóságát. Az egykor szovjet bázisként épült légikikötőt egyébként már 2001 májusában nyilvános, nem kereskedelmi, a nemzetközi forgalom számára megnyitott, 2001 végén nyilvános kereskedelmi és nemzetközi forgalom számára megnyitott, 2002 májusában pedig nemzetközi repülőtérré nyilvánították. A szépen hangzó cím azonban nem jelenti azt, hogy valóban bekapcsolódott volna a nemzetközi légi közlekedés napi vérkeringésébe a Debrecen Airport. Területén ugyanis nincs állandó határátkelőhely és a vámolás gyorsítását célzó vámúttá nyilvánítás is késik egyelőre bizonyos feltételek hiánya miatt. Az ILS és a fénysor telepítése nagy lépés előre, azonban ez még nem minden. Hátra van a guruló utak, a forgalmi előtér korszerűsítése, a számítógépes utaskezelési és automatikus csomagszállítási rendszer telepítése, a tűzoltó szolgálat infrastruktúrájának kiépítése és egy új, nagyobb kapacitású, modernebb utasforgalmi épület megépítése. Ami viszont semmiképpen nem hanyagolható tovább, az az új irányítótorony, aminek megépítést jövőre tervezik, a várhatóan regionális fejlesztési tanácson keresztül érkező százmilliókból pedig a környezetvédelmi kármentesítést szeretnék megoldani.
Sármellékről szólva Zóka István elmondta, az idegenforgalom miatt a technikai hiányosságok ellenére meglehetősen nagy népszerűségnek örvend Sármellék. 1999 óta működtetnek charterjáratokat – akkor harmincöt járattal nem egészen háromezer ember érkezett a repülőtérre. A járatok száma és az utaslétszám azóta folyamatosan emelkedik, s 2003 novemberére elérték a 21 500-as utasszámot, amit 135 járat teljesített. Az impozáns eredmények továbbfejlesztése azonban akadályokba ütközik. Mindenképpen szükséges egy fénysor és egy leszállító berendezés telepítése, ami a Zóka István rendelkezésére álló árajánlatok szerint nem oldható meg nyolcszázmillió forintnál olcsóbban. Erre sem a két kis önkormányzatnak, sem a Danubius Rt.-nek nincs saját forrása. Így az látszik járható útnak, hogy részben vagy egészben belépve a kis önkormányzatok helyére, új tulajdonos jelenik meg a repülőteret birtokló társaságban. A választott szakmai befektető a Budapest Airport – vagyis a ferihegyi infrastruktúrát birtokló és üzemeltető állami részvénytársaság –, amitől fejlesztéshez szükséges tőkét és piacbővülést remél a Balaton-West Airport. A 2004-ben várható 670 millió forint tőkeinjekcióból – plusz a Balaton Fejlesztési Tanácstól és a Nyugat-Dunántúli Fejlesztési Tanácstól remélt mintegy 100 millió forintból fénysort és leszállító berendezést kívánnak telepíteni, ami lehetővé teszi az éjszaki le- és felszállást a repülőtéren.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.