Autópiac: februártól jön a regisztrációs adó

A Pénzügyminisztériumnak nem áll szándékában kezdeményezni a regisztrációs adó bevezetésének elhalasztását. Már nem sok esélyük van a használtautó-kereskedőknek, hogy a most még raktáron lévő járműveiket február előtt forgalomba helyeztessék - írja a Világgazdaság.

MNO
2004. 01. 15. 9:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A használtautó-kereskedők kétségbeesetten kongatják a vészharangokat; szeretnék elérni, hogy a regisztrációs adót ne vezessék be februárban. Így ugyanis megvan a veszélye annak, hogy tömegesen tönkremennek. Nehezményezik, hogy a már vámkezelt, de forgalomba csak hónapok múlva helyezendő kocsik után februártól a regisztrációs adót is meg kell fizetniük. Az igaz ugyan, hogy az importőrök áfabevallásukban visszaigényelhetik a vámkezeléskor kifizetett fogyasztási adót – ismerik el –, ám azok a továbbforgalmazással foglalkozó kereskedők, akik a már vámkezelt gépkocsit veszik meg az importőrtől, nem élhetnek a lehetőséggel, hiszen nem az ő költségeik között jelent meg a tétel.

A Pénzügyminisztérium nem kezdeményezi a regisztrációs adó bevezetésének későbbre halasztását – jelentették ki a tárcánál. A PM eredetileg a májusi csatlakozás dátumához kötötte az új adónem bevezetését, az Országgyűlés azonban a február 1-jei indulás mellett tette le a voksát, hangsúlyozottan azzal a szándékkal, hogy ez legyen az önkormányzatokat illető 40-50 milliárd forintos pluszforrások egyik alapja – mondta Csák Csongor. A tárca szóvivője hozzátette: bár előfordulhat, hogy egyeseket kedvezőtlenül érint az előre hozott bevezetés, az mindenképpen előny, hogy mihamarabb megszűnik a használtautó-importban elterjedt alulszámlázás.

A lap által megkérdezett szakértők szerint tagadhatatlan, hogy még novemberben is úgy tudták a kereskedők: csak májustól kell számolniuk az új adófajtával. Ennek tudatában „vásároltak be” külföldön az elmúlt év utolsó hónapjaiban, és most aggódnak, hogy a készleteiket nem tudják a számukra előnyös feltételekkel eladni.

A törvény szerint az a kereskedő, aki január 31-ig forgalomba helyezi a már vámkezelt gépkocsit, mentesül a regisztrációs adó alól. Ám erre már nem sok esély mutatkozik. Ennek oka, hogy a szakhatósági engedélyt megadó közlekedési felügyeletek alig bírják a rohamot, több hétre előre képesek csak időpontot adni. A kereskedők azért is igyekeznek, mert úgy vélik, a forgalomba helyezésért kifizetett néhány tízezer forintot még érvényesíthetik az eladási árban, míg a szerintük túlzottan magas regisztrációs adót már kevésbé.

Más szabály vonatkozik azokra a természetes személyekre, akik saját részükre vásároltak külföldön gépkocsit. Náluk is nevezetes dátum január 31., de elegendő, ha eddig a napig vámkezeltetik a kocsit, és kifizetik a fogyasztási adót. A forgalomba helyezéssel ráérnek február után is. A PM magyarázata szerint abból adódik a két importőri kör közötti különbség, hogy a nem áfaalany magánszemély nem tudná a fogyasztási adót visszaigényelni.

A lap informátorai nem osztják teljes mértékben az autókereskedők aggodalmait. Azzal érvelnek: ha a kereskedő egy 5 millió forint értékű, korszerű gépkocsi után fogyasztási adót fizetne, félmilliós lenne a terhe, a regisztrációs adó viszont ugyanerre az autóra mindössze 90 ezer forint. Vitathatatlan, hogy egy idősebb – esetleg már évek óta raktáron lévő –, alacsonyabb környezetvédelmi kategóriába tartozó jármű után (amelyet akár 50 százalékkal alulszámlázva hoztak be az országba) tetemesen megnő a fizetendő adóteher. Ilyen kocsi meglehetősen sok lehet az országban, hiszen a tavalyi szigorítást megelőzően (2003-ban kizárólag 1996-os vagy annál fiatalabb autók kerülhettek be) többszörösére nőtt a naponta behozott, zömmel igen régi kocsik száma.

Jó, ha résen van az, aki hazai kereskedőtől venne február 1-je után használt külföldi gépkocsit – hívták fel a figyelmet a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy csak az adásvétel után derül ki: a forgalomba helyezés költsége, azaz a regisztrációs díj őt terheli. Ez adott esetben akár meg is duplázhatja az autó árát. (Világgazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.