Az AKA nem száll ki az M5-ös üzletből

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nek nem lesz szerepe az M5-ös autópálya üzemeltetésében a matrica bevezetését követően. A kormány továbbadja az üzemeltetési jogokat, az országos matricák díjai sokáig nem lesznek tarthatók a jelenlegi árszinten.

Putsay Gábor
2004. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem hajlandó tájékoztatást adni Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevezetéséről, illetve a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának megépítéséről. A tárca vezetője lapunk erre vonatkozó kérdését tegnap azzal hárította el, hogy a tárgyalások az AKA Rt. tulajdonosaival folyamatosak, a matricát március 12-től bevezetik az autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszán. Mint ismert, a kormányfő január elején jelentette be, hogy az állam kivásárolja az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosainak részvényeit, így az autópálya bekerül a matricás rendszerbe, megépül továbbá a Kiskunfélegyháza– Szeged közötti szakasz. Az állam a koncessziós jogok visszavásárlásával – ami hetvenmilliárd forintjába kerül az adófizetőknek – átvállalja a társaság ötvenmilliárd forint adósságát is. Ily módon az AKA tulajdonosai jelentős bevételre tesznek szert, mentesülnek az adósságtól, miközben jelenleg is Európa legdrágább tarifájú sztrádáját tartják fenn. Szakértők szerint a kormány már a bejelentés előtt megállapodott az AKA Rt.-vel – annak ellenére, hogy hivatalosan január 31-ig kívánják lezárni a tárgyalásokat –, a kabinetnek ugyanis túl kockázatos lett volna a konkrét ígéret, mert akkor a tulajdonosok megemelhetnék az eladási ár összegét.
Az viszont biztos, hogy az autópálya üzemeltetését – a többi állami gyorsforgalmi úttal ellentétben – nem az ÁAK Rt. végzi március 12-től, mivel a kivásárlást követően az állam átadja ezeket a jogosítványokat egy társaságnak. Az ÁAK Rt. a matricás rendszer bevezetéséig mindössze javaslatot tehet különböző útjelző táblák átalakítására, illetve szórólapokat készíthet az autósok informálására, hogy a megváltott matricák az M5-ösre is érvényesek lesznek. Csillag István az új társaság létrehozását többek között azzal indokolta, hogy gondoskodni kell az AKA Rt. alkalmazottairól, valamint arról a műszaki állományról, amit eddig drága pénzért vásároltak.
Ugyanígy az AKA Rt. érdekeltségi körébe tartozó útépítő cégek lesznek a kivitelezői a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakasznak, méghozzá közbeszerzés nélkül jutnak a jelentős megrendeléshez. Az állam ugyanis nem tudja felvállalni az építési költségeket 2004-ben, a munkák mihamarabbi megkezdése viszont politikai okból is sürgős a kormánynak, többek között azért, mert Medgyessy Péter miniszterelnök legutóbbi szegedi beszédében 2006-ra ígért autópályát a városnak.
A matricát bevezetik az M5-ösön márciusban, a díjak azonban jelentősen emelkednek, legkésőbb az új sztráda átadásakor. A díjak várható emelését kormány közeli forrásokból is megerősítették lapunknak. A magánberuházás ugyanis jelentősen megemeli a költségeket, az építők a drága bankhitelek mellett nemzetközi tapasztalatok szerint 12-15 százalékos profittal számolnak, ráadásul a matrica bevezetésével az új szakasz majdani üzemeltetőjének árnyékdíjat vagy rendelkezésre állási díjat fizet az állam az adóforintokból és az országos díjbevételekből. Az M5-össel egy időben az M6-os autópályát Érd és Dunaújváros között nagyrészt vállalkozói tőkéből építik. Szakértők hozzáteszik: a multinacionális útépítő cégek munkával való ellátásának egyik legbiztosabb módja a koncessziós útépítés, aminek többletköltségeit az adózókkal és az úthasználókkal fizettetik majd meg.
Tímár József, az ÁAK Rt. vezérigazgatója tegnap bejelentette, hogy egyre nagyobb az igény a kedvező áron beszerezhető négynapos autópálya-matricára, amiből az elmúlt év december 1-je óta több mint ötszázezret értékesítettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.